ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۱۲۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
نیروگاه‌ها با همه توان در مدار تولید هستند/ضرورت جدی مدیریت مصرف

تهران - ایرنا - مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: امروز همه نیروگاه ها با همه توان در حال تولید هستند و بنابراین ضروریست مدیریت مصرف جدی‌تر گرفته شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی گروه مپنا، «عباس علی آبادی» افزود: برای عبور بدون خاموشی از تابستان امسال نیازمند همراهی و صرفه‌جویی مشترکان در مصرف برق هستیم.

وی ادامه داد: در فصل تابستان با شرایط بسیار دشواری برای صنعت برق روبرو هستیم.

مدیرعامل مپنا خاطرنشان کرد: در روز جاری استمرار افزایش دما و به دنبال آن رشد مصرف برق در نقاط مختلف کشور موجب شده تا رکورد مصرف برق کشور برای چندمین بار شکسته شده و از مرز ۶۹ هزار مگاوات نیز عبور کند.

علی آبادی گفت: اکنون حدود ۱۰ درصد برق بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حال تولید است.

وی ادامه داد: برای پیک تابستان امسال 3300 مگاوات نیروگاه جدید توسط مپنا وارد مدار شده و ۵۰۰ مگاوات نیز طرح‌های بازتوانی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم نیروگاه‌های قدیمی خود را به مرز توانایی آن‌ها برسانیم.

مدیرعامل مپنا افزود: در تابستان به دلیل گرمای بیش از حد انتظار استفاده از همه توان نیروگاهی درست نیست ولی وقتی هم از همه توان استفاده شود میزان نیاز به تعمیر بیشتر خواهد شد.

علی آبادی خاطرنشان کرد:بنابراین خسارت هایی که وارد می شود خیلی بیشتر است و ریسک های بیشتری هم ممکن است داشته باشد.

وی بر ضرورت تداوم همکاری مردم برای عبور از شرایط سخت تاکید کرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تولید بنزین پتروشیمی بیان داشت: اکنون تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم قبلا هم چنین چیزی نبوده است مثلا قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، اینها مولفه‌های تولید بنزین هستند و نه خود بنزین.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره تراز تولید و مصرف بنزین و اینکه آیا ممکن است تبدیل به واردکننده بنزین شویم، اظهار داشت: اکنون فصل مسافرت است و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالا است،بنابراین باید مدیریت کنیم تا این فصل را پشت سر بگذاریم. 

وی افزود: تمرکز تولید بنزین و سوخت در جنوب کشور است ما اکنون در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس نزدیک 100 میلیون لیتر در روز فراورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌کنیم این مجموعه باید به سمت شمال کشور منتقل شود چون قطب مصرف تهران و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است بعبارت دیگر بیشترین مصارف و تمرکز در این بخش است، ضمن اینکه مصرف نیروگاه‌ها هم افزایش پیدا کرده در این فصل نسبت به سال گذشته صد در صد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم، از طرف دیگر فصل برداشت کشاورزی است، بنابراین انتقال سوخت از جنوب به شمال یکی از مواردی است که ظرفیت بالایی نیاز دارد یعنی شبکه خطوط باید فعال شود و یک ظرفیت خاص دارد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که مسیر سواپ را هم فعال کنیم، گفت: سواپ هم به لحاظ اینکه هزینه‌ها کم می‌شود هم می‌توانیم قطب‌های مصرف را مدیریت کنیمف اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی هم از مواردی است که باید مدیریت شود که ما مسیر قاچاق سوخت هم نداشته باشیم، ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که انجام شده حجم نقل و انتقال را مدیریت کنیم و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم چون تکلیف ما هم این است که سوخت مجموعه حمل و نقل را تامین کنیم، علاوه بر آن تکلیف نیروگاهی را هم داریم. 

سالاری ادامه داد: امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع مصرف کردند به طوری که حدود 2 میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد دلیل آن این بود که هوا گرم و مصرف برق بالا بوده، ما توامان توانستیم سوخت را نیروگاه‌ها هم تامین کنیم، در سه ماهه امسال صد در صد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

وی درباره کاهش تولید بنزین گفت: تولید همانند سنوات گذشته و در حد 94، 98 و 100 و 104 میلیون  لیتر در روز است.

معاون وزیر نفت درباره توسعه سی‌ان‌جی بیان داشت: در زمینه توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار است ضمن اینکه شرایط به گونه‌ای باشد که انگیزه ایجاد شود، ما در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود و نگاه دیگر اینکه به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروهای سنگین برویم.

وی همچنین به موضوع ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت اشاره و اظهار داشت: در تبصره 14 آمده که از ال‌پی‌جی در ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم، البته چالش‌هایی هم دارد چون شعاع دسترسی محدود است بحث این است که مبدا تولید تا مصرف نیاز به ذخیره‌سازی دارد، خودرویی که ال‌پی‌جی‌سوز می‌شود باید بتواند از این سوخت استفاده کند بنابراین تمرکز روی شعاع محدودی است، برنامه‌ریزی کردیم و پیش‌نویس آن به دولت رفته، اگر مجوزها اخذ شود تکلیفی که در تبصره 14 آمده عملیاتی می‌شود. 

سالاری درباره صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول صادرات را داشتیم اما اکنون بیشتر  بدنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم.، اما در همین هفته صادرات گازوئیل و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه برخی پالایشگاه‌ها بیشتر تمایل دارند که محصولاتی مثل ریفرمیت و یا نفتا را به جوای تولید بنزین در بورس عرضه کنند، توضیح داد: در حوزه برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها علاقمند هستند که بیشتر تولید بنزین داشته باشند به دلیل اینکه ارزش افزوده بالاتری دارد به همین دلیل عرضه های صادرتی دارند، بنابراین محصولاتی تولید می‌کنند که دارای استاندارد هم هستند، شاید به دلیل ارزش افزوده بالا محصولاتی را هم صادر کنند ولی در حوزه پالایشگاه‌ها طبق برنامه تولیدی که ارائه کردیم تولید با عملکرد تطبیق داده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درباره تولید بنزین پتروشیمی بیان داشت: اکنون تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم قبلا هم چنین چیزی نبوده است مثلا قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، اینها مولفه‌های تولید بنزین هستند و نه خود بنزین. 

وی درباره هدررفت سوخت گفت: موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند، تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدو 25 تا 26 میلیون را شامل می‌شود، اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم 50 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی 50 میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد، اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم  خودروساز  باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کند، در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم، اکنون برای ساخت پالایشگاه باید حددو 10 میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد در حالی که با 400 تا 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.

سالاری ادامه داد: در حوزه نیروگاه‌ها هم همین چالش را داریم راندمان نیورگاه‌ها در حد 39 درصد و پایین‌تر است و یک‌سوم انرژی تلف می‌شود، اگر موارد یاد شده و قاچاق را مدیریت کنیم، در واقع مصرف را کاهش داده‌ایم.

وی یادآور شد: اختلاف قیمتی 70 تا 80 درصدی نسبت به کشورهای همسایه  نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی شود تا هم به مردم سوخت‌رسانی انجام دهیم و هم از تلفات جلوگیری کنیم، نباید سوخت ارزان را د اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که تولیداتی انجام دهند که بهینه نیست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه خانگی هم مصرف ما بالا است، تاکید کرد: باید انقلابی درحوزه بهینه‌سازی اتفاق بیفتد، حجم مصرف حدود 100 میلیون لیتر نیروگاه‌ها، حدود 90 میلیون لیتر در روز بنزین باید کم شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر در کشور ما 250 میلیون لیتر در روز انرژی مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود بسیار بالا و 5 تا 6 برابر استاندارد دنیا است. 

وی درباره وضعیت توسعه پالایشگاه اصفهان و آبادان بیان داشت: در پالایشگاه اصفهان بحث کیفی‌سازی و در آبادان طرح تثبت ظرفیت در دستور کار است که در حال اجرایی شدن است. 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
عرضه بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع نفتا در بورس انرژی

بورس انرژی ایران شنبه هفته آتی، میزبان عرضه ۱۹۵ هزار تن انواع نفتای شرکت نفت ستاره خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بورس انرژی ایران، شرکت نفت ستاره خلیج فارس روز شنبه (اول مردادماه) ۱۰۵ هزار تن فول‌رنج نفتا و ۹۰ هزار تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند.

همچنین فراورده‌های عمده شرکت نفت ایرانول در رینگ داخلی و فراورده‌های شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
زمانبندی فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن ف

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زمانبندی فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از زمانبندی فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده، فاز هفتم ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از تاریخ ۱۵ تیر ماه سال جاری و بر اساس میزان واحدپذیری اراضی شناسایی شده در شهرهای کشور آغاز شده است به نحوی که در این مرحله، صرفاً امکان ثبت‌نام در شهرهای دارای اراضی مازاد بر تعداد متقاضیان حائز شرایط مراحل قبل وجود دارد.

بر این اساس پایان مهلت ثبت‌نام منوط به اتمام ظرفیت اراضی هر شهر است. خاطرنشان می‌شود پس از پالایش و احراز شرایط این متقاضیان و در صورت وجود ظرفیت مازاد، مجدداً ثبت‌نام برای ظرفیت مازاد اراضی انجام می‌شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

تولید بنزین کاهش نیافته است/ آخرین وضعیت صادرات بنزین 

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول صادرات بنزین انجام شد اما اکنون بیشتر به دنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم، با این حال در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه در فصل مسافرت قرار داریم و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالاست، به همین دلیل باید مدیریت صورت بگیرد تا این فصل را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه تمرکز تولید بنزین و سوخت در جنوب کشور است، تاکید کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر در روز فراورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌شود اما باید این مجموعه به سمت شمال کشور منتقل شود چراکه قطب مصرف تهران است و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه مصرف نیروگاه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: در این فصل نسبت به سال گذشته صددرصد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم، از طرفی در بخش کشاورزی نیز فصل برداشت است، بنابراین انتقال سوخت از جنوب به شمال یکی از مواردی است که ظرفیت بالایی نیاز دارد، شبکه خطوط باید فعال شود که ظرفیت خاصی دارد. به موازات از ظرفیت کشتی استفاده کردیم که بتوانیم سوخت را از بندرعباس به سمت ماهشهر منتقل کنیم.

سالاری با بیان اینکه در تلاشیم تا مسیر سواپ را همانطور که در سنوات گذشته فعال بود، فعال کنیم، گفت: به لحاظ اینکه هزینه‌ها کم شود هم می‌توانیم قطب‌های مصرف را مدیریت کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید مصرف را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی نیز از مواردی است که باید مدیریت شود که ما  مسیر قاچاق سوخت را نیز نداشته باشیم، اظهار کرد: انتظار می‌رود با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده حجم نقل و انتقال مدیریت شود و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم، چراکه تکلیف ما تامین سوخت مجموعه حمل و نقل و نیروگاهی است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع و گازوئیل مصرف کردند، به طوری که حدود ۲ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد، گفت: دلیل این مساله هوای گرم و مصرف برق بالا بوده، اما توانسته‌ایم سوخت نیروگاه‌ها را تامین کنیم، به طوری که در سه ماهه امسال صددرصد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

تولید همانند سال‌های گذشته است

سالاری درباره کاهش تولید بنزین گفت: تولید همانند سنوات گذشته و در حد ۹۴، ۹۸ و ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون  لیتر در روز است. تولید را برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی که داریم در نظر می‌گیریم و به تناسب این مسائل نوسان در تولید وجود دارد اما اعداد ۷۰ و ۸۰ میلیون لیتر در روز منطقی و درست نیست.

تولید بنزین در پتروشیمی ها نداریم

وی با بیان اینکه در حوزه برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها علاقمند هستند که بیشتر تولید بنزین داشته باشند، به دلیل اینکه ارزش افزوده بالاتری دارد و عرضه‌های صادرتی دارند، به همین دلیل محصولاتی تولید می‌کنند که دارای استاندارد است؛ ممکن است به دلیل ارزش افزوده بالا محصولاتی را نیز صادر کنند، تاکید کرد: در حوزه پالایشگاه‌ها طبق برنامه تولیدی که ارائه کردیم تولید با عملکرد تطبیق داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تولید بنزین پتروشیمی گفت: در حال حاضر تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم، قبلا هم چنین چیزی وجود نداشته است؛ به طور مثال قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، این‌ها مولفه‌های تولید بنزین هستند و خود بنزین نیستند.

 توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار

سالاری با بیان اینکه در زمینه توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار است، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که انگیزه ایجاد شود، در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود؛ همچنین قرار است به سمت دو گانه‌سوز کردن خودروهای سنگین برویم.

وی درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت گفت: بر اساس تبصره ۱۴ از ال‌پی‌جی باید در ناوگان حمل و نقل استفاده شود، البته چالش‌هایی نیز وجود دارد چراکه شعاع دسترسی محدود بوده و  بحث این است که مبدا تولید تا مصرف نیاز به ذخیره‌سازی دارد؛ خودرویی که ال‌پی‌جی‌سوز می‌شود، باید بتواند از این سوخت استفاده کند. بنابراین تمرکز روی شعاع محدودی است، لذا برنامه‌ریزی لازم انجام شده و پیش‌نویس آن به دولت رفته است و اگر مجوزها اخذ شود تکلیفی که در تبصره ۱۴ آمده عملیاتی می‌شود.

خودروساز  باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کند

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره هدررفت سوخت گفت: موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون است؛ اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم، ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد.

سالاری با بیان اینکه اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد، در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم، گفت: خودروساز  باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کنند، در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم؛ اکنون برای ساخت پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد، در حالی که با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌ها نیز این چالش وجود دارد، گفت: راندمان نیروگاه‌ها در حد ۳۹ درصد و پایین‌تر است و انرژی تلف می‌شود، اگر موارد یاد شده و قاچاق را مدیریت کنیم، در واقع مصرف را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه اختلاف قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به کشورهای همسایه نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی شود تا هم به مردم سوخت‌رسانی انجام دهیم و هم از تلفات جلوگیری کنیم، تاکید کرد: نباید سوخت ارزان را در اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که تولیداتی انجام می دهند که بهینه نیست.

وی با اشاره به مصرف بالای حوزه خانگی نیز گفت: باید انقلابی در حوزه بهینه‌سازی اتفاق بیفتد و حجم مصرف حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در نیروگاه‌ها و حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز بنزین کم شود.

مصرف انرژی در ایران ۶ برابر استاندارد دنیا

سالاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور ۲۵۰ میلیون لیتر در روز انرژی مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و حدود ۵ تا ۶ برابر استاندارد دنیا است، گفت: باید این میزان مصرف مدیریت شود.

وی درباره آخرین  وضعیت توسعه پالایشگاه اصفهان و آبادان گفت: در پالایشگاه اصفهان طرح کیفی‌سازی و در پالایشگاه آبادان طرح تثبیت ظرفیت در دستور کار قرار دارد که در حال اجرا است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

کشوری با کمترین میزان تجهیزات تهویه مطبوع

ایسنا/خراسان رضوی تحمل دمای بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت در همه جا دشوار اما در بریتانیا که تعداد اندکی از خانه‌ها مجهز به تهویه مطبوع هستند، این موضوع مهم‌تر است.

به نقل از نیویورک تایمز، بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۱ از وزارت کسب‌وکار، انرژی و استراتژی صنعتی بریتانیا منتشر شد، اطلاعات اندکی در مورد تعداد خانه‌هایی در انگلستان منتشرشده است که در آنها تهویه مطبوع نصب شده‌اند و بهترین تخمین‌ها آن را کمتر از ۵ درصد نشان می‌دهد.

اگرچه تعداد انگشت‌شماری از روزهای تابستان معمولا ناخوشایند است، بسیاری از بریتانیایی‌ها می‌گویند که برای این تعداد روزها و شب‌های اندک نیازمند سرمایه‌گذاری تهویه مطبوع نیست و بسیاری نیز آن را غیرضروری و مضر برای محیط‌زیست می‌دانند و ترجیح می‌دهند تا از یک پنکه استفاده کنند. البته خانه‌های بریتانیایی با در نظر گرفتن تابستان‌های گرم طراحی نشده‌اند.

استاد انرژی و محیط‌زیست در موسسه انرژی دانشگاه کالج لندن گفت: ما کشوری تحت سلطه گرمایش هستیم، نه کشوری که تحت سلطه سرمایش است. ما خانه‌هایمان را از نظر تاریخی طراحی نکرده‌ایم تا با گرمای بیش از حد مقابله کنیم. ما آنها را طوری طراحی کرده‌ایم که خودمان را گرم نگه داریم.

وی گفت که در برخی از ساختمان‌های قدیمی، لوله‌هایی که آب گرم را تحویل می‌دهند ممکن است به درستی عایق‌بندی نشده باشند بنابراین جاری‌ شدن آب گرم می‌تواند باعث انتشار گرما در سراسر آپارتمان شود و این برای غلبه بر زمستان سرد خوب است اما در طول موج گرما مشکلات را تشدید می‌کند.

تهویه مطبوع بیشتر در خارج از خانه رایج است. بر اساس گزارش دولت، حدود نیمی از تقاضای سرمایش در انگلستان از دفاتر و پس از آن مکان‌های خرده‌فروشی و بیمارستان‌هاست.

 این گزارش نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تقاضا برای سیستم‌های خنک‌کننده در منازل افزایش اندکی داشته است که بخشی از آن به دلیل افزایش استفاده از دفاتر خانگی در طول همه‌گیری ویروس کرونا بوده است و مقامات خود را برای آینده‌ای آماده می‌کنند که در آن افزایش دما به دلیل تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند تقاضای بیشتری برای سیستم‌های خنک‌کننده ایجاد کند که انرژی زیادی مصرف می‌کنند و می‌توانند برخلاف هدف بریتانیا برای کاهش تولید خالص گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ عمل کنند.

در این گزارش آمده است به دنبال تغییر شیوه‌های کاری ناشی از کووید-۱۹، انتظار می‌رود که روند طولانی مدت افرادی که برای مدتی یا تمام مدت از خانه کار می‌کنند وجود داشته باشد و این احتمالا باعث افزایش بازار سیستم‌های خنک‌کننده خواهد شد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
مقاوم‌سازی ۲۴ خانه مددجویی در مراغه

مراغه- ایرنا- فرمانده سپاه مراغه گفت: مقاوم‌سازی ۲۴ خانه مددجویی کمیته امداد امام خمینی(ره) در مناطق روستایی شهرستان آغاز شد.

سرهنگ سعید رشیدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: هریک از این خانه‌ها با ۵۰ مترمربع زیربنا و با ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار توسط بسیج سازندگی بازسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال مقام‌سازی واحدهای مددجویان کمیته امداد در مراغه به ۵۲ واحد می‌رسد، ادامه داد: امسال به همت گروه‌های جهادی دانشجویی هفت خانه محروم در مراغه مقاوم‌سازی می‌شود.

به گفته فرمانده سپاه ناحیه مراغه برای مقاوم‌سازی این خانه‌ها ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هر واحد پرداخت شده که ۲۰ میلیون تومان آن توسط کمیته امداد و ۴۰ میلیون تومان به همت سپاه تامین شده است.

سرهنگ رشیدی افزود: سال گذشته ۵۰ مورد اردوی جهادی در روستاها و مناطق محروم در زمینه سیم‌کشی، ایزوگام، لوله‌کشی، تعمیر دیوار کاشی‌کاری و سفیدکاری واحدهای مسکونی نیازمندان برگزار شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
روسیه در حال اجرای ۴ میلیارد دلار قرارداد در صنعت نفت ایران است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: امضای تفاهم نامه همکاری استراتژیک بین ایران و روسیه بزرگترین سرمایه گذاری استراتژیک تاریخ صنعت نفت ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته مهر امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری استراتژیک بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پروم روسیه با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت و گاز نیاز دارد، افزود: تا کنون ۴ میلیارد دلار قرارداد منعقد شده با شرکت‌های روسیه برای توسعه ۷ میدان نفتی امضا شده است.

وی ادامه داد: جهت انجام سرمایه گذاری خارجی دولت سیزدهم از این نظر با جهش ارزشمندی رو به رو است. امضای این تفاهم نامه بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه گذاری با گاز پروم و سایر شرکت‌های روسی چشم‌پوشی نمی‌کند، گفت: همزمان با سفر پوتین به ایران آماده امضای این تفاهم نامه هستیم. توسعه میادین کیش و پارس شمالی، فشار افزایی میدان پارس جنوبی و توسعه ۶ میدان نفتی در این تفاهم نامه وجود دارد.

وی افزود: همچنین سرمایه گذاری پروژه ایران ال ان جی، سواپ گاز و فرآورده نیز در این تفاهم نامه مطرح شده است. این جدیت بیانگر اراده دو طرف برای سرعت بخشیدن برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و زنجیره‌های مرتبط است. سایر طرح‌های ال ان جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و سایر همکاری‌های علمی و تکنولوژی از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم نامه‌ای است که امضا می‌کنیم.

وی گفت: توسعه میدان گازی کیش، پارس شمالی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در این ۲ میدان بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز به طرفیت تولید گاز ایران افزوده خواهد شد. توسعه ۶ میدان نفتی منصوری آب تیمور کرنج آذر چنگوله با این شرکت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای فشار افزایی در پارس جنوبی برای نگهداشت توان تولید اقدام مهم و حیاتی در بزرگترین میدان گازی دنیا با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری اتفاق خواهد افتاد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
بزرگترین تفاهم نامه سرمایه گذاری در تاریخ صنعت نفت ایران

امروز بزرگترین تفاهم نامه سرمایه گذاری در تاریخ صنعت نفت ایران به ارز 40 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پروم روسیه امضا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر امروز بزرگترین تفاهم نامه سرمایه گذاری اقتصادی ایران بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز پروم روسیه به ارزش ۴۰ میلیارد دلار امضا می‌شود.

موضوع این تفاهم نامه توسعه میادین مشترک، افزایش ضریب بازیافت از میدان گاز پارس جنوبی، فشار افزایی، تولید ال ان جی، صادرات و سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی و موضوعات آموزشی است.

این گزارش حاکی است پیشتر روس‌ها قرارداد ۴ میلیارد دلاری به منظور توسعه صنعت نفت ایران امضا کرده بودند که ۲ میلیارد دلار آن مربوط به دولت سیزدهم است. در صورت تبدیل شدن این تفاهم نامه به قرارداد در تمامی بخش‌ها عملاً بزرگترین سرمایه گذاری در تاریخ صنعت نفت ایران توسط روس‌ها رقم خواهد خورد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
بایدهای جهش تولید مسکن

تهران- ایرنا- در چند سال اخیر کاهش تولید مسکن و بی‌توجهی به تامین نیاز مردم به مسکنِ مطلوب، سبب بروز مشکلات فراوانی برای متقاضیان حقیقی مسکن شده، به‌گونه‌ای که این اتفاق برای قشر بزرگی از جامعه یکی از دغدغه‌های مهم و تا حدودی دست نیافتنی است.

آنچه باید در اجرای برنامه هایی برای رفع این مساله مورد توجه گیرد، درس از اشتباه‌های طرح‌های پیشین برای جلوگیری از ایرادهای مشابه است. سوابق پیشین تولید انبوه مسکن بیانگر آن است که با وجود آثار مثبت، معایب و کاستی‌های فراوانی به خصوص در زمینه کیفیت معماری و شهرسازی در این طرح‌ها به چشم می‌خورد. این معایب زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … برای خانواده‌ها و شهروندان شده است.

