ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۱۸ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
افزایش روزانه ۲ میلیون لیتری تولید بنزین تا اردیبهشت آینده

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتر بنزین و سه تا ۳.۵ میلیون لیتر گازوئیل (نفت‌گاز) تا اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش ایرنا، «جلیل سالاری» در گفت‌وگویی افزود: ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است که با افزایش خوراک در چند پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین کشور روزانه ۲ میلیون لیتر و ظرفیت گازوئیل کشور روزانه سه تا ۳.۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح‌داد: برنامه‌هایی داریم که بتوانیم خوراک برخی از پالایشگاه‌ها را افزایش دهیم و در این بخش سه خط لوله داریم که برای تکمیل به سرمایه‌گذاری جزئی نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، مصرف بنزین کشور در تابستان سال جاری اعدادی نظیر ۱۲۷ میلیون لیتر را ثبت کرده بود، اما سالاری در سوم آبان امسال گفت: موازنه تولید و مصرف بنزین در کشور برقرار است و با ورود به نیمه دوم سال، مصرف بنزین روند کاهشی داشته است.

ساختمان صنعت

 

 

  • ۰
  • ۰
اجرای همزمان ۱۰ تاسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با احداث همزمان ۱۰ تاسیسات تقویت فشار گاز، موفق به ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران شد .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، «صمد رحیمی» مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ضمن بیان این مطلب در تشریح علت این موفقیت، توربوکمپرسور را مهم‌ترین تجهیز و قلب تأسیسات تقویت فشار گاز توصیف کرد و گفت: یکی از ارکان اصلی موفقیت پروژه‌های طرح تأسیسات تقویت فشار گاز، تعاملات هدفمند و مؤثر با دو شرکت بزرگ سازنده توربوکمپرسور کشور است.

او ادامه داد: فرآیند ساخت ۲۰۰ دستگاه توربوکمپرسور از سوی شرکت‌های ایرانی مپنا و او.تی. سی به‌گونه‌ای مدیریت شده که به موازات روند انتخاب و شروع به کار پیمانکار، توربین‌ها نیز ساخته و به سایت حمل می‌شوند. بی‌شک ساخت این توربین‌ها با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، در ردیف مگاپروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز محسوب می‌شود.

تأسیسات «نورآباد»، «پل‌کله» و «آزادان» آماده افتتاح رسمی

او با بیان اینکه تأسیسات «نورآباد»، «پل‌کله» و «دو راهان» بر روی خط لوله دهم سراسری قرار دارند، اظهار کرد: تأسیسات «پل‌کله» با توجه به اینکه در انتهای خط قرار دارد از آرایش توربین ۲+۱ بهره می‌برد، اما نورآباد و دو راهان دارای آرایش ۳+۱ هستند.

او پروژه دو راهان را یکی از سخت‌ترین پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز از منظر جغرافیایی دانست و اظهار کرد: ازآنجاکه محل اجرای این پروژه در دامنه کوه و شیب تند قرار دارد به‌صورت پله‌ای اجرا شد و یک دیوار حائل ۱۲ تا ۱۳ متری در سرتاسر تأسیسات احداث شده است. در حال حاضر خوشبختانه هر ۴ کمپرسور آن تأمین شده و در مرحله پیش‌راه‌اندازی قرار دارد. پیش‌بینی ما این است که در زمستان این ایستگاه هم فعال و راه‌اندازی شود و در مدار قرار گیرد و عملاً زنجیره خط دهم نیز کامل شود.

به گفته رحیمی تأسیسات تقویت فشار گاز آزادان نیز زودتر از موعد مقرر بر روی خط ۴۸ اینچ شمال – شمال شرق راه اندازی شد و به این ترتیب اکنون ایستگاه‌های آزادان، پل کله و نورآباد در انتظار افتتاح رسمی‌اند.

۲ ایستگاه «خورموج» و «آب‌پخش» در شُرُف راه‌اندازی

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز درباره زمان راه‌اندازی تأسیسات «خورموج و آب‌پخش» که در استان بوشهر و بر روی خط ششم سراسری احداث می‌شوند و برای کریدور غرب حیاتی هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در طرح تأسیسات از تجهیزات دارای فناوری بالا استفاده می‌شود، راه‌اندازی چند توربوکمپرسور به‌صورت همزمان، کار بسیار سنگینی است و یکپارچه کردن کل پروژه شامل سیستم‌های برق، کنترل و ابزار دقیق و رساندن کار به نتیجه و راه‌اندازی ایستگاه، مسیر سختی است. امیدواریم در اواخر آبان ماه اگر مشکلی در بحث فنی توربین‌ها نداشته باشیم، خورموج و متعاقب آن، آب‌پخش را راه‌اندازی کنیم.

پیشرفت تأسیسات «دهشیر و اردستان» به ۶۰ درصد رسید

رحیمی درباره تأسیسات در دست اقدام بر روی خط لوله هشتم سراسری گاز گفت: دو تأسیسات «دهشیر و اردستان» بر روی خط هشتم سراسری گاز قرار دارند که به‌صورت ویژه در حال پیگیری و انجام است. این ۲ ایستگاه در حال حاضر با پیشرفت حدود بالای ۶۰ درصد در حال انجام است و ۵۰ درصد توربین‌های مورد نیاز ساخته و به سایت منتقل شده است و مابقی توربین‌ها هم در مرحله تست و ساخت هستند.

او درباره آرایش توربین‌ها و توان هر ایستگاه توضیح داد: تمام ایستگاه‌های روی خط هشتم به‌دلیل ظرفیت بالای این خط (حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب)، از آرایش ۳+۱ بهره می‌برند. همچنین با توجه به اینکه اکثر خطوط ایران ۵۶ اینچ و یا سایز کوچک‌تر هستند هرکدام از توربین‌های نصب شده در هر ایستگاه، توان معادل ۲۵ مگابایت تولید می‌کنند.

رحیمی با اشاره به اینکه در سرویس قرار گرفتن پروژه‌های جاری، افزایش چشمگیر ظرفیت انتقال گاز کشور را در پی دارد، تاکید کرد: خطوط لوله سراسری گاز بر اساس یک ظرفیت مشخص (اغلب برای انتقال ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز) طراحی شده‌اند و بدیهی است هنگامی، امکان انتقال این مقدار گاز ایجاد می‌شود که همه ایستگاه‌های طراحی شده در سرویس قرار گیرند.

ظرفیت انتقال گاز در خط هشتم سراسری به ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با بیان اینکه در خط هشتم سراسری گاز، قبلاً برخی ایستگاه‌ها از جمله خنج، جهرم و صفاشهر و ارسنجان، خیرگو و کاشان و نائین بهره‌برداری شده و ظرفیت آن را تا حدی بالا برده‌اند، تصریح کرد: با تکمیل و راه‌اندازی ۲ تأسیسات باقی مانده «دهشیر و اردستان»، زنجیره ایستگاه‌های خط هشتم تکمیل شده و به ظرفیت نامی ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد و به این ترتیب از عسلویه تا مرکز کشور و شمال شرق و شمال غرب را از مواهب آن استفاده می‌کنند.

رحیمی با اشاره به برنامه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز برای هدایت گاز از منابع تولید به سمت جنوب‌شرق کشور و یادآوری اقدام‌های این شرکت در به‌ثمر نشاندن ضربتی طرح‌های توسعه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و چابهار و همچنین وجود پتانسیل صادرات گاز در این خطه، از احداث ۲ ایستگاه تقویت فشار گاز «لامرد و بستک» بر روی خط لوله هفتم سراسری گاز خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶ ماه است که فعالیت‌ها شروع شده و پس از اتمام روند طراحی، اکنون تجهیز کارگاه و کارهای خرید و اجرا در حال اجراست.

به گفته مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با توجه به اهمیت ویژه خط هفتم سراسری گاز، احتمالاً در آینده نیز همسو با افزایش مصارف، حداقل ۳ یا ۴ ایستگاه دیگر بجز «لامرد و بستک» بر روی این خط احداث می‌شود.

مواهب یک اقدام دوراندیشانه

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با اشاره به اقدام سال گذشته شرکت مهندسی و توسعه گاز در کمک به تأمین نیاز فوری دیگر شرکت‌های تابع وزارت نفت به سیستم‌های فشار افزایی در فصل زمستان گفت: سال گذشته تعدادی از توربین‌ها و core engine ایستگاه‌های آزادان، خورموج، دو راهان و نورآباد تقدیم شرکت‌های POGC - SPGC و انتقال گاز شد که نیاز مبرم به این تجهیزات برای تداوم روند تولید داشتند.

او با تاکید بر اینکه امروز دامنه برخورداری از برکات و آثار داخلی‌سازی توربین، فراتر از مرزهای شرکت مهندسی و توسعه گاز گسترش یافته و به دیگر بخش‌های صنعت نفت رسیده است، گفت: مایه مباهات است که سرریز تکنولوژی‌هایی که طی سال‌ها با حمایت مالی و از محل قراردادهای انتقال فناوری مهندسی و توسعه گاز با کارخانه‌های سازنده داخلی به‌دست آمده، سبب پیشرفت و رفع نیاز بخش‌های دیگر صنعت می‌شود.

ساختمان صنعت

 

  • ۰
  • ۰
تسهیلات نهضت ملی مسکن به همه واحدهای در حال ساخت کرمانشاه تعلق می‌گیرد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از اختصاص وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی نهضت ملی مسکن به همه واحدهای در حال ساخت در قالب این طرح در کرمانشاه خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا؛ «رامین الماسی» روز شنبه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از پروژه ۲۵۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن شهرستان جوانرود، اظهار کرد: با پیگیری استاندار کرمانشاه، وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی نهضت ملی مسکن به همه واحدهای در حال ساخت در قالب این طرح در استان با هر درصد پیشرفت فیزیکی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر این وام در کشور تنها به واحدهای در حال ساختی تعلق می گیرد که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند که کرمانشاه از این امر مستثنی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه اضافه کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ واحد در استان از این شرایط استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در جوانرود هم گفت: در این شهرستان ۲ هزار و ۵۰۰ متقاضی ثبت نام شده مورد تایید قرار گرفته اند که برای ۲۵۰ متقاضی پروژه در حال اجرا است.

الماسی خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۲۸ هکتار زمین دیگر هم اختصاص داده شده تا برای هزار و ۵۰۰ متقاضی واحدهای دو طبقه احداث کنیم.

به گفته وی برای مابقی متقاضیان هم زمین در نظر گرفته است و در خصوص پروژه ۲۵۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن جوانرود گفت: این پروژه در زمینی به مساحت یک هکتار در حال احداث است که شامل ۲۵۰ واحد خواهد بود.

وی تعداد طبقات هر بلوک را ۶ و پنج طبقه اعلام کرد و افزود: در هر طبقه چهار واحد وجود دارد و متراژ هر واحد هم ۸۶ متر با ۲ اتاق خواب خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹ درصد خواند و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از حدود سه ماه پیش آغاز شده و طبق پیش بینی ها و در صورت تامین منابع ۱۸ ماه دیگر به پایان خواهد رسید.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
۷هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد

تهران- ایرنا- از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، هفت‌هزار و ۳۹۸ مگاوات ظرفیت جدید حرارتی از طریق ورود ۳۹ واحد جدید، رفع محدودیت واحدهای بخاری و افزایش توان واحدهای گازی به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد.

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، در مدت بیش از ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم افزایش ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خصوصی و دولتی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنایع برنامه‌ریزی شد که از این میزان تاکنون هفت‌هزار و ۳۹۸ مگاوات محقق شده است.

این افزایش ظرفیت، به‌منظور رفع ناترازی تولید و مصرف برق و از طریق سنکرون ۳۹ واحد جدید حرارتی به ظرفیت پنج‌هزار و ۳۹۸ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات انجام شده است.

اکنون نزدیک‌به ۹۴ درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود و حدود ۸۴ درصد ظرفیت نیروگاهی به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد که از طریق ۶۲۱ واحد تولید برق در ۱۳۴ نیروگاه تولید می‌شود و بیش از ۶۸ درصد این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
حضور ۵۸۴ شرکت ایرانی و خارجی در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران

 تهران- ایرنا- بیست و سومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران، با مشارکت ۴۷۴ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از ۱۲ کشور و نخستین جشنواره و فن‌بازار صنعت برق ایران با حضور ۲۵۹ مرکز علمی و شرکت دانش‌بنیان آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، بیست و سومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران به مدت چهار روز و در روزهای ۲۳ تا ۲۶ آبان در فضایی به وسعت ۵۴ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر خواهد بود.

آئین افتتاح این نمایشگاه و جشنواره، صبح روز سه‌شنبه (۲۳ آبان‌) با حضور «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو، شماری از وزرای انرژی کشورها، معاونان و مدیران ارشد صنعت برق ایران و تعدادی از میهمانان خارجی برگزار می‌شود.

در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، در مجموع ۴۷۴ شرکت داخلی و ۱۱۰ نماینده شرکت‌های خارجی از ۱۲ کشور جهان یعنی ایتالیا، جمهوری چک، آلمان، چین، کره جنوبی، کرواسی، ترکیه، اسپانیا، هند، اسلوونی، لهستان و ژاپن حضور خواهند یافت.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد صنعتی و تجاری کشور در این حوزه سالیانه با حضور جمع کثیری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی برپا می‌شود و فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت‌های فعال در صنعت برق دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با درنظرگرفتن روند تقاضای بازارها و سمت‌وسوی رشد صنعت برق، فعالیت‌ها و نوآوری‌های آتی خود را هدایت کنند.

در نمایشگاه تخصصی صنعت برق ایران کالاهایی در بخش‌های تولید؛ انتقال؛ توزیع؛ تجهیزات برق فشارقوی، متوسط و ضعیف؛ انواع تابلوهای برق؛ تجهیزات روشنایی؛ تجهیزات هوشمندسازی؛ دیزل‌ژنراتور و موتورهای الکتریکی؛ باطری و یوپی‌اس، سیستم‌های ارتینگ و حفاظت کاتدی، ترانسفورماتور، سیم و کابل، اتوماسیون صنعتی و ابزاردقیق و تجهیزات اندازه‌گیری، پیمانکار، مشاور، مراکز علمی تحقیقاتی و پژوهشی، خطوط انتقال نیرو و تجهیزات وابسته، پست‌های فشارقوی متوسط و ضعیف، انرژی‌های تجدیدپذیر و تجهیزات وابسته عرضه شده است.

بنا بر این گزارش، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، در جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق نیز پس از بررسی و ارزیابی‌های نهایی، ۴۱۰ محصول از ۲۵۹ شرکت دانش‌بنیان تأیید و عرضه شد.

حضور ۵۸۴ شرکت ایرانی و خارجی در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران


در حاشیه این نمایشگاه، در کنار برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در محورهای مختلف، نشست‌های خبری مدیران عامل شرکت‌های مادرتخصصی و زیرمجموعه وزارت نیرو با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

زمان بازدید از این نمایشگاه، همه‌روزه ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر خواهد بود و بازدید برای عموم آزاد است.

 

ساختمان صنعت

 

  • ۰
  • ۰
پیشرفت ۹۴ درصدی پروژه آبرسانی به مجتمع سلکان شهرستان روانسر

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از پیشرفت ۹۴ درصدی پروژه آبرسانی به مجتمع سلکان شهرستان روانسر خبر داد.

رضا داودی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان کرمانشاه، عملیات آبرسانی به هشت روستای مجتمع سلکان شهرستان روانسر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: در این پروژه برای تأمین آب شرب ۲۰۰ خانوار این روستاها، لوله گذاری به متراژ ۲۱ هزار و ۸۸۴ متر در نظر گرفته شده که شامل ۱۷ هزار و ۶۲۶ متر خط انتقال و چهار هزار و ۲۵۸ متر شبکه توزیع است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: تاکنون عملیات لوله گذاری این پروژه ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها لوله گذاری یک هزار و ۵۸۷ متر آن باقی مانده است.

داودی بیان کرد: در این پروژه علاوه بر لوله گذاری، احداث یک باب موتورخانه نیز در دستور کار قرار داشته که تاکنون ۹۵ درصد از کار احداث آن انجام شده است.

ساختمان صنعت

 

  • ۰
  • ۰
سید محمد صادقی: طرح مسکن ملی در انتظار اراده و تصمیم وزارت نفت

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه مسکن در صورت تعیین تکلیف وزارت نفت، منابع مالی مسکن ملی را تأمین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر سید محمد صادقی عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: طی مجوزهای صادرشده صندوق توسعه ملی در قبال دریافت حواله‌های نفتی مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار طرح مسکن ملی قرار خواهد داد.

وی متذکر شد: صندوق توسعه ملی مجوزی برای ارائه تسهیلات به بخش مسکن را ندارد.

وی افزود: طبق قانون بخشی از منابع نفتی در قالب حواله‌های نفتی برای توسعه مسکن در نظر گرفته شده است، ولی از آنجا که فرآیند حواله‌های نفتی به منابع زمانبر می‌باشد صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش مسکن در قبال دریافت این حواله‌های منابع مورد نیاز را در اختیار طرح ملی مسکن قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی آمادگی واگذاری منابع را دارد و در انتظار اراده وزارت نفت برای اعلام زمان تبدیل حواله‌های نفتی به منابع مالی است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: مذاکرات برای اجرای این تصمیم با بورس کالا، وزارت راه و شهر سازی و وزارت نفت انجام شده است ولی هنوز مقدار و میزان حواله‌های نفتی مشخص نشده است و امکان دارد حواله‌ها بر مبنای دلاری و یا تعداد بشکه‌های تحویلی باشد.

وی خاطر نشان کرد که حواله‌های تحویلی بین‌المللی خواهد بود.

سید محمد صادقی متذکر شد: تعهد وزارت نفت در قبال اجرای قرارداد از اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد.

وی گفت: اگر زمان تبدیل حواله‌ها به منابع مالی یک سال هم طول بکشد هیچ مانعی برای صندوق توسعه ملی به وجود نخواهد آمد

 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
پایان تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی/ آماده‌باش برای تولید پایدار گاز در زمستان ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به پایان تعمیرات اساسی سکوهای میدان گازی مشترک پارس جنوبی، گفت که با انجام تعمیرات اساسی، آغاز تولید زودهنگام از فاز ۱۱ و بهره‌برداری از خط لوله جدید فاز ۱۶، آماده تولید پایدار گاز از بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان در زمستان ۱۴۰۲ هستیم.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، سهم گاز در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد است و در این میان نزدیک‌به ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود. با توجه به این اعداد، نزدیک به ۵۰ درصد از تولید انرژی کشور از این میدان مشترک گازی است.

آمارها نشان می‌دهد ایران پارسال رکورد برداشت گاز از این میدان مشترک را جابه‌جا کرد و در اوج مصرف گاز، برداشت روزانه به بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید.

اگر میانگین تولید روزانه گاز در پارس جنوبی را حدود ۶۷۰ میلیون مترمکعب در نظر گیریم، روزانه معادل چهار تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام در این میدان تولید می‌شود که نقشی بسیار مهم در پایداری و امنیت انرژی در کشور دارد.

اهمیت تولید پایدار در میدان مشترک پارس جنوبی البته در زمستان بیشتر است، زیرا هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز متصل هستند و این حامل انرژی، در تامین سوخت بخش خانگی نقش نخست را ایفا می‌کند. بنابراین برای تولید پایدار گاز در فصل سرد از ۳۷ سکوی تولیدی این میدان مشترک گازی در سمت ایران، انجام تعمیرات اساسی ضروری است، زیرا حتی قطع جریان گاز از یکی از چاه‌های پارس جنوبی می‌تواند در زمستان مشکل‌آفرین باشد.

بر این اساس، امسال نیز تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی از میانه تابستان آغاز شد و آن‌گونه که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده بود، پایان یافت.

آمادگی کامل برای تولید گاز در زمستان

«محمدحسین متجلی» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با بیان اینکه برای تولید گاز غنی در زمستان امسال تعمیرات اساسی پیش از آغاز سرما پایان یافت، اظهار داشت: با انجام تعمیرات اساسی روی سکوهای تولیدی، آماده برداشت حداکثری گاز از این میدان مشترک هستیم.

وی ادامه‌داد: با برداشت زودهنگام از فاز ۱۱ پارس جنوبی، هفت میلیون مترمکعب در روز و با راه‌اندازی خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶، آمادگی کامل برای تولید گاز در زمستان را داریم.

متجلی گفت: تعمیرات اساسی که امسال در سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد، متفاوت‌ترین تعمیرات اساسی در طول عمر پارس جنوبی بود و در حالی‌ که ۲۳ سال از عمر برداشت از این میدان گازی می‌گذرد، برای نخستین بار عملیات ایزولاسیون خطوط دریایی از سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شد.

وی تاکید کرد: با توجه به سکوهایی که عملیاتی هستند، تعمیرات اساسی که انجام شد و تعویض خط لوله دریایی فاز ۱۶ و عملیاتی شدن فاز ۱۱، آمادگی کامل برای تولید حداکثری گاز در پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدروکربور کشور وجود دارد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیستی می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه کشور را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، «حسین آبنیکی» امروز (یکشنبه) در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی درباره صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید، با اشاره به ناترازی انرژی در همه بخش‌های کشور افزود: فعالیت‌های زیادی در سال‌های گذشته انجام شده است، اما نتوانسته مساله ناترازی انرژی را حل کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از سازوکارهای مهم در جبران ناترازی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی در کشور است، ادامه‌داد: هفت میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در کشور مصرف می‌شود و ظرفیت بهینه‌سازی ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام معادل ۵۰ درصد مصرف کنونی است.

شدت مصرف انرژی ایران ۲ برابر جهان است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: این ناترازی و مصرف بی‌رویه انرژی رو به تزاید است و سال‌های آینده مشکل جدی ایجاد می‌کند، زیرا شدت انرژی ایران ۲ برابر شدت مصرف انرژی دنیاست.

آبنیکی با بیان اینکه در همه صنایع ظرفیت‌های بهینه‌سازی شناسایی شده و یکی از حوزه‌هایی که ظرفیت بهینه‌سازی بالایی دارد صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است، گفت: در بخش خانگی نیز ظرفیت بالایی برای بهینه‌سازی وجود دارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مجموع طرح‌های بهینه‌سازی در کشور حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است که ۵۰ میلیارد دلار باید هزینه شود و ۱۰۰ میلیارد دلار می‌تواند تسهیلات باشد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه‌داد: اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزون بر کاهش آلودگی محیط زیستی می‌تواند ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه کشور را افزایش دهد.

آبنیکی با اشاره به اینکه راهکار اساسی برای جبران ناترازی‌، بهینه‌سازی و کاهش مصرف است، گفت: اگر بخواهیم ناترازی را حل کنیم راهکار دیگر افزایش تولید است که هم این مشکل را حل می‌کند و هم ظرفیت‌ها را توسعه می‌دهد.

وی تاکید کرد: در این زمینه بهره‌برداری از مخازن و ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید است که در سال‌های گذشته روی آن کار کردیم.

نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه نزدیک‌به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت نیاز است، گفت: در کنار آن اکوسیستم صنعت نفت باید تغییر کند و بهبود یابد و از جهت قانون و مقررات برای حضور شرکت‌های خصوصی مناسب شود.

آبنیکی افزود: حوزه دیگر بهینه‌سازی تاسیساتی است که اکنون در صنعت نفت وجود دارد و امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود را افزایش می‌دهد.

وی ادامه‌داد: برای نمونه امروز حجم زیادی گازهای ارسالی به مشعل در کشور وجود دارد که جمع‌آوری آنها افزون بر ایجاد ثروت، آلودگی را نیز کاهش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای افزایش تولید در تاسیسات پیشین ۲۰ درصد ایجاد ظرفیت‌های تازه است.

آبنیکی با اشاره به اینکه مشکل مهم در این زمینه سرمایه‌گذاری است و باید در حوزه مالی از بخش خصوصی حمایت شود، گفت: ایجاد یک صندوق بهینه‌سازی انرژی را پیش‌بینی کرده‌ایم و اکنون نیز حساب بهینه‌سازی انرژی با ظرفیت ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است که تا ۵۵ هزار میلیارد تومان قابل ارتقاء خواهد بود.

وی افزود: برای سال نخست این منابع تزریق خواهد شد که در توسعه طرح‌های بهینه‌سازی صنعت نفت و گاز و نیروگاهی استفاده خواهد شد و سال آینده باید منابع افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها، صندوق بهینه‌سازی انرژی ابتدا ۱۰ میلیارد دلار اعتبار خواهد داشت و هزینه انرژی از محل صرفه‌جویی‌ به صندوق واریز می‌شود و پروژه‌های بعدی با آن انجام خواهد شد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
تهران مهیای تامین برق تابستان ۱۴۰۳ می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از تدوین دستورالعمل و آغاز پویش بزرگ عملیاتی این شرکت به منظور اجرای طرح های مدیریت بار تابستان با هدف تامین ۱۰۰درصدی برق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل وزارت نیرو، کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در پنجمین نشست بزرگ فصلی این شرکت از تدوین دستورالعمل و آغاز پویش بزرگ عملیاتی این شرکت به منظور اجرای طرح‌های مدیریت بار تابستان با هدف تأمین ۱۰۰ درصدی برق این کلان شهر در تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت معادل مصرف برق بیش از یک هفته این کلان شهر، صرفه‌جویی در حوزه برق شهر تهران رخ داده و رکورد کاهش پیک با دستیابی به عدد ۷۲۶ مگاوات در ساعات اوج بار در نیمه مردادماه سال جاری شکسته شد.

وی تدوین دستورالعمل گذر از پیک تابستان سال آتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از عبور از تابستان سال جاری را حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی و تعهد کارکنان این شرکت و توسعه استفاده از سامانه‌های کنترلی، استفاده از فناوری هوش مصنوعی، حذف رویه‌های منسوخ و قدیمی اداری و جایگزینی کامل فرآیندهای اداری مرسوم با خدمات الکترونیک و غیرحضوری را از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده و در دست توسعه و تکمیل این شرکت دانست و با تاکید بر حضور سالم‌ترین و معتمدترین نیروی انسانی در مجموعه این شرکت، نظارت هرچه بیشتر بر روند خدمت‌رسانی، سلامت اداری و افزایش رضایت مردمی و همچنین استقرار کامل نظام مدیریتی سبز، حذف ضایعات و پسماندهای محیط کاری و همچنین حذف کاغذ از فرآیندهای اداری را به عنوان دیگر برنامه‌های در حال اجرای این مجموعه به عنوان دستگاهی پیشرو در اجرای طرح‌های تحولی نام برد.

ناظریان خاطرنشان کرد: همانگونه که در بخش خدمات اداری معتقد به لزوم استقرار روش‌های نوین هستیم در اجرای طرح‌های مرتبط با حفظ پایداری شبکه نیز نیازمند آن هستیم که با توجه به افزایش مصرف پیش‌بینی شده برای سال آتی از تجارب کسب شده امسال و دانش متخصصان جوان خود استفاده کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۳ نیز سومین سال موفق متوالی در مدیریت پیک تابستانه را برای هموطنان خود رقم بزنیم.

ساختمان صنعت