ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

  • ۰
  • ۰
با کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی، صادر کننده می شویم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر تنها ۳۰ و ۴۰ درصد مصرف انرژی کاهش پیدا کند می‌توانیم تبدیل به صادر کننده شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، مالک شریعتی نیاسر در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه در نشست خبری گفت: شعار محوری نمایشگاه تولید فناورانه و مصرف بهینه است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اکنون تلاش شده و به سمت دانش بنیان پیش رفتیم و برخی از شرکت‌ها توانسته اند در این صنعت پیشروی داشته باشند.

شریعتی اضافه کرد: مصرف بهینه انرژی وضعیت کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد که در برنامه ششم و هفتم قرار بود به نیمی از میانگین مصرف جهانی برسانیم و مقصر اصلی حاکمیت است، زیرا مردم بیشترین همراهی را داشتند.

به گفته این نماینده مجلس متأسفانه ما آنچه در حوزه انرژی باید در اختیار صنعت قرار می‌دادیم در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اگر تنها ۳۰ و ۴۰ درصد مصرف کاهش پیدا کند می‌توانیم صادر کننده باشیم و حتی در صنایع که در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور مدیریت می‌شوند حتی در حوزه کشاورزی چنین رویه‌ای وجود دارد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: صنایع در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور اداره می‌شوند به طوری که در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل بهره وری وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول در حوزه تولید انرژی، متولی داریم اما متولی واحد و متمرکز در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم، به همین دلیل وزارتخانه‌های نفت و نیرو نمی‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند زیرا با شرح وظایف آنها در تناقض است.

وی توضیح داد: پیشنهاد مشخص ما در مجلس برای حل مشکل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران این است که بخش‌های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شده و در یک مرکز زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد می‌توان معاونت راهبردی انرژی تشکیل داد و یک بازوی مالی تحت عنوان صندوق بهره وری نیز ایجاد کرد تا بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اولیه برای اجرای طرح‌های بهره وری انرژی داشته باشد.

شریعتی اضافه کرد: اگر دولت لایحه‌ای در این خصوص ارایه کند، کار سریع‌تر انجام می‌شود و بار مالی ناشی از ایجاد این معاونت را نیز منتفی می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در صورتی که دولت در این زمینه اقدام نکند، مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد.

شریعتی با بیان اینکه دو نگاه افراط و تفریط در حوزه مصرف بنزین و قیمت گذاری آن در کشور وجود دارد، گفت: برخی عقیده دارند قیمت بنزین در کشور بالاست و باید کاهش یابد و در مقابل عده‌ای بر این اعتقاد هستند که قیمت‌ها باید به نرخ پایه در خلیج فارس برساد.

وی ادامه داد: هر دو نگاه به مقوله قیمت بنزین نادرست است زیرا نگاه درستی که باید مبنا قرار بگیرد، این است که هر کسب و کاری یک قیمت تمام شده دارد و بر اساس این قیمت تمام شده با فرآیند معقول تعیین قیمت می‌شود.

شریعتی در خاتمه اضافه کرد: اعلام این قیمت تمام شده نشان می‌دهد که بهره وری چقدر است و دلالی را حذف می‌کند. همچنین با اعلام قیمت تمام شده یارانه واقعی مشخص می‌شود به طوری که یارانه پرداختی را می‌توان از محل مالیات مضاعف بر مصرف جبران کرد و افزایش قیمت پلکانی است.

ساختمان صنعت

  • ۰۲/۰۲/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی