ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۲۶ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
گازرسانی به ۲۰۸ روستای آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

تبریز- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۲۰۸ روستای این استان با جمعیت چهار هزار و ۳۳۸ نفر از نعمت گاز برخوردار شدند.

نادر کمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: به رغم سخت بودن مسیر و همچنین تعداد پایین خانوار در این روستاها، اهتمام دولت و شرکت گاز، رساندن این نعمت به روستاهای بدون گاز است. 

وی همچنین یادآور شد: یک میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک در آذربایجان شرقی زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند که برای گازرسانی به این تعداد از مشترکان در نقاط مختلف، سخت گذر و دور استان، بیش از ۲۵ هزار کیلومتر لوله گذاری شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است که ۱۰۰ درصد شهرها و حدود ۹۹ درصد روستاهای آن زیرپوشش شبکه گاز قرار گرفتند. 

کمالی افزود: برای برخورداری تمام روستاهای این استان از گاز طبیعی، در دولت سیزدهم و در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ شبکه گازرسانی به طول یک هزار و ۲۸۸ کیلومتر توسعه یافته است.

۲۵هزار کیلومتر گازرسانی به سخت گذرترین نقاط آذربایجان شرقی

۲هزار و ۴۹۱ روستای آذربایجان شرقی گازرسانی شده است

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۵۶ روستای دارای سکنه در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد، تاکنون ۲ هزار و ۴۹۱ روستا گازدار شده و ۲۶۵ روستای دیگر یا در دست اقدام هستند یا در مرحله پیگیری برای کسب مجوزهای لازم قرار دارند.

کمالی اظهار کرد: تعهد شرکت گاز آذربایجان شرقی برای گازرسانی به روستاها تا پایان امسال، ۶۰ روستا است که با شتاب مطلوبی در حال انجام است و این استان از نظر برخورداری شهرها و روستاها از گاز طبیعی، به خط پایان نزدیک شده است.

وی درصد برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از گاز لوله کشی را ۹۸.۹۹ درصد اعلام کرد و گفت: با تحقق تعهد شرکت گاز استان برای سالجاری و بهره برداری از گازرسانی به ۶۰ روستای آذربایجان شرقی با یک هزار و ۶۷۰ خانوار، استان یک گام دیگر به تحقق ۱۰۰ درصدی گازدار شدن روستاها نزدیک تر می شود.

با تحقق تعهد شرکت گاز استان برای سالجاری و بهره برداری از گازرسانی به ۶۰ روستای آذربایجان شرقی با یک هزار و ۶۷۰ خانوار، استان یک گام دیگر به تحقق ۱۰۰ درصدی گازدار شدن روستاها نزدیک تر می شود.

 

 

کمالی در مورد روستاهای بدون گاز استان اظهار کرد: تامین گاز ۳۹ روستای دیگر در مرحله طراحی و انتخاب پیمانکار مجری است اما ۱۶۶ روستا به دلیل پراکندگی زیاد و با متوسط ۶ خانوار و هزینه های بالای گازرسانی، مستلزم ارائه مجوز اجرا است که در مرحله پیگیری قرار دارد و متعاقب تایید، گازرسانی به این روستاها اجرا می شود.

 

در حال حاضر یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۶۶ خانوار شهری و روستایی استان از انرژی پاک گاز طبیعی بهره مند هستند و گازرسانی به بخش های صنعتی و تولیدی در آذربایجان شرقی نیز، همزمان با افزایش بهره مندی خانگی تداوم دارد.

بررسی روند اجرای طرح ها، حاکی از گام های پایانی شرکت برای تحقق تعهدات شرکت گاز در سال جاری و توزیع عادلانه رفاه در تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان است.

۲۵هزار کیلومتر گازرسانی به سخت گذرترین نقاط آذربایجان شرقی

بیش از ۱۰ هزار مصرف کننده جزء و عمده صنعتی در استان به شبکه گاز طبیعی متصل هستند

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۲۷۴ واحد کوچک و بزرگ تولیدی استان به شبکه گاز متصل هستند، گفت: این شرکت در گازرسانی به واحدهای صنعتی متقاضی و عقد قرارداد با صنایع، اهتمام ویژه‌ای داشته است.

کمالی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد مصوبات شورای اقتصاد مبنی بر نزدیک رسانی گاز به بخش‌های صنعتی استان تحقق یافته است گفت: از یک هزار و ۳۱۸ واحد صنعتی مورد تعهد برای نزدیک رسانی گاز، ۸۶۶ واحد صنعتی تاکنون گازدار شده است.

وی ادامه داد: امسال گازرسانی به ۱۲۰ واحد صنعتی برنامه ریزی شده و در حال اجرا است و در سالجاری ۳۷ واحد صنعتی گازدار و ۲۷ واحد صنعتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد نزدیک رسانی شده است.

وی افزود: در طول خدمت دولت سیزدهم ظرفیت گازرسانی ایجاد شده برای بخش صنعت و تولید در استان رقمی معادل ۲۱۷ هزار و ۸۰ مترمکعب در ساعت بوده که دستاور و عملکرد خوبی در این حوزه است.

کمالی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای این شرکت برخورداری صنایع جزء و عمده از نعمت گاز طبیعی است که با رویکرد توسعه اقتصادی استان، ایجاد ارزش افزوده، حفظ محیط زیست و اشتغال آفرینی انجام شده که سهم مهمی در ارتقای زیرساخت‌های مهم استان داشته است.

افزایش تعداد مشترکین در شهرها و روستاها به بالارفتن میزان مصرف گاز در استان انجامیده و همین مساله، شرکت گاز استان را ناگزیر از اتخاذ راهکار برای کاهش مصرف کرده که شامل برنامه های فرهنگی و تشویقی و بهینه سازی وسایل و موتورخانه های گاز سوز است.

۲۵هزار کیلومتر گازرسانی به سخت گذرترین نقاط آذربایجان شرقی

اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهینه سازی موتورخانه مشترکین گاز آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی با اعلام اینکه امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای اصلاح، جایگزینی و بهینه سازی سیستم موتورخانه مشترکین و ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس و نصب بخاری های هرمتیک (هوشمند) اختصاص یافته است، گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۲۰ موتورخانه مشترکین با ۲۵۵ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال اعتبار از طرح رایگان بهینه سازی مصرف گاز شرکت ملّی گاز ایران بهره مند شده اند.
کمالی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال نیز اطلاعات ۴۷۰ موتورخانه ثبت شده و با اعتبار ۳۹ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال در دست اقدام است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بهینه و ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس استان اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان نوسازی مدارس استان در سال گذشته امضا شده، ۳۱ موتورخانه و ۱۱ پکیج در مدارس استان اصلاح و بروزرسانی شده و ۵۹۸ بخاری هرمتیک هوشمند با بخاری های سنتی مدارس جایگزین شده است.
کمالی گفت: امسال نیز در تداوم اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها، تا پایان سال یک هزار و ۸۰۰ بخاری هوشمند و کم مصرف (هرمتیک) جایگزین بخاری های فرسوده در استان آذربایجان شرقی خواهد شد.

وی افزود: بخاری هرمتیک بخاری گازی کم مصرف با عملکردی هوشمند است که با توجه به راندمان ۹۰ درصدی این بخاری ها علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف گاز طبیعی، ایمنی بالایی را نیز برای مصرف کننده به ارمغان دارند.
وی گفت: فرآیندهای اصلاح و بروزآوری این حوزه با عنوان بهسازی موتورخانه مشترکین در ۱۱ سر فصل توسط کارگروه تخصصی بهینه سازی تدوین و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است.

۲۵هزار کیلومتر گازرسانی به سخت گذرترین نقاط آذربایجان شرقی

آمادگی گاز آذربایجان شرقی برای سرمای زمستان

مدیرعامل شرکت گاز استان از آماده بودن تاسیسات گاز استان برای فصل سرما و زمستان خبرداد و گفت: عملیات تعمیرات و نگهداری تأسیسات گازرسانی به صورت ادواری و در فصول گرم سال انجام می شود و در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۵ هزار و ۹۶۵ مورد دوره نگهداری و ۱۱ هزار و ۵۵۴ مورد عملیات نگهداری و تعمیرات توسط سامانه مکانیزه ثبت و اجرا شده است.
کمالی با اشاره به اقدامات لازم برای فصول سرد سال گفت: آمادگی ضمنی نیروهای امدادی و عملیاتی، تجهیز کانکس های بحران، بازبینی اقلام و عملکرد امدادی و عملیاتی سال های گذشته و بهبود عملکرد اجرایی، بررسی و رصد مدون ایستگاه های توزیع گاز استان، هماهنگی با سازمان ها و نهادهای اجرایی، اطلاع رسانی مدیریت مصرف بهینه و ایمن گاز، نشت یابی تاسیسات و شبکه گازرسانی در صدر اقدامات اجرایی برای گذر از زمستان سرد و جریان مستمر گاز طبیعی قرار دارد.
وی، مصرف بهینه را اسم رمز پایداری جریان گاز در زمستان اعلام و اظهار کرد: این شرکت تمام توان خود را برای حفظ آمادگی نیروها و تأسیسات ایمن به کار بسته و این تلاش با همراهی مردم محقق می شود.

در سال گذشته بطور میانگین بیشترین حجم مصرف گاز استان به بخش خانگی با ۴۰ درصد از کل مصرف اختصاص داشت و نیروگاه‌ها با ۲۱ درصد، بخش‌های صنعتی و جایگاه‌ها با ۳۲ درصدو بخش دولتی و تجاری با هفت درصد در رده های بعدی هستند.
در مقایسه روند مصرف گاز طبیعی در دو سال اخیر، مشاهده می شود روند مصرف گاز در بخش نیروگاهی و همچنین دریافت گاز در استان افزایشی بوده است.

در سال ۱۴۰۱ میزان گاز توزیعی در آذربایجان شرقی در مقایسه با سال ۱۴۰۰، حاکی از ۵.۸ درصد افزایش بوده و گاز تحویلی به نیروگاه‌های استان نیز در مقایسه با سال ۱۴۰۰، میزان ۲۵ درصد رشد داشته است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
استاندار سمنان: مساله تامین انرژی منطقه معدنی سرکویر با رییس‌جمهور مطرح شد

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: موضوع تامین انرژی برق و گاز برای منطقه سرکویر(روستاهای جنوب شهرستان دامغان) با ظرفیت معدنی، در دیدار با رییس جمهور مطرح شد تا راهکار لازم اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی شامگاه شنبه در جمع مردم روستای رشم بخش امیرآباد دامغان در قالب یکصد و نهمین برنامه ارتباط مردمی، کاروان خدمت و ملاقات چهره به چهره با مردم، افزود: ۲ موضوع مرتبط با گازرسانی و تقویت برق منطقه سرکویر به علت وجود معادن متعدد در منطقه روستای رشم، در دیدار با آیت الله رییسی بیان شد تا تمهیدات لازم اتخاذ شود.

وی همچنین در پاسخ به مطالبات اهالی تاکید کرد: مباحث مرتبط با تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، تخصیص زمین ویژه متقاضیان ساکن روستا، بهبود و ساماندهی پوشش اینترنت همراه، تامین نهاده های دامی، پل ورودی روستا و سایر موارد مطرح شده، بررسی و رسیدگی می‌شود.

هاشمی بیان کرد: در خصوص ارائه دوره های آموزشی مهارتی شغلی توسط آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان و همچنین پرداخت تسهیلات ویژه ایجاد فرصت های شغلی در روستای رشم آمادگی کامل وجود دارد.

استاندار سمنان با اشاره به بررسی، پیگیری و رسیدگی به دغدغه های مردم روستای رشم در حوزه های مختلف، یادآور شد: حمایت مقام معظم رهبری و تمجید ایشان از عملکرد دولت، بالاترین افتخار دولت سیزدهم در مسیر خدمتگزاری است.

استاندار سمنان: مساله تامین انرژی منطقه معدنی سرکویر با رییس‌جمهور مطرح شد

به گفته وی، مردم روستا همواره در تمامی برهه ها و صحنه ها از جمله انتخابات، حضور پررنگ و با شکوهی داشته و دارند.

هاشمی با اشاره به دومین سفر خود به روستای رشم بخش امیرآباد شهرستان دامغان به منظور بررسی و رسیدگی به مسائل و مشکلات و دیدار چهره به چهره با مردم، گفت که پیگیری مصوبات گذشته از اهداف این سفر است.

۶۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات روستاهای استان سمنان

استاندار سمنان در جمع مردم روستای معلمان بخش امیرآباد دامغان نیز گفت:طی ۲ سال عمر دولت سیزدهم و از محل سفر رییس جمهور به استان، اقدامات مطلوبی در تمامی حوزه ها در استان سمنان به ویژه در راستای ارتقای روستاها شکل گرفت.

هاشمی به بیش از ۶۰۰ مصوبه برای حل مشکلات و دغدغه های روستاییان در سفر به بیش از ۳۵۰ روستا اشاره و اضافه کرد: تاکنون بیش از ۸۵ درصد این مصوبات به طور کامل اجرایی شده است.

 

وی ادامه داد: تکمیل و بهره برداری از پل هدایت مسیر سیلاب روستای رشم به عنوان یکی از موارد و دغدغه های روستاهای منطقه بود که مباحث، مسائل و دغدغه های روستای معلمان از جمله تامین آب آشامیدنی ، سد خاکی ، تقاطع معلمان به حسینیان، ماشین آلات دهیاری و پایگاه چندمنظوره امداد و نجات، پیگیری و رسیدگی می شود.

تکمیل طرح ۴۰ ساله روستای دامغان در دولت سیزدهم

فرماندار شهرستان دامغان نیز در این آیین‌ها گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد سیلاب، تامین اعتبار برای حل مشکل و احداث پل هدایت سیلاب در منطقه روستاهای سرکویر در محدوده محور مواصلاتی حسینان- معلمان در دستور کار قرار گرفته و به زودی به بهره برداری می رسد.

مهدی بندرآبادی به تکمیل طرح ۴۰ ساله محور امروان به علیان با قول مساعد استاندار سمنان در کمتر از ۱۵ ماه اشاره کرد و افزود: این طرح آماده افتتاح و بهره برداری شد که از دیگر اقدامات دولت در این منطقه محسوب می‌شود.

به گفته وی، ایجاد مجتمع آبرسانی و ۲۵ کیلومتر خط انتقال و حفر چاه آب با اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور تامین آب آشامیدنی روستاهای منطقه سرکویر از دیگر اقدام‌ها به منظور تحقق مطالبات روستاییان است.

فرماندار دامغان ابراز کرد: ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار در حوزه های مختلف از جمله رسیدگی به مشکلات و دغدغه های روستاییان منطقه سرکویر و مهاجرت معکوس به روستاهای منطقه کویر هزینه شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
در سفر استاندار کرمانشاه به اسلام آبادغرب چه گذشت؟

کرمانشاه- اسلام آبادغرب مقصد دهمین سفر شهرستانی استاندار کرمانشاه بود که در پایان این سفر مصوبات مختلفی برای حل مشکل اشتغال، احیای واحدهای راکد صنعتی، مسکن و...به تصویب رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - تینا نجفی: سفرهای شهرستانی استاندار کرمانشاه برای حل مشکلات اصلی هر شهرستان با حضور مسئولان استانی و صاحب نظران آن حوزه انجام می‌شود و پیش از سفر هم با بازدیدهای تیم‌های اعزامی استاندار و کارشناسی مسائل در روزها و هفته‌های گذشته مشکلات شناسایی می‌شوند.

اسلام آبادغرب دومین شهرستان استان کرمانشاه از لحاظ جمعیت است که مقصد دهمین سفر شهرستانی استاندار کرمانشاه بود و استاندار کرمانشاه در روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه همراه با جمعی از مسئولین استانی به این شهرستان سفر کردند.

اشتغال اصلی ترین دغدغه مردم اسلام آبادغرب

اصلی‌ترین دغدغه و مشکل مردم اسلام آبادغرب بحث بیکاری و اشتغال است و طبق آخرین اعلام نرخ بیکاری این شهرستان در سال ۹۵ حدود ۳۸ درصد جمعیت آماده به کار آن بیکار بودند و بیکاری باعث به وجود آمدن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و حتی طی سال‌ها مهاجرت تعداد زیادی از شهروندان این شهر به استان‌های دیگر صورت گرفته که کارشناسان علت اصلی آن را بیکاری می‌دانند و این در حالی است که پروژه‌های اشتغال زای فراوانی در اسلام آبادغرب همچون، گلخانه کوثر، افزایش ظرفیت ۲ شهرک صنعتی، پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی و صنایع خورد دیگر وجود دارد که با راه اندازی و کمک به بهبود این پروژه‌ها مشکل بیکاری اسلام آبادغرب رفع و به اقتصاد استان کمک به سزایی می‌شود.

استاندار کرمانشاه در ساعات اولیه سفر خود و پس از افتتاح مجتمع آبرسانی تراب از گلخانه کوثر و شهرک صنعتی اسلام آبادغرب بازدید کرد و مسئولین اسلام آبادغرب در بازدید استاندار از گلخانه کوثر وضعیت آن را شرح دادند و گفتند که مردم پس از سال‌ها بدقولی دیگر از این گلخانه ناامید شده‌اند و تجهیزات مورد استفاده در اینجا بدون استفاده به پایان عمر مفید خود نزدیک می‌شوند و همچنین گله‌مند بودند از اینکه این گلخانه و گلخانه شهرستان هلیلان استان ایلام همزمان کار ساخت را شروع کرده‌اند اما وضعیت گلخانه اسلام آبادغرب اینگونه است و گلخانه دیگر در حال بهره‌برداری است که پس از این توصیف‌ها استاندار کرمانشاه در تماس با رئیس بنیاد شهید کشور نتیجه این شد که پروژه به مزایده گذاشته می‌شود و سرمایه‌گذار جدیدی برای آن تعیین شود.

در سفر استاندار کرمانشاه به اسلام آبادغرب چه گذشت؟

مسکن دغدغه مهم مردم اسلام آبادغرب

مسکن از دغدغه‌های دیگر و اصلی مردم اسلام آبادغرب است و تنها در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۹ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند که ثبت نام حدود پنج هزار نفر از آن‌ها تأیید شده و حدود ۴۰۰ واحد مسکن مهر از دهه هشتاد و دولت دهم باقی‌مانده است که آن زمان مبالغی هم از مردم دریافت شده اما واحدها تحویل نشده‌اند و با توجه به اهتمام ویژه دولت بر تکمیل این واحدها مردم منتظرند تا پس از حدود ۱۶ سال انتظار بالاخره خانه خود را تحویل بگیرند.

تکمیل پروژه راه آهن اسلام آبادغرب نیز خواسته دیگر مردم است که از سالیان گذشته نمیه کاره مانده است و رسیدگی به آثار تاریخی و گردشگری اسلام آبادغرب همچون سراب شرف آباد یا تپه تاریخی چغاگاوانه که قدمت آن به حدود ۱۰ هزار سال پیش و دوران پیش از تاریخ برمیگردد هم مطالبه دیگر مردم است و تکمیل بازارچه هنرمندان، تکمیل شبکه آبرسانی، ایجاد اِلمان شهری و فضای سبز مناسب، رسیدگی به چم ارمنی، تجهیز بیمارستان، رسیدگی به جنگل‌های بلوط و تجهیز کشاورزان از دیگر خواسته‌های مردم اسلام آبادغرب است.

مجتبی بخشی پور نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان اسلام آبادغرب که در پایان سفر شهرستانی برگزار شد اظهار کرد: اجرای طرح‌های هادی روستایی و بازنگری آن‌ها از خواسته‌های مردم است که حدود ۳۲ روستا در اسلام آباد غرب مقصد اجرای این طرح هستند.

در سفر استاندار کرمانشاه به اسلام آبادغرب چه گذشت؟

گله مندی مردم اسلام آبادغرب از پتروشیمی اسلام آبادغرب

وی گفت: به گفته معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه پتروشیمی اسلام آبادغرب بدون مدیرعامل است و مردم به شدت از پتروشیمی گله‌مند هستند و اگر میزان آبی که قرار است به پتروشیمی داده شود به بخش کشاورزی اختصاص بیابد اشتغال و اقتصاد بهتری را خواهد داشت و از نیروی غیر بومی حتی در نگهبانی این شرکت استفاده می‌شود.

بخشی‌پور مطرح کرد: گلخانه اسلام آبادغرب هم باید تعیین تکلیف شود و بحث راه آهن از دغدغه‌های دیگر و اصلی مردم است که باید پیگیری شود و این طرح ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با اعتبار جدید دریافت شده به این طرح امیدواریم.

حمیدرضا کرمی فرماندار اسلام آبادغرب هم در این جلسه مطرح کرد: راه آهن اسلام آبادغرب، پروژه آبرسانی به اسلام آبادغرب از سد آزادی، تکمیل پتروشیمی اسلام آبادغرب احداث پردیس سینمایی شهرستان، فعال کردن واحدهای راکد شهرستان، تخصیص حق آبه از سد چناره، اعتبار لازم برای پل روگذر ورودی اسلام آبادغرب، ساماندهی تپه چغاگاوانه از پروژه‌های پیشنهادی فرمانداری اسلام آبادغرب برای رسیدگی است.

تشکیل شورای اداری برای حل مشکلات اسلام آبادغرب

آماده سازی ۴۹ هکتار زمین برای ساخت ۲ هزار واحد مسکن ملی تا دهه فجر، احیای واحدهای نیمه فعال و راکد اقتصادی از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تا پایان دهه فجر، تأمین آب شرب ۲۰ روستا تا پایان سال جاری، اجرای زیرساخت شهرک صنعتی مرصاد، اجرای طرح هادی ۴۳ روستا و بازنگری طرح هادی ۲۳ روستا تا پایان سال جاری، راه‌اندازی چیلر و دستگاه ام. آر. آی بیمارستان تا پایان سال جاری، تکمیل زیرساخت‌های سد گردشگری شیان و سراب هرسم و ساماندهی یادمان شهدای گمنام از اهم مصوبات سفر شهرستانی به اسلام آبادغرب است و ساماندهی تپه تاریخی چغاگاوانه و سراب شرف آباد به تصویب نرسید و مقرر شد که شهرداری اسلام آبادغرب، میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت توسعه گردشگری طی جلسه‌ای در این خصوص تصمیم بگیرند.

در سفر استاندار کرمانشاه به اسلام آبادغرب چه گذشت؟

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در پایان جلسه شورای اداری اظهار کرد: گرامیداشت برای اسلام آبادغرب شهر شهیدان مرصاد کافی نیست و باید اقدامات دیگری انجام شود که نکات خوبی بین صحبت‌ها بود و مصوب شد و در سفر بعدی با توجه به انجام این مصوبات سراغ کارها و گام‌های بعدی می‌رویم و افق بسیاری از این مصوبات حداکثر به دهه فجر موکول شد.

افق اجرایی مصوبات دهمین سفر استاندار کرمانشاه تا دهه فجر است

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در ماه‌های آینده در نظام جمهوری اسلامی کاری مهم‌تر از برگزاری شکوهمند انتخابات وجود ندارد و با چهار شاخصه گفته شده توسط مقام معظم رهبری کار بسیار مشخص و روشن است و این چهار ویژگی مشارکت حداکثری، سلامت انتخابات، انتخابات ایمن و با نهایت امنیت و انتخابات رقابتی است که توقع می‌رود مسئولین با نگاه به انتخابات تلاش مضاعفی داشته باشند و کارها را دقیق‌تر و بهتر انجام دهند.

وی گفت: اولویت اجرایی در استان کرمانشاه کماکان بحث اشتغال است و عصاره صحبت‌ها و کارها باید به یک اشتغال پایدار تبدیل شود و به مسائل آموزش و پرورش، مسائل فرهنگی و مسائل اعتقادی هم باید توجه شود.

در پایان این جلسه «احمد بهشتی» به عنوان بخشدار بخش مرکزی، «داریوش تیموری» به عنوان بخشدار حمیل و «مهدی پرویزی» به عنوان معاونت عمرانی فرمانداری اسلام آبادغرب معرفی شدند.

معاونت عمرانی اسلام آبادغرب به مدت بیش از ۲ سال بدون متولی بود که با حکم استاندار مهدی پرویزی بخشدار اسلام آبادغرب به این سمت منصوب و احمد بهشتی مسئولیت بخشداری اسلام آبادغرب را بر عهده گرفت.

ظرف ۱۰ روز آینده معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری اسلام آبادغرب که یکی از مسئولیت‌های مهم در برگزاری انتخابات است از اسفند ماه سال گذشته بدون متولی است و استاندار کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد انتصاب این پست گفت: حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اسلام آبادغرب منصوب می‌شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
خبرهای خوش اوجی برای ملت ایران و مصرف‌کنندگان انرژی جهان

توسعه تعاملات نفتی و گازی ایران و روسیه و برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی در خلیج‌فارس از نقاط عطف سفر وزیر نفت کشور به روسیه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، گام‌های استوار وزارت نفت در احیا و توسعه دیپلماسی انرژی، زمینه‌های همگرایی و همکاری بیشتر را در میان کشورهای نفت‌خیز از خاور تا باختر فراهم کرده است؛ موضوعی که در سفر جواد اوجی، وزیر نفت به روسیه برای حضور در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه مشهود بود و پرده از اجرای راهبرد عمل‌گرایی دو کشور ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز برداشت.

وزیر نفت کشور به دعوت الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مجمع هفته انرژی روسیه که ۱۹ تا ۲۱ مهر با شعار «واقعیت جدید انرژی جهانی: ساختن آینده» و با حضور وزیران و کارشناسان صنعت نفت کشورهای مختلف جهان شرکت کرد، در این رویداد سه روزه تازه‌ترین تحولات بخش‌های مختلف انرژی‌های فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر بررسی شد.

برخورداری ایران و روسیه از ذخایر غنی هیدروکربوری، ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دو کشور در صنعت نفت و گاز فراهم کرده تا آنجا که در دولت سیزدهم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خوبی با شرکت‌های روس در زمینه بالادستی و پایین‌دستی امضا شده است؛ موضوعی که در سفر اخیر وزیر نفت دنبال و طی آن تلاش‌های دوجانبه‌ای برای ایجاد قطب گازی در خلیج‌فارس انجام شد.

در همین زمینه، اوجی در بدو ورود به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از این سفر پیگیری تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و پروژه‌ها با شرکت‌های روس و استفاده از ظرفیت هفته انرژی روسیه برای پیشبرد برنامه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران است.

وزیر نفت کشورمان با تأکید بر اینکه ایران و روسیه می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک، تحریم‌ها علیه دو کشور را بدون اثر کنند و در بازار انرژی جهان بسیار تأثیرگذار باشند، طرح تولید تجهیزات و پمپ‌های درون‌چاهی در استان خوزستان را یکی از طرح‌های شاخص همکاری دو کشور عنوان کرد که ضمن تأمین نیازهای دو کشور، به صادرات این محصولات نیز منجر شده است.

وی با یادآوری اینکه در دو سال گذشته طرح‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز انجام شد و ظرفیت پالایشی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: دولت سیزدهم و وزارت نفت با برخورداری از نقشه راه برای افزایش تولید نفت و گاز برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده‌اند و با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، خبرهای خوبی برای ملت ایران و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان خواهیم داشت.

اوجی درباره تأثیر تحولات اخیر منطقه بر قیمت نفت در جهان هم تصریح کرد: انتظار می‌رود بازار جهانی نفت با همدلی خوب شکل‌گرفته میان اعضای اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و اوپک‌پلاس (ائتلاف اوپک و متحدانش) از سیاست مصون باشد، ضمن اینکه بنا بر گزارش اوپک، تقاضای جهانی در بازار نفت تا پایان سال ۲۰۴۵ میلادی، روزانه ۱۶ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت که این موضوع، اهمیت حامل‌های انرژی را در رشد اقتصادی جهان نشان می‌دهد.

افق‌های تازه همکاری ایران و روسیه

در این سفر، وزیر نفت کشورمان در دیدار با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه درباره راه‌های توسعه مناسبات در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اجرایی‌شدن قراردادهای دوجانبه و امضای اسناد تازه همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو و بر ورود روابط دو کشور به مرحله‌ای تازه و عزم دو کشور بر توسعه و تعمیق بیش از پیش مناسبات تأکید کردند.

افق‌های تازه همکاری که نمونه بارز آن، ساخت خط‌آهن رشت - آستارا در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه امسال) است که از مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرای بین ایران و روسیه به‌شمار می‌رود و با تکمیل این قطعه، کریدور بین‌قاره‌ای شمال - جنوب تکمیل می‌شود و حجم مبادلات اقتصادی و ترانزیتی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.‌

همگامی برای ایجاد قطب گازی در خلیج فارس

برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی ایران - روسیه در خلیج فارس از دیگر افق‌های همکاری دو کشور بود که در سفر وزیر نفت کشورمان به روسیه و دیدار با الکسی میلر مدیرعامل شرکت گازپروم رونمایی شد.

اوجی در این دیدار، چشم‌انداز تقویت تبادلات انرژی ایران و روسیه و ایجاد کریدور گازی دو طرف از طریق کشورهای همسایه را در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای مثبت توصیف کرد و با اشاره به دیدگاه مثبت رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ایجاد قطب گازی در جنوب ایران، برداشتن گام‌های عملی برای ایجاد قطب گازی ایران و روسیه در سواحل شمالی خلیج فارس را خواستار شد.

مدیرعامل شرکت گازپروم نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تهران - مسکو، از آمادگی این شرکت برای همکاری‌های تازه با ایران خبر داد.

زمینه‌ساز ترقی کشورهای منطقه

سخنرانی وزیر نفت کشورمان در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» هم از ایجاد نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایران و روسیه حکایت داشت که به عقیده اوجی نه‌تنها سبب رشد دو کشور می‌شود، بلکه زمینه ترقی دیگر کشورهای منطقه را هم فراهم می‌کند.

اوجی در این سخنرانی با اشاره به سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره روابط مطلوب تهران و مسکو و تلاش برای توسعه آن به هر طریق ممکن، یادآور شد: به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزون بر تلاش برای گسترش همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف انرژی از همکاری میان همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی و روس حمایت می‌کنیم. اکنون فرصتی تاریخی برای دو کشور به‌وجود آمده است و دو طرف بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه بی‌اغراق تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها سبب تقویت دو کشور شده است، اظهار کرد: ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک‌شدن در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم باید از این فرصت‌ها استفاده و نظمی نو در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم. رویداد «هفته انرژی روسیه» یکی از این فرصت‌هاست که امیدوارم در آن به نتایجی قابل‌توجه برسیم. همچنان که تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده است و در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، حوزه نفت و گاز ایران به رشد ۱۹.۸ درصدی دست‌یافت که این دستاورد در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است.

ثبات‌بخشی به منطقه و جهان

وزیر نفت کشورمان در بخشی دیگر از این سخنرانی با بیان اینکه همکاری بین روسیه و ایران تنها به مزایای اقتصادی محدود نمی‌شود، تصریح کرد: این روابط همچنین درک متقابل را تقویت کرده و می‌تواند به ثبات منطقه و جهان کمک کند و راه را برای همکاری‌های بیشتر در دیگر بخش‌ها هموار کند. مشارکت دو طرف می‌تواند به چالش‌های موجود پاسخ دهد و فرصت‌هایی تازه ایجاد کند که سرانجام به ایران و روسیه و در عین حال جامعه جهانی کمک خواهد کرد.

به اذعان وی، ایران با دارا بودن ۱۸۸۰ کیلومتر مرز آبی از طریق دریای عمان و خلیج فارس با آب‌های آزاد جهان در ارتباط است؛ امتیازی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های نفتی از آن بی‌بهره هستند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده‌ها به‌شدت به آن نیاز دارند. همین موضوع و برخورداری از دانش فنی، ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز تبدیل کرده است که با داشتن نظامی با ثبات سیاسی و قدرتمند و سازوکارهای قانونی حمایت‌کننده، امنیت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران تأمین می‌کند، ضمن اینکه سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های بسیاری دارد.‌

صادرات ۹ میلیون دلاری کاتالیست ایران به روسیه

تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه ایران و روسیه، زمینه همکاری بیشتر این دو کشور را فراهم کرده است تا آنجا که یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای تأمین صنایع نفت و گاز روسیه که با تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند، در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، حدود ۹ میلیون دلار انواع کاتالیست به این کشور صادر کرده است.

خبری که احمد اسدزاده در حاشیه مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه اعلام کرد و یادآور شد: ارزش صادرات کاتالیست‌ها به روسیه پارسال ۸ میلیون دلار بود که تبادلات امسال گویای روند رو به رشد صادرات این محصولات ایرانی به روسیه است.

اسدزاده یادآور شد: در سفر وزیر نفت به مسکو، درخواست‌هایی از شرکت‌های روس برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دریافت کردیم که در حال پیگیری است.

امضای تفاهم‌نامه برای همکاری مطالعاتی

امضای تفاهم‌نامه همکاری مطالعاتی در حوزه نفت و گاز از دیگر دستاوردهای هیئت اعزامی کشورمان به مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» در مسکو بود که توسط محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و الکساندر استو گف، مدیرعامل بنیاد «روس‌کنگرس» به امضا رسید.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی کشورمان در حاشیه این آئین اعلام کرد که بنا بر تفاهم‌نامه امضاشده با بنیاد روس‌کنگرس، این دو نهاد مطالعاتی و پژوهشی، طرح‌های پیشنهادی برای همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی را در گام نخست، از نظر اجرایی و مفید بودن بررسی و اعلام نظر می‌کنند.

به گفته جوکار، با امضای تفاهم‌نامه این مؤسسه و بنیاد «روس‌کنگرس»، اتاق فکری برای همکاری‌ها، همچنین پیگیری زمینه‌های همکاری دوجانبه شکل خواهد گرفت و بنا بر مفاد این تفاهم‌نامه، این مؤسسه و بنیاد «روس‌کنگرس» با تعامل دوجانبه از روی کاغذ ماندن طرح‌های مؤثر در راستای افزایش تبادلات انرژی ایران و روسیه جلوگیری و راهکارهای عملیاتی برای تحقق آنها را پیشنهاد خواهند داد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
دستیابی به نفت و گاز در حفاری‌های اکتشافی ۲میدان نفتی و گازی کشور

حفاری‌های اکتشافی در ۲ میدان «دارخوین» و «چشمه‌شور» واقع در استان‌های خوزستان و خراسان رضوی منجر به دستیابی به نفت و گاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان، دکل حفاری خشکی ۲۰۱ شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان موفق به اتمام حفاری و انجام آزمایش‌های مخزنی در میدان نفتی دارخوین اهواز شد.

این دکل به کارفرمایی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از اردیبهشت سال گذشته در موقعیت چاه شماره ۳۷ منطقه دارخوین خوزستان مستقر شده بود که تا عمق ۴ هزار و ۸۱۰ متری حفاری کرد و به نفت رسید.

برنامه‌ریزی انجام شده برای این عملیات، ۲۸۵ روز بود که با تلاش شبانه‌روزی حفار مردان انرژی گستر پارس، ۴۵ روز زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه پایان یافت و چاه مزبور پس از تست‌های متعدد به کارفرما تحویل شد.

دکل حفاری خشکی ۲۰۳ نیز از اردیبهشت سال گذشته در میدان گازی «چشمه‌شور» مشغول عملیات حفاری اکتشافی بود که پس از حفاری تا عمق ۴ هزار و ۵۰۵ متری، در موقعیت چاه شماره ۰۱ این میدان، به گاز دست یافت.

این دکل هم اکنون در موقعیت چاه شماره ۰۱ میدان نفتی زیار در استان گلستان مستقر است و تا عمق ۴ هزار و ۶۴ متری زمین برای رسیدن به گاز حفاری کرده و هم اکنون در حال آماده سازی شرایط جهت شروع عملیات آزمایش مرحله به مرحله است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
کشف بزرگترین میدان گازی خشکی ایران در لامرد

وزیر نفت گفت: بزرگترین میدان گازی خشکی کشور با حجم ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز در لامرد استان فارس کشف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی شامگاه جمعه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس با حضور جمعی از فعالان اقتصادی که در دومین روز دور دوم سفر استانی رئیس جمهور در شیراز برگزار شد، ادامه داد: کشف این میدان گازی موجب تحول بزرگ در فارس خواهد بود که در دولت فعلی به نتیجه رسید.

به گفته اوجی در جنوب فارس میادین گازی خوبی وجود دارد و توسعه میادین استان نیز انجام می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه این وزارتخانه پروژه‌های زیادی در این استان در دست اقدام دارد، اظهار کرد: ۶ میلیارد دلار پروژه‌های گازی و نفتی و پالایشگاهی استان فارس در دست اقدام است.

وی توضیح داد: بزرگترین میدان گازی خشکی کشور با حجم ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز در لامرد استان فارس کشف شد.

اوجی با اشاره به اینکه اکنون ۹۹ درصد مناطق استان فارس متصل به گاز است و تا پایان سال هیچ شهر و روستایی در این استان بدون گاز نخواهد ماند تصریح کرد: تا پایان امسال فارس جزو استان‌های سبز گازرسانی می‌شود.

وی مجموع جمعیت بهره مند از نعمت گاز کشور را ۲۷ میلیون خانوار اعلام کرد و گفت: در دولت سیزدهم ۲۳۸ روستا، چهار شهر، هزار و ۵۳۶ واحد صنعتی در استان فارس گازرسانی شده است.

در دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت که از روز پنجشنبه آغاز شده و هنوز ادامه دارد طرح‌های شاخص زیرساختی چون آزاد راه چهار فصل شیراز به اصفهان و طرح بزرگ آبرسانی از سد درودزن به کلانشهر شیراز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
تسهیلات قرض‌الحسنه برای گازکشی داخلی خانه‌ها در هرمزگان پرداخت می‌شود

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان از موافقت هیات وزیران با اعطای تسهیلات قرض الحسنه به خانوارهای ۶ استان کشور برای انجام لوله کشی گاز داخلی منازل خبر داد.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی روز پنجشنبه اظهار کرد: در دولت سیزدهم گام‌های محکمی در رابطه با گازرسانی برداشته شده است اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های لوله‌کشی گاز به داخل منازل بسیاری از مردم رغبتی به استفاده از این امکان نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: برای اینکه موانع مالی گازکشی به خانه‌ها برداشته شود، دولت بانک مرکزی و بانک‌های عامل را موظف کرده که برای این منظور تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران ، بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل نسبت به اعطای ۱۳۰ هزار فقره تسهیلات بانکی قرض الحسنه برای افزایش اشتراک‌پذیری گاز و انجام لوله کشی داخلی منازل در شهرها و روستاهای استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد اقدام خواهد کرد.

وی تأکید کرد: میزان این تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریال (۱۵ میلیون تومان) با دوره بازپرداخت پنج‌ساله است که به هر خانوار که در استان هرمزگان و استان‌های یادشده بخواهند گازکشی کنند، پرداخت خواهد شد.

شامگاه چهارشنبه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دیدار با استاندار هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ هزار میلیارد تومان پروژه گازرسانی فعال در سطح کشور داریم که عمده آنها در مناطق محروم قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان هشت استان دیگر را مامور کرده‌ایم و برای تسریع در گازرسانی هرمزگان نیز استان‌های بوشهر و کردستان را پای کار آورده‌ایم.

به گفته مجید چگینی؛ هم اکنون سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه جاری در استان هرمزگان در حال انجام است و حدود پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح جدید نیز در نظر گرفته‌ایم که اگر مجلس در بودجه همراهی کند، اجرایی خواهد شد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
وزیر نفت برای شرکت در هفته انرژی روسیه راهی مسکو شد

وزیر نفت برای شرکت در هفته انرژی روسیه و سخنرانی در روز دوم این رویداد صبح امروز راهی مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی وزیر نفت ایران صبح امروز (چهارشنبه، ۱۹ مهرماه) برای شرکت در هفته انرژی روسیه که روزهای ۱۱ تا ۱۳ اکتبر (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) برگزار می‌شود، به مسکو رفت.

وزیر نفت روز پنجشنبه این هفته (۱۲ اکتبر) طی ساعت‌های ۱۰ تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح در نشست تخصصی «بازار جهانی نفت و گاز: پیمایش یک دوره آشفتگی» در هفته انرژی روسیه شرکت خواهد کرد.

این در حالی است که بازار جهانی نفت و گاز بار دیگر در نتیجه فشارهای عوامل سیاسی دوران پرچالشی را سپری می‌کند.

تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه، اقدام‌های کشورهای غربی درباره سیاست‌های انرژی و نوسان‌های فزاینده قیمت انرژی، سطح بی‌سابقه‌ای از تردید را در بازار ایجاد کرده است.

این موضوع منجر به عدم‌تعادل در بازار انرژی شده است که تأثیر منفی بزرگی بر اقتصادهای سراسر جهان دارد و اکنون تورم بی‌سابقه در بسیاری از کشورها ایجاد کرده است.

برای روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی جهان (نفت و گاز) به‌شمار می‌رود، این وضعیت یک چالش جدی است، اما فرصت‌هایی تازه را ایجاد می‌کند.

با توجه به این موارد، در این نشست تخصصی سعی شده تا به موضوعاتی مانند اینکه بحران ژئوپلیتیک جهانی چگونه بر بازار نفت و گاز جهان تأثیر گذاشته است و پیش‌بینی‌های فعلی برای چگونگی توسعه بازار در سال‌های آینده چیست؟ پاسخ داده شود.

مواردی مانند اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) چه نقشی در اقتصاد آینده جهان خواهند داشت نیز در این نشست تخصصی بررسی می‌شود.

هفته انرژی روسیه ۲۰۲۳ امسال با شعار «واقعیت جدید انرژی جهانی: ساختن آینده» با حضور وزیران و کارشناسان صنعت نفت کشورهای مختلف جهان به‌مدت سه روز در مسکو برگزار خواهد شد.

این گردهمایی هر ساله در ابتدای ماه اکتبر در روسیه برگزار می‌شود که طی آن تازه‌ترین تحولات بخش‌های مختلف انرژی شامل نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر بررسی می‌شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
سهم نیروگاه‌های حرارتی از تامین برق پایدار کشور چقدر است؟

تهران- ایرنا- نیروگاه‌های حرارتی که بخش عمده آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، نقشی ۹۳ درصدی در تامین برق کشور بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، برق کشور از چند روش تامین می‌شود؛ بخشی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی، بخشی نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مقیاس‌کوچک و بخش بزرگی نیروگاه‌های حرارتی که سهم این بخش ۹۳ درصد است.

نیروگاه‌های حرارتی نیز خود شامل نیروگاه‌های گازی با ۷۱ نیروگاه، بخاری با ۲۵ نیروگاه و سیکل ترکیبی با ۳۸ نیروگاه می‌شوند.

نیروگاه‌های حرارتی کشور در تابستان امسال بدون وقفه برق تولید کردند تا جریان برق در هیچ نقطه‌ای از کار بازنماند.

طبق اعلام شرکت مدیریت تولید نیروی برق حرارتی ایران، نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست امسال توانستند با تولید حدود ۲۰۰ میلیون مگاوات ساعت انرژی، ضمن تامین ۹۳ درصد برق مورد نیاز شبکه نقش مهمی در تامین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روزهای گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

از این میزان، تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش پنج‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

سال گذشته با افزوده‌ شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس جنوبی (۲ واحد) و ارومیه، شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در نیمه نخست امسال به‌عنوان واحدهای تولیدکننده برق دوست‌دار محیط‌ زیست هستیم.

تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود بازدهی نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال‌های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود. فقط از محل افتتاح این واحدهای جدید سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین در این میان سهم واحدهای گازی در تولید برق نیمه نخست امسال ۴۸ میلیون مگاوات ساعت و سهم واحدهای بخاری نیز ۴۵ میلیون مگاوات ساعت بوده است.

پیشتر هم «محمد رمضانی» معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفته بود: از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون ۴۰ واحد نیروگاه حرارتی جدید به ظرفیت پنج‌هزار و ۷۰۵ مگاوات در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری وارد مدار شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
اجرای طرح نهضت ملی مسکن با همدلی وزارت صمت و راه سرعت می‌گیرد

تهران- ایرنا- کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر عدم خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، گفت: هماهنگی میان وزارت صمت و راه و شهرسازی برای تامین مصالح طرح نهضت ملی مسکن با استفاده از سازوکار و ابزارهای بورس کالا، بهترین تصمیم در جهت شفافیت اقتصادی و در پیش برد اهداف دولت است.

«حمیدرضا جیهانی» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: ماه گذشته مباحثی در خصوص تامین نیاز طرح‌های مسکن حمایتی به فولاد و سیمان از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که باید توجه شود همه این مباحث برای تحقق اهداف بزرگ دولت برای ساخت مسکن است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سوی دیگر اما شاید بهتر بود همانند امروز که ستاد اقتصادی دولت به یک جمع‌بندی بهینه و منطقی رسید، از ابتدا این موارد در نشست‌های کارشناسی مطرح و بررسی می‌شد و ریسک‌های غیرمنطقی به بازار سرمایه و امنیت سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی تحمیل نمی‌شد.

وی افزود: به هر حال تحقق طرح‌های مسکن حمایتی به‌درستی در دستور کار دولت قرار دارد و تسریع در جهت ساخت و تکمیل این پروژه‌ها امری ضروری است؛ به‌گونه‌ای که مجریان امر احتمال دارد در مسیر خود با موانعی مواجه شوند و سعی کنند هر چه سریع‌تر این موانع را کنار بزنند، اما موضوع مهم، نگاهی کارشناسی و دقیق به مسائل است.

شفافیت عامل اصلی حذف رانت و فساد

جیهانی ادامه داد: به این ترتیب موضوع تامین نیاز سیمان و فولاد برای طرح نهضت ملی مسکن به میان آمد و از همان ابتدا مشخص بود که دولت به خروج این محصولات از بورس کالا رای نخواهد داد؛ چراکه مهم‌ترین مولفه در معاملات بورسی، شفافیت حداکثری است که همین شفافیت به گفته رئیس جمهوری عامل اصلی حذف رانت و فساد در اقتصادی کشور است.

کارشناس اقتصادی گفت: وقتی از معاملات یک کالا در بورس کالا صحبت می‌کنیم یعنی امروز می‌توانیم ریز معاملات حتی سال‌های گذشته کالاها از جمله فولاد و سیمان را در اختیار داشته باشیم؛ نام کالا، قیمت پایه و نهایی کالا، میزان عرضه و تقاضا و شرکت خریدار و فروشنده و دلایل تغییرات قیمتی همگی به واسطه شفافیت داده‌ها در بورس کالا در دسترس متولیان و سیاست گذاران بازار قرار دارد.

وی گفت: این شفافیت یک روزه و به سادگی به دست نیامده است، گفت: از جمله مزایای مهم این بازار می‌توان به تامین نیازمندی‌های همه صنایع کشور با بهترین قیمت و کیفیت اشاره کرد.

جیهانی تصریح کرد: با این تفاسیر وقتی رشد شفافیت و عدالت اقتصادی، شعار و هدف اصلی دولت سیزدهم است طبیعتاً خروج یک کالا از بورس کالا محلی از اعراب ندارد، و سوال برانگیز خواهد بود، پس چه بهتر آنکه با مشورت خبرگان و نشست‌های تخصصی میان متولیان امر و فعالان بازار و تولیدکنندگان به یک جمع‌بندی دقیق و کارشناسی برای بهبود روند معاملات یک کالا در بورس کالا رسید.

این کارشناس اقتصادی به عدم اطلاع رسانی دقیق در برخی حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال به اشتباه عنوان می‌شود که دلالان در بورس کالا حضور دارند و برخی کالاها را خریداری می‌کنند اما آگاهان بازار به خوبی می‌دانند که بورس، نقشی در تعیین قیمت یک کالا و یا حضور یا عدم حضور خریداران به تالار معاملاتی ندارد بلکه بر اساس سامانه‌های نظارتی از جمله سامانه بهین یاب وزارت صمت، متقاضیانی که تولیدکننده واقعی و دارای پروانه‌های ساخت و بهره‌برداری صنایع هستند احراز می‌شوند و آن‌ها حق خرید مواد اولیه تولید از بورس را دارند.

رفع دغدغه انبوه سازان با استفاده از ابزارهای مالی

وی بیان کرد: به این ترتیب فیلترهای ورودی خریداران مواد اولیه، تولیدکنندگان واقعی را شناسایی کرده و به بورس کالا اعلام می‌کنند، پس این مدل اطلاع رسانی کمکی به بهبود و تعادل بخشی در بازار نمی‌کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، موضوع مهم دیگر این است که اصولاً انگیزه دلالی چگونه در بازارها شکل می‌گیرد؟ طبیعتاً هر جا به واسطه برخی سیاست‌ها شاهد دو نرخی شدن قیمت یک کالا باشیم، عده‌ای با هدف و انگیزه دلالی وارد بازار می‌شوند که در ظاهر تولیدکننده هستند اما در باطن به دلیل اختلافات قیمتی در بازار رسمی و آزاد به فعالیت دلالی روی می‌آورند؛ پس اینجا نیز بازار سرمایه و بورس کالا مقصر نیست بلکه سیاست‌ها باید به گونه‌ای پیش رود که راه و انگیزه برای دلالی در کشور مسدود شود.

جیهانی گفت: امروز بهترین تصمیم از سوی ستاد اقتصادی دولت در حوزه تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز مسکن‌های حمایتی گرفته شد که آن، هماهنگی وزارت صمت و راه با استفاده از ظرفیت بازار شفاف بورس کالا در این حوزه است.

ساختمان صنعت