ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۹۰ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رضا چینی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما به میزان کافی به مهارت‌آموزی توجه نشده است، اظهار داشت: بسیاری از مهارت‌ها نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و باید در مراکز صنعتی و کارگاهی آموزش‌ها ارائه شود اما اکنون جوانانی را داریم که بدون مهارت کافی از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می شوند و شغلی برای انها وجود ندارد.

۲.۵ تا سه برابر استاندار جهانی پرت انرژی از ساختمانها در کشور داریم
وی با بیان اینکه به طور مثال اکنون آجرِ نما با آخرین فناوری‌ها در اصفهان تولید می شود اما برای نصب آن دچار کمبود نیرو هستیم، تاکید کرد: هم اکنون ۲.۵ تا سه برابر استاندار جهانی پرت انرژی از ساختمانها در کشور داریم و این در حالی است که با  درست بنیان نهادن پوسته ساختمان می توان پرت انرژی را کنترل کرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه در زمینه انرژی‌هایی مانند برق وگاز در کشور دچار چالش شده‌ایم، دیگر انتخاب نوع نمای ساختمان توجیهی ندارد بلکه باید بر اساس استانداردهای جهانی برای جلوگیری از پرت انرژی نماسازی داشته باشیم.

اعلام آمادگی مربیان آلمانی برای آموزش در مسابقات نماچینی
وی ادامه داد: مسابقات آزاد کشوری نماچینی با همکاری و مجوز فنی حرفه ای اصفهان با همین هدف راه اندازی شده است و  برای این امر از کشور آلمان نیز مربیانی برای آموزش مهارت اعلام آمادگی کرده‌اند.

چینی در این ارتباط تاکید کرد: بر اساس برنامه دولت جدید قرار است در کشور یک میلیون واحد مسکونی تولید شود که این میزان ساخت نیاز به روزانه پنج میلیون نفر نیروی کار در بخش نمای ساختمان دارند.

وی با اشاره به اینکه آجر نما با جنس شیل در اصفهان تولید شده اما نیروهای ماهر برای نصب این نوع آجر را نداشتیم، اضافه کرد: در این شرایط با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها این امر را به انجام رساندیم و در این بین خانم‌ها از استان‌های مختلف مشارکت داشتند.

استفاده از چسب نما به جای ملات آجری نیز از دیگر فناوری‌های ایجاد شده در تولید آجر در اصفهان بوده است که به حفظ محیط زیست کمک می کند و بر این اساس در سال گذشته برای آموزش این مهارت نیز در مسابقات آزاد کشوری ورود جدی داشتیم

استفاده از چسب نما به جای ملات آجری
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه استفاده از چسب نما به جای ملات آجری نیز از دیگر فناوری‌های ایجاد شده در تولید آجر در اصفهان بوده است، تصریح کرد: این امر به حفظ محیط زیست کمک می کند  و بر این اساس در سال گذشته برای آموزش این مهارت نیز در مسابقات آزاد کشوری ورود جدی داشتیم.

چینی با بیان اینکه در سال جاری استفاده از نمای خشک در سومین دوره مسابقات آزاد کشوری آجر نماچین مورد توجه بوده است، ابراز داشت: این امر را در سال جاری مجدد آموزش خواهیم داد و در مسابقات از این نماکارها استفاده خواهیم کرد.

صادرات آجر نما از اصفهان به کانادا، کشورهای عربی و اروپایی
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: امروزه از اصفهان به کانادا، کشورهای عربی و اروپایی آجر صادر می‌شود و بسیاری از کشورها نیاز به نیروی ماهر دارند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه روند اجرای نمای آجر در ساختمان‌های بلند مرتبه باید از دیگر ساختمان‌ها متفاوت باشد، گفت: برای این امر مبحث ۲۸۰۰ از سوی سازمان ملی مصرف انرژی در نظر گرفته شد و برای از بین بردن حساسیت‌ها آجر نمای خشک را در دستور کار قرار دادیم و به این فناوری دست یافتیم.

وی با بیان اینکه هر فناوری که تولید می‌کنیم آموزش نیز به همراه دارد، افزود: برای این امر تاکنون درخواست‌هایی را از سراسر کشور داشته‌ایم که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده آن را دنبال کرده‌ایم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در چهار ماهه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)، ۳۸ میلیون و ۳۳۱ هزار تن به ارزش ۱ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار بوده است.

بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که ۵۱.۲ درصد (به لحاظ وزنی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز به ۳۸.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

میزان صادرات تروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در چهار ماهه اول امسال به ترتیب ۱۹ میلیون و ۵۹۱ هزار تن معادل حدود ۷.۲ میلیارد دلار و ۱۴ میلیون ۶۲۴ هزار تن معادل ۴.۱ میلیارد دلار بوده است. وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب ۳۳.۲ و ۶۹.۴ و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم ۲۳.۲ و ۱۴۶.۵ درصد رشد داشته است.

سهم کشاورزی و صنایع غذایی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب ۷.۴ و ۳.۲ درصد بوده، به طوری که در چهار ماهه نخست امسال به ترتیب دو میلیون و ۸۵۷ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار و یک میلیون و ۱۲۵ هزار تن محصولات صنعتی به ارزش به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار صادر شده است. وزن و ارزش صادرات بخش غذایی به ترتیب ۱۲.۶ درصد افزایش و ۸.۶ درصد کاهش  داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات صنعتی نیز هم ۲۵ و ۳۲.۸ درصد رشد داشته است.

در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی، معادل ۰.۰۱ درصد، را در این مدت به خود اختصاص داده است. در چهار ماهه نخست امسال ۶۰۰۰ تن فرش و صنایع دستی به ارزش ۴۴ میلیون دلار صادر شده که وزن و ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵۰ درصد رشد و ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آقای رستم قاسمی در نشست مشترک با آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی، با اشاره به برنامه ریزی برای آغاز عملیات احداث ۲ میلیون واحد مسکونی در سال جاری، اظهار داشت: براساس اطلاعات موجود، اکنون کمبودی از منظر مصالح ساختمانی در کشور وجود ندارد و باید برای تامین مصالح در زمان مناسب، برنامه ریزی لازم انجام گیرد.

وزیر راه و شهرسازی، فولاد و سیمان را از جمله مهم‌ترین مصالح مورد نیاز برای احداث واحد‌های مسکونی برشمرد و گفت: باید برنامه مشترکی برای تامین به موقع و به صرفه این مصالح تدوین شود.

قاسمی در ادامه این نشست، به موضوع آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: احداث بخشی از ۴ میلیون واحد مسکونی باید در شهر‌ها و شهرک‌های جدید انجام شود، اما این موضوع نیازمند ایجاد اشتغال در این مناطق است.

وی ادامه داد: هماهنگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی، شهر‌های لجستیک، شهر‌های جدید و شهرک‌های مسکونی در مجاورت یکدیگر می‌تواند باعث شود که واحد‌های مسکونی ایجاد شده قابلیت سکونت داشته باشند و طرح‌های انتقال جمعیت با موفقیت اجرا شود.

وی در ادامه به مساله نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: اکنون به تامین ناوگان کامیون با ظرفیت ۱۰ تن، نیاز است و این مساله باید از طریق تولید داخل تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خواستار مشارکت برای نوسازی ناوگان ریلی شد و گفت: باید برای انتقال حمل بار از جاده به ریل در دستور کار قرار گیرد که این مساله نیازمند رفع خلاء‌های موجود در اتصال شبکه ریلی به سرچشمه‌های بار است.

وی در ادامه خواستار پرداخت بدهی شرکت‌های صنعتی به شرکت راه آهن شد تا منابع مالی برای توسعه شبکه راه آهن و بهبود عملکرد صنعت حمل و نقل ریلی فراهم شود.

همچنین در این دیدار، آقای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که همراه جمعی از معاونان و همراهان در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی حضور داشتند، از آمادگی وزارت صنعت برای آغاز برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن و همچنین نوسازی ناوگان باری کشور با استفاده از ظرفیت داخلی تاکید کرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای، نسبت به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن و تضییع حقوق مشتریان هشدار داد.

به گزارش ساختمان آنلاین:  به نقل از اتاق اصناف ایران، این اتاق در اطلاعیه‌ای، نسبت به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن و تضییع حقوق مشتریان هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع عموم هموطنان گرامی می‌رساند؛ هرگونه خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن و سایر طرح‌های حمایتی تأمین مسکن وزارت راه و شهرسازی غیرقانونی بوده و منجر به سو استفاده و تضییع حقوق خریداران امتیازها و تشکیل پرونده‌های حقوقی و قضائی خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن و ثبت نام متقاضیان آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و بر اساس اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی، بیشتر متقاضیان این طرح با پرداخت مراحل اولیه سهم آورده خود در پروژه‌های شروع شده جانمایی شده‌اند. اما از آنجایی که بر اساس شیوه‌نامه اجرایی آن طرح، تخصیص واحد به متقاضیان در مراحل پایانی اجرای پروژه انجام خواهد شد، در اغلب پروژه‌های این طرح، فرایند انتخاب واحد قابل تخصیص به متقاضیان و بالتبع آن، انعقاد قرارداد واگذاری تاکنون صورت نپذیرفته است.

بر این اساس و با توجه عدم انعقاد قرارداد، خرید و فروش و انجام معاملات ثانویه این واحدها غیرقانونی بوده و به رسمیت شناخته نخواهد شد.

لذا ضروری است با عنایت به ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، تمامی امور مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مطابق با دستورالعمل‌ها و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

وزیر نیرو گفت: به‌دنبال کاهش میزان بارندگی در سال آبی گذشته، میزان ذخایر آبی کشور به ۱۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از تاسیسات و میزان ذخیره آبی سد اکباتان همدان، افزود: بارش‌های سال آبی گذشته نسبت به سال قبل آن ۵۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۳۷ درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره آب پشت سدهای کشور در حال ‌حاضر حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب است اظهار کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ میلیارد مترمکعب بود که نشان‌دهنده کاهش ۷ میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی کشور است.

محرابیان با اشاره به اینکه میزان مصرف آب در کشور طی سال‌های اخیر افزایش یافته، گفت: مجموع مصرف آب بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و آب‌های قابل مدیریت کشور در سال ۱۳۸۰ حدود ۸۷ میلیارد مترمکعب بوده، در حالی که این میزان در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به‌گفته وی، شواهد علمی از وضعیت بارش‌ها و همچنین آمارهای موجود ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد سال سختی را پشت سر گذاشته و شرایط سخت‌تری هم پیش رو داریم. وزیر نیرو تصریح کرد: از عموم مردم می‌خواهیم صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند؛ به‌ویژه در بخش کشاورزی الگوی کشت باتوجه به شرایط بارندگی‌ها و با هدف کاهش میزان مصرف آب باید اصلاح شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
اختراع توسط استادان به نام صنعت‌گران/ فشار دولتی‌ها برای استفاده از دانش فنی اساتید

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر یک استاد دانشگاه در ایران قراردادی با یک شرکت دولتی داشته باشد، باید در هنگام امضا  قرارداد تعهد دهد که هر گونه دانش فنی و اختراع یا نوآوری ناشی از این تحقیق متعلق به کارفرما یا سازمان دولتی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه کارآفرین، نسل سوم دانشگاه‌هاست که با وجود طرح‌ها، ضرورت‌ها و لزوم توسعه آن، پیشرفت چندانی در سال‌های اخیر نداشته است.

کارشناسان کارآفرینی معتقدند نبود زیرساخت‌های قانونی مناسب مانع اصلی توسعه کارآفرینی دانشگاه‌ها در ایران است و به همین دلیل، الگوگیری از قانون‌های کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند، می‌تواند راهکار مناسبی برای توسعه کارآفرینی  دانشگاهی در کشورها باشد. در این زمینه با محمدرضا زالی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مترجم کتاب «دانشگاه کارآفرین» گفت‌وگو کردیم.

زالی با بیان این که نبود قانون یا نبود زیرساخت‌های قانونی یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاه‌های ایران برای حرکت به سمت کارآفرینی است، اظهارکرد: توسعه کارآفرینی دانشگاهی نیازمند تدوین قوانین و مقررات یا اسناد بالادستی است؛ اما متاسفانه این قوانین در ایران وجود ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که قوانین کارآمدی در این زمینه در آمریکا و اروپا وجود دارد، افزود: برای مثال در آمریکا قانون بای-دل Bayh-Dole Act با هدف تجاری‌سازی تحقیقات و نوآوری‌های علمی تصویب شد. نام این قانون از ترکیب نام دو نفر سناتور آمریکایی گرفته شده است. بر اساس این قانون هر گونه دانش فنی و پتنت ناشی از تحقیقات در دانشگاه های دولتی، متعلق به دانشگاه است.

وی با تصریح بر این که مطابق قانون بای-دل، دانشگاها باید (must) ابداعات‌شان را  توسعه داده و تجاری‌سازی کنند، گفت:  اگر دانشگاه تلاشی صورت ندهد، دولت فدرال حق کنترل اختراع را برای خود حفظ می کند. همچنین هنگامی که یک مبتکر دانشگاهی اختراع ناشی از تحقیقاتی که توسط دولت فدرال تأمین مالی شده است را فاش می کند، دانشگاه از آن تاریخ دو ماه فرصت دارد تا این اطلاعات را به آژانس فدرال مربوطه اعلام کند.

زالی یادآور شد: دانشگاه همچنین باید همه اختراعاتی را که برای تصاحب و تجاری‌سازی انتخاب می‌کند، ثبت کند. بنابراین دانشگاه‌های دولتی ماموریت دارند که باید ابداعات و نوآوری‌هایشان را تجاری سازی و به کسب و کار تبدیل کنند و درآمد حاصله را به آموزش و پژوهش اختصاص دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در اروپا این حقوق متعلق به استاد دانشگاه است؛ اگر استادی در اروپا یک کار پژوهشی انجام دهد یا پتنتی که منبع آن دولتی باشد، همه دانش فنی و ثبت اختراع به استاد تعلق می‌گیرد و به همین دلیل، دست استاد برای تجاری‌سازی و توسعه کسب و کاری حاصل از ثبت اختراع باز است.

زالی درباره وضعیت قوانین کارآفرینی در ایران گفت: اگر یک استاد دانشگاه در ایران قراردادی با یک شرکت دولتی داشته باشد، باید در هنگام امضا  قرارداد تعهد دهد که هر گونه دانش فنی و اختراع یا نوآوری ناشی از این تحقیق متعلق به کارفرما یا سازمان دولتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که قانون بای-دل به دانشگاه‌های دولتی اجازه تجاری‌سازی همه پتنت‌ها و ثبت اختراعات را می‌دهد، افزود: به این معنا که یا خود دانشگاه مستقیما آن را در قالب‌ شرکت‌های دانش‌بنیان یا شرکت های اسپین‌-آف تبدیل به محصول و خدمات جدید می‌کند یا با فروش لایسنس و واگذاری آن به موسسات دیگر، درآمدزایی می‌کند.

وی تصریح کرد: ۳۰ سال پس از تصویب این قانون، پژوهشی انجام شد و نشان داد که این قانون در افزایش فعالیت‌های کارآفرینی استارت آپی و تجاری‌سازی تحقیقات در دانشگاه‌های دولتی امریکا بسیار اثربخش بوده است. نتیجه این پژوهش در مقاله‌ای تحت عنوان (30 سال پس از قانون بای-دل: ارزیابی مجدد کارآفرینی دانشگاهی) در مجله Research Policy  در سال 2011 منتشر شده است. به همین دلیل، می‌توان گفت امروزه کارآفرینی در تار و پود نظام دانشگاهی آمریکا نهادینه شده است و قوانین و مقررات از نظام دانشگاهی می‌خواهد که به سمت کارآفرینی و تجاری‌سازی حرکت کند.

زالی با تاکید بر این که تجاربی از این دست نشان می‌دهند که تصویب قوانین و مقررات مناسب می‌تواند زمینه‌ساز توسعه کارآفرینی دانشگاهی و دانش‌بنیان در نظام آموزش عالی کشورها باشد، گفت: بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) هم، استراتژی تجاری‌سازی علم و فناوری و ثبت اختراعات دانشگاهی را ترویج و برای این کار بودجه اختصاص داده است. NSF استراتژی تجاری‌سازی را انتخاب کرد که بر اساس آن تحقیق نباید فقط برای تحقیق باشد، بلکه باید برای حل مسئله و اثرگذاری در جامعه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های تراز اول کشور مانند دانشگاه تهران اهداف استراتژیکی در زمینه‌های مختلف مانند کارآفرینی، بین‌المللی شدن و مسئولیت‌های  اجتماعی و اخلاقی دارند؛ اما متاسفانه قوانین مستقیمی مانند قانون بای-دل که تشویق کننده کارآفرینی در دانشگاه‌ها باشد، وجود ندارد.

وی با بیان این که دانشگاه‌های کشور به یک قانون بای-دل  ایرانی نیاز دارند، افزود:  البته اعتقاد من این است که قوانین و مقررات زیادی در جامعه تصویب شده است و راهکار این است که هر قانون جدیدی که تصویب می‌شود، یکی از قوانین قبلی کنار گذاشته شوند. برای مثال قاعده کلی one in، one out در کشور آلمان وجود دارد که یعنی به ازای هر قانون جدیدی که تصویب می‌شود باید یک قانون قدیمی کنار گذاشته شود تا محیط قانونی حاکم بر کسب‌وکارها بیش از حد پیچیده نشود.

زالی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه کارآفرینی ایران را جدی دانست و یادآور شد: اما هنوز نظام آموزش عالی به مستقیم هدفی تعیین نکرده است. در حالیکه قانون بای-دل کاملا مشخص برای دانشگاه‌های دولتی تعریف شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها قصد دارند از نسل دانشگاه‌های آموزشی(نسل اول) و پژوهشی(نسل دوم) به سمت دانشگاه‌ کارآفرین(نسل سوم)  حرکت کنند، نه تنها لازم است تحولی زمینه‌ای مانند بازنگری در قوانین و مقررات و تصویب قوانین مشوق کارآفرینی دانشگاهی در نظام آموزش عالی اتفاق بیفتد، بلکه در نگرش، فرهنگ، استراتژی‌های دانشگاه و ساختار حاکم بر دانشگاه‌ها هم باید تحول کارآفرینانه‌ای رخ دهد به طوری که بتوانند به واسطه گسترش برنامه‌های آموزش کارآفرینی، کهادهای کارآفرینی (Minor in Entrepreneurship)، اتخاذ رویکرد میان رشته‌ای در تعریف رشته‌های آموزشی، ایجاد و تقویت اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه مانند توسعه مراکز  نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای نوپا،  توسعه پارک‌های علم و فناوری، نیازهای صنعت و جامعه را برآورد کرده و نقش جدی‌تر در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

اگر به دنبال تامین یا تعویض دستگاه تهویه مطبوع برای ساختمان یا محیط کاری خود هستید، قطعا دستگاه چیلر یکی از سیستم های برودتی است که با نام و مشخصات آن آشنا خواهید شد.

چیلر چیست و چگونه کار می کند؟

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، در این گزارش بر اساس منابع معتبر مهندسی قصد داریم انواع چیلر را معرفی کنیم و ضمن شناخت ساختار و اجزای آن، تفاوت آن ها را شناسایی کنیم. چیلر از لحاظ عملکرد بر اساس اصول مهندسی مکانیک کار می کند اما سیستم های کنترلی آن زیر نظر مهندسان برق و الکترونیک طراحی و ساخته می شود. چیلر اساساً در دسته سیستم های سرمایشی و برودتی قرار می گیرد اما تحت شرایط خاصی توانایی تامین گرمایش را هم دارد که البته در اکثر اوقات از لحاظ اقتصادی و فنی توجیه پذیر نیست.

چیلر چیست؟

چیلر یکی از تجهیزات برودتی است که محصول خروجی آن آب سرد در محدوه دمایی 6 الی 7 درجه سانتی گراد است. در لغت به معنای سرد کن است و از طریق پمپ، می توان جریان آب سرد را به سایر تجهیزات تهویه ساختمان مانند فن کویل ها ارسال کرد و در نهایت هوای فضای مورد نظر را خنک نمود. بر اساس منابع معتبر و تخصصی حوزه تهویه مطبوع، چیلر دستگاهی است که حرارت را از محیطی می گیرد و به محیط دیگر منتقل می کند و به همین دلیل نوعی پمپ انرژی محسوب می شود.

انواع چیلر

دستگاه چیلر بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شود اما رایج ترین عامل تمایز آن ها از یکدیگر، نوع سیکل کاری آن هاست. از این لحاظ چیلرها یا تراکمی هستند یا جذبی که در ادامه از لحاظ فنی تفاوت آن ها بررسی خواهیم کرد.در شکل زیردسته بندی دستگاه چیلر را مشاهده می کنید. یکی دیگر از عوامل مهم به منظور تمایز این سیستم، نوع کندانسور یا چگالنده بکار رفته در آن هاست که از این لحاظ دو نوع چیلر هوا خنک یا هوایی و چیلر آب خنک و آبی داریم. چیلر هوایی و چیلر آبی نوعی چیلر تراکمی محسوب می شوند که فقط نوع کندانسور بکار رفته در آن ها متفاوت است.انواع چیلر

چیلر تراکمی

واژه تراکم به دلیل کاربرد کمپرسور در سیکل چیلر تراکمی است. اجزای اصلی چیلر تراکمی 4 مورد است:

  1. کمپرسور(Compressor)
  2. کندانسور(Condenser)
  3. شیر انبساط(Expansion valve)
  4. اواپراتور(Evaporator)

کمپرسور را قلب چیلر تراکمی می نامند و حساس ترین و در عین حال گران قیمت ترین قسمت این دستگاه را شامل می شود. به همین دلیل اکثر تولید کنندگان چیلر تراکمی از برندهای معتبر خارجی کمپرسور در ساخت چیلر تراکمی استفاده می کنند و آن را تا سالیان تحت گارانتی قرار می دهند تا مشتریان در انتخاب چیلر آسوده خاطر باشند. کندانسور و اواپراتور موجود در سیکل هم هم نوعی مبدل گرمایی هستند.

چیلر تراکمی

یکی از مهم ترین مشخصه های تمایز چیلر تراکمی در صنعت تهویه مطبوع، نوع کمپرسور بکار رفته در چیلر است. مانند کمپرسور اسکرال، کمپرسور اسکرو، کمپرسور پیستونی، کمپرسور سانتریفیوژ

نحوه عملکرد چیلر تراکمی بدین صورت است که مبرد یا سرمازا در حالت گاز توسط کمپرسور متراکم می شود. در اثر این فشردگی، فشار و دمای ماده مبرد بالا رفته و پس از آن وارد کندانسور می شود. کندانسور از طریق تبادل حرارتی، گرمای مبرد گازی را از طریق جریان هوا(در کندانسور هوایی) و یا جریان آب(در کندانسور آبی) به محیط منتقل می کند. سپس مبرد به حالت مایع درآمده و پس از عبور از شیر انبساط دچار افت فشار و دما شده و در نهایت وارد لوله های اواپراتور می شود. حال در چنین شرایطی اگر بتوانیم جریان آب را از روی لوله های سرد شده اواپراتور عبور دهیم، موفق به تولید آب سرد شده ایم.

چیلرهوا خنک به دلیل عدم نیاز به مصرف آب و با استفاده از فن های قوی، هوای محیط را از روی لوله های کندانسور عبور می دهد و فرآیند چگالش در سیکل برودتی تراکمی را انجام می دهد. مزیت مهم چیلر هوایی عدم نیاز به برج خنک کننده و همچنین نبود مصرف آب است. به همین دلیل چیلر هوا خنک در سال های اخیر به شدت با استقبال مشتریان و مهندسان مکانیک مواجه شده است. نگهداری و تعمیرات ساده این سیتم هم جزو نکات مثبت آن است. اما از طرفی صدای کمپرسورها و فن ها می تواند چالشی از چیلرهای تراکمی هوا خنک باشد که امروزه با روش های از جمله کابین صداگیر کمپرسور و همچنین پره های خاص فن ها، باعث کاهش الودگی صوتی آن شده اند.

چیلر آب خنک به دلیل اینکه استفاده از کندانسور آبی ظرفیت بالای گرمایی آب، قادر به تامین ظرفیت برودتی بیشتری است و به همین دلیل معمولا در دماهای کم تر از 4 درجه سانتی گراد از چیلر آبی استفاده می شود. یکی از کاربردهای اصلی و مهم چیلر آب خنک در سردختنه های زیر صفرس است. چیلر آب خنک مشابه چیلر جذبی به کولینگ تاور نیاز دارد.

چیلر جذبی

چیلر جذبی

چیلر جذبی با استفاده از سیکل برودتی جذبی و بدون نیاز به مصرف برق قادر به تولید آب سرد است.گرچه این دستگاه مصرف برق پایین دارد اما برای راه اندازی آن به انرژی گرمایی نیاز است و معمولا مشعل هایی که مصرف سوخت فسیلی نظیر گاز یا گازوئیل دارند در آن استفاده می شود و از این لحاظ مصرف انرژی بالایی دارند. یکی دیگر از نقاط ضعف چیلرهای جذبی عمر مفید کوتاه به دلیل ماده خورنده لیتیوم بروماید است. همچنین راندمان سیستم جذبی پایین بوده و تعمیرات و نگهداری پیچیده ای دارند.چیلرهای جذبی فضای زیادی را اشغال می کنند و به همین دلیل در سرتاسر دنیا معمولا در پروزه هایی که خاص باشند و یا اتلاف گرمایی بالایی وچود داشته باشد از سیستم جذبی استفاده می کنند.

نتیجه گیری:

چیلر از اصولی تیرن سیستم های برودتی است که در تهویه مطبوع ساختمان و فرایندهای صنعتی استفاده می شود. در بازار چیلرها یا جذبی هستند و یا تراکمی. امروزه چیلر تراکمی هوا خنک بیشترین کاربرد را در میان چیلرها دارد. چیلر هوا خنک نیازی به مصرف آب ندارد و در شرایط اقلیمی متفاوت کارایی دارد. چیلر جذبی و تراکمی آب خنک باید مجهز به کولینگ تاور یا برج خنک کننده باشند و در شهرهای شرجی مثل شهرهای شمالی و جنوبی کشور کارایی لازم را را ندارند. چیلر تراکمی مصرف برق بالایی دارد و چیلر جذبی مصرف گاز یا گازوئیل دارد و یا ممکن است آن را به آب گرم موتورخانه متصل کنند. چیلر جذبی مشکلات فراورانی دارد اما هنوز هم در برخی از پروژه های بزرگ کارفرمایان از آن استفاده می کنند.

به منظور انتخاب صحیح چیلر و متناسب بودن آن با پروژه خود حتما سعی کنید از شرکت های مهندسی معتبر مشاوره دریافت کنید. سابقه شرکت را در تولید چیلر بررسی کنید و حتما مهنس مکانیک یا تاسیسات با سابقه را در انتخاب آن دخیل کنید چراکه ممکن است انتخاب اشتباه سبب زیان مالی به کارفرما شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

مهدی بستانچی رییس هیأت مدیره گروه صنعتی بستانچی، صاحبان ایده‌ی استارتاپ یا طرح های دانش بنیان در زمینه سیستم های تهویه مطبوع را دعوت به همکاری کرد.

بستانچی گفت: بر اساس برنامه استراتژیک گروه صنعتی بستانچی، یکی از رویکردهای اصلی ما حمایت از طرح ها و تولیدات دانش بنیان و حمایت و راه اندازی استارتاپ در زمینه سیستم های تهویه مطبوع است. ما با سرمایه گذاری قابل توجه و دورهم جمع کردن برترین متخصصان رشته های مختلف و نخبگان دانشگاه ها بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در زمینه سیستم های تهویه مطبوع خاورمیانه را راه اندازی کردیم که از دل محصولات فوق العاده سطح بالایی به لحاظ فناوری تولید شده است.

وی تاکید کرد: ما توانستیم در سال 1399 بعد از مدت ها تلاش و تحقیق با تولید دانش فنی به فناوری ساخت فن ها و جت فن های ضد حریق تونلی و پارکینگی در ایران دست پیدا کنیم که در پروژه های ملی مانند تونل های آزاده راه تهران - شمال و تونل پونه در آزاد راه اراک - خرم‌آباد و ایستگاه مترو مولوی در تهران از آنها استفاده شد.

مهدی بستانچی رییس هیأت مدیره گروه صنعتی بستانچی با اشاره به برگزاری بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت تاسیسات ایران گفت: از مهندسین، افراد خلاق و پژوهشگرانی که در صنعت تهویه مطبوع ایده ی استارتاپی یا طرح دانش بنیانی دارند دعوت می کنم، در نمایشگاه با اینجانب و مدیران گروه دیدار و گفتگو کنند، ما در گروه صنعتی بستانچی همواره از خلاقیت و نوآوری استقبال می کنیم.


گروه صنعتی بستانچی با تکیه بر 50 سال سابقه فعالیت تولیدی و برخورداری از بزرگترین سایت تولید، علاوه بر تولید صنعتی انواع فن، هم اکنون نمایندگی انحصاری برترین شرکت های تولیدکننده فن های صنعتی، فن های تاسیساتی، فن های پارکینگ و سیستم های تهویه اماکن خاص از جمله S&P اسپانیا، MyAir انگلستان، Fanevolution ایتالیا، Aironn ترکیه و EcoVent فرانسه را دارد و در حال تولید مشترک برخی محصولات مهم است.


همچنین این گروه توانست با پشت سر گذاشتن تست ها و آزمون های فنی سازمان آتش نشانی، انواع فن ها و جت فن های تامین و تخلیه هوا که قابلیت فعالیت در دمای بالا(حریق) را داشته باشد، در دو نوع آکسیال و سانتریفیوژ تولید کند. فن های پارکینگی گروه بستانچی هم اکنون در بهترین و معروف ترین مراکز خرید و بیمارستان در تهران، اصفهان و مشهد در حال کار است.


محصولات متنوع گروه صنعتی بستانچی استانداردهای سازمان استاندارد ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، CE و efectis اروپا را دارد و به 20 کشور جهان صادر می شود.

ساختمان صنعت

 

  • ۰
  • ۰

سایه سنگین چینی‌ها بر صنعت ساختمان

مصطفی ترامشلو
مهندس عمران

مدتی است شاهد انتشار اخبار سوال برانگیزی در عرصه ساخت و ساز کشور هستیم، اخباری که دلها را به درد می آورد و باعث ناامیدی فعالان عرصه ساخت و ساز کشور می شود. زمزه سپردن ساخت مسکن به چینی ها، آب پاکی را روی دست همه فعالان ساختمان ریخت. از کارگر ساده ساختمانی تا استادکار، پیمانکار، انبوه ساز، مهندسان رشته های نظام مهندسی و هر کس که دستی بر ساخت و ساز دارد، نگران هجوم چینی هایی است که بارها به اقتصاد کشورمان ضربه زده اند. ورود چینی ها همواره نگران کننده است. از یک سو مردم نگران خانه هایی هستند که قرار است چینی ها بسازند زیرا مردم کالاهای بی کیفیت چینی که از آنها به عنوان یک بار مصرف یاد می شد را فراموش نکرده و نگران این هستند که ساختمانهای چینی مانند کالاهای بی کیفیتشان باشد و در مدت کوتاهی بر سرشان آوار شود. از سوی دیگر کارفرمایان نیز امیدی به ساختمانهای چینی ندارند، زیرا کارخانه هایی که بدلیل واردات کالای بی کیفیت چینی تعطیل شده، نشان می دهد که پول برای چینی ها حرف اول را می زند و آنها حاضر هستند کالایی با هر کیفیت را بسازند. هنوز هنگام مراجعه به فروشگاههای مصالح ساختمانی، کالای بی کیفیت اما ارزان چینی از سوی فروشنده پیشنهاد می شود و این باور دور از ذهن نیست که وقتی سازنده چینی باشد، کالاهای بی کیفیت چینی را در ساختمان نصب کند. نکته دیگر بحث نظارت است. هنگامی که سازنده چینی باشد، ناظر هم چینی خواهد شد، بنابراین هر نوع مصالح و کیفیتی در ساخت تایید می شود. بدتر از همه هجوم نیروی کار چینی به کشورمان است. تا دیروز کارگر افغانستانی رقیب کارگر ایرانی بود اما از این پس فرصتهای شغلی در تسخیر کارگران چینی قرار خواهد گرفت و باید نگران افزایش بیکاری در کشورمان باشیم. بی شک این تصمیماتی عجولانه و غیر کارشناسانه است که اقتصاد را با چشم بسته به چینی ها تقدیم کنیم، اما لازم است این معضلات را ریشه یابی کنیم. به نظر می رسد دولت سیزدهم برای تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، حاضر است دست به هر کاری بزند، اما دولت بابت هر تصمیمی باید به سوالات بسیاری پاسخ دهد. واقعیت این است که چینی ها برای ساخت دلار یا یوان می گیرند، در حالی که سازنده ایرانی ریال می گیرد. در این شرایط که کشور با کمبود شدید ارز رو به رو است، دولت با چه انگیزه ای اقدام به بستن قرارداد با چینی ها می کند؟ نکته مهمتر اینکه شرکت های داخلی از ظرفیت و شایستگی لازم در حوزه ساخت مسکن برخوردار هستند، اما دولت با سپردن کار به چینی ها، بی اعتمادی خود را به نیروهای توانمند ایران نشان می دهد که با تبع آن شاهد قهر نیروی کار ایران با دولت خواهیم بود، زیرا دولت نان سفره نیروی کار ایرانی را دو دستی تقدیم نیروی کار چینی می کند. نکته دیگر اینکه نزدیک به 600 هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت می کنند و مهندسان بسیاری مدرک گرفته اما پروانه کار ندارند. در این شرایط هیچ دلیلی ندارد که صنعت ساختمان کشور را تقدیم شرکت های چینی یا شرکتهای خارجی دیگر کشورها کنیم.
آنچه نباید نادیده گرفته شود، توان نیروهای کار ایرانی از کارگر ساده تا مهندسان است. امروزه بحث صادرات خدمات فنی مهندسی بسیار جدی است و بسیاری از کشورهای جهان درخواست همکاری با مهندسان و سازندگان کشورمان را دارند. با این توانمندی، اگر صنعت ساختمان را تقدیم چینی ها کنیم، توانمندی نیروی کار ایرانی را زیر سوال نبرده ایم؟
از همه مهمتر اینکه وقتی اعتقاد داریم چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است، چه دلیلی دارد دلارهایی که به سختی بدست می آوریم، دو دستی تقدیم چینی ها کنیم آن هم در زمینه ساخت وساز که توانمندی 100درصدی داریم. اگر دولت سیزدهم آنقدر پول دارد که می تواند برای ساخت مسکن به چینی ها پرداخت کند، چرا دایم از کسری بودجه می نالد و برای ایران و ایرانی ناله نداری سرمی دهد؟

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
جلوگیری از فک پلمب مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری اصفهان

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تذکر به وزیر نفت برای اجتناب از فک پلمپ مشعل های مازوت نیروگاه شهید منتظری شاهین شهر خبر داد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین اظهارکرد: در نامه ای به وزیر نیرو تذکر دادم که هرگونه تصمیم گیری برای فک پلمب مشعل های مازوت و تغییر نوع سوخت نیروگاه شهید منتظری شاهین شهر شهر اصفهان از گاز به مازوت، اقدامی خطرناک است و با سلامت مردم این گونه رفتار نکنید!

وی افزود: پیگیری های مستمر چندین ساله منجر به دستور مقام قضایی در سال ۹۳ برای پلمب مشعل های مازوت نیروگاه برق شهید منتظری شاهین شهر اصفهان شده و شرکت مذکور موظف به استفاده از سوخت گاز شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون زمزمه هایی مبنی بر اتخاذ تصمیمی خطرناک برای استفاده از سوخت مازوت شنیده می شود، تصمیمی که منجر به انتشار گازهای سمی در مناطق مسکونی مجاور نیروگاه و به خطرافتادن سلامتی مردم خواهد شد. ضرورت دارد به جهت حفظ آرامش و سلامت مردم از هرگونه تغییر در نوع سوخت نیروگاه اجتناب شود.

گفتنی است با توجه به کاهش انرژی گاز زمزمه استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه ها مطرح است چراکه در تابستان به علت محدودیت های تامین برق، صنایع به ویژه فولادی و سیمانی متضرر شدند. از سوی دیگر جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم، چندروز پیش، از کمبود ۲۵ درصدی ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفته است امسال در فصل سرما روزی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم.

ساختمان صنعت