در راستای اجتناب و جلوگیری از اشتباه‌های پیشین و ارتقا کیفیت مسکن با نگاه هویت اسلامی_ایرانی در طرح جدید مسکن، ضرورت دارد اصول، کیفیت و بایسته‌های برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت مسکن مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد. همچنین برای رسیدن به هدف مشخص شده، راهبردهای متناسب استخراج شده و در طرح‌های آتی مورد عمل و توجه واقع شود.

پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این ضرورت است. در این پژوهش مهمترین نکات، اصول و بایسته‌هایی که لازم است در محتوا و اجرای هرگونه طرح تولید و تامین مسکن مورد توجه واقع شود و در سیاست‌گذاری‌ها، طراحی‌ها و اجراها لحاظ شود، بیان شده است.
در راستای اجتناب و جلوگیری از اشتباه‌های پیشین و ارتقا کیفیت مسکن با نگاه هویت اسلامی_ایرانی در طرح جدید مسکن، ضرورت دارد اصول، کیفیت و بایسته‌های برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت مسکن مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد
درس از اشتباه‌های گذشته
طرح‌های مختلفی در دولت‌های پیشین در حوزه مسکن اجرا شد که هر کدام کاستی‌هایی را در بر داشته که به برخی از آنها اشاره خواهد شد و امید است در طرح جدید، این کاستی‌ها برطرف شود.

۱. عدم تناسب حجم پروژه‌ها با نیاز و ظرفیت بازار سال‌های آینده
به عنوان نمونه یکی از نکاتی که در طرح مسکن مهر به ویژه در حومه شهرهای کوچک برای مجریان و خریداران این واحدها دردسر ساز شد، عدم تناسب حجم پروژه‌های تعریف شده با نیاز و حتی ظرفیت بازار سال‌های آینده آن منطقه بود.
در برخی موارد به‌دلیل استفاده از تسهیلات ارزان قیمت ارائه شده، پیمانکاران و انبوه‌سازان اقدام به تعریف پروژه‌های کلان و سوداگرانه کرده و متاسفانه به دلایل مختلفی در پایان و تحویل واحدهای ساخته شده به مصرف‌کنندگان نهایی بازماندند.
این اتفاق باید مورد توجه طراحان سیاست جدید تولید انبوه مسکن قرار گیرد و ضروری است حجم نیاز مناطق مختلف کشور با یک سازوکار مناسب سنجیده شود و خروجی این طرح، متر و معیار حجم واحدهای لازم برای ساخت در هر منطقه باشد.

۲. تفکیک طبقاتی اجتماعی در مجموعه‌های مسکونی
اجرای متمرکز پروژه‌های این‌چنینی به‌ویژه آنگونه که در طرح مسکن مهر در برخی از شهرستان‌ها اجرا شد، در بسیاری موارد، به تفکیک این پروژه‌ها از سایر مناطق شهری منجر شده و گاهی حتی سبب متمایز شدن ساکنان این مجتمع‌ها و نیز تمایز در معاملات خریدوفروش و اجاره این واحدها نیز می‌شود؛ به گونه‌ای که به مرور زمان ارزش این واحدهای ساخته شده نسبت به دیگر مناطق شهری یا حومه شهری (به‌ویژه در شهرهای کوچک) کم شده و در نتیجه، استقبال از زندگی در آنها نیز کاسته می‌شود.

در برخی موارد به‌دلیل استفاده از تسهیلات ارزان قیمت ارائه شده، پیمانکاران و انبوه‌سازان اقدام به تعریف پروژه‌های کلان و سوداگرانه کرده و متاسفانه به دلایل مختلفی در پایان و تحویل واحدهای ساخته شده به مصرف‌کنندگان نهایی بازماندند.توجه به ساخت‌وساز در فضاهای خالی بین بافت‌های موجود شهری، توسعه این طرح در مرمت و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و نیز فراهم کردن امکان اجرای پروژه بصورت تک واحدی و مستقل توسط جامعه هدف، باعث می‌شود این تمایز و و پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تا حد زیادی برطرف شود.

اجرای طرح جهش تولید مسکن در بین زمین‌های موجود در بافت‌های موجود شهری و روستایی، فواید دیگری از جمله بی‌نیازی به ایجاد شبکه خدمات شهری، بهبود سطح استاندارد ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی، کاهش هزینه تهیه و تدارک زمین توسط دولت و … خواهد داشت.

۳.عدم برنامه‌ریزی درست مطابق شرایط منطقه
نکته قابل تامل در بحث زمین مورد نیاز برای توسعه افقی شهرها، توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه است. در بسیاری مناطق کشور، صعب‌العبور بودن زمین، شیب زیاد و نامناسب، زاویه تابش نور، جهت وزش باد و بسیاری موارد این چنینی در انتخاب محل ساخت مسکن دخیل و موثر هستند. یا به طور مثال در شمال کشور، عدم قرارگیری در عرصه های منابع طبیعی، مساله کلیدی در توسعه افقی مناطق مسکونی است. لذا با توجه به این نمونه‌ها، ضروری است ملاحظات انتخاب زمین، چندان سهل و در دسترس انگاشته نشده و تمهیدات مناسب در این زمینه در نظر گرفته شود.

۴. توجه به جنبه‌های گوناگون تولید مسکن
معماری و شهرسازی در فرهنگ اسلامی به این صورت تعریف شده است.  معماری و شهرسازی یعنی آباد کردن فضا و محیط زیست انسان‌ها با عناصر طبیعی و مصنوعی، متناسب با نیازهای مادی انسان ها و بسترساز نیازهای روحی، اختیاری و تکاملی آنها.
بنابراین معماران و شهرسازان باید ابتدا آبادکننده محیط طبیعی بوده و فضای مصنوع یا خانه‌ها را هماهنگ با طبیعت و مکمل آن طراحی و خلق کنند؛ یعنی فضای طبیعت مناسب بعد «حسی و غریزی» انسان‌ها و با حیوانات مشترک و برای سیر در آفاق است اما فضای مصنوع باید مناسب بعد «عقلانی و روحانی» انسان‌ها بوده متضمن سیر در انفس انسان‌ها و وجه تکاملی آن‌ها باشد.

تهیه طرح‌های تولید مسکن در هر شهر و روستا باید متناسب با چشم‌انداز، اهداف و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و هادی روستایی و اجتناب از اعمال تغییرات غیرکارشناسانه در طرح‌های توسعه شهری و روستایی باشد.
بنابراین باید شهرسازان برای شهرها و محلات، طرح های جامع و تفصیلی و برای روستاها طرح‌های توسعه مناسب و مطلوب را ارائه کنند؛ آنگاه مهندسان مشاور معماری، طرح‌های معماری را به کمک مهندسان عمران، مکانیک، برق و غیره به صورت مناسب و مطلوب برای اجرا ارائه کنند.

مکان خانه باید در محلی باشد که معاش افراد را تامین کند و تضمین‌کننده اشتغال مفید و پایدار ساکنان باشد. بنابراین برنامه‌ریزی ملی، منطقه ای، استانی، شهری و روستانی، در جهت کشف استعدادهای تولیدی و اشتغال زا، برای «مکان‌یابی خانه‌ها» مقدم بر خانه‌سازی است. تامین زیرساخت‌های شهری همچون جاده‌ها، پل‌ها، آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و غیره از ضروریات یک زندگی امروزی است. بنابراین تامین آن‌ها باید پیش و یا حداقل هم زمان با ساختن خانه‌ها آغاز شده و اجرا شوند.

تهیه طرح‌های تولید مسکن در هر شهر و روستا باید متناسب با چشم‌انداز، اهداف و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و هادی روستایی و اجتناب از اعمال تغییرات غیرکارشناسانه در طرح‌های توسعه شهری و روستایی باشد.در مجموعه‌های شهری باید مساحت زمین کافی باشد تا توسعه خانه متوازن با توسعه در آمد خانواده و تعداد اعضا آن قابل توسعه افقی و عمودی حداکثر در حد دو طبقه بوده و امکان اسکان پایدار را برای خانواده‌ها فراهم آورد. خانه مناسب و مطلوب که متضمن استقلال، آزادی، حریم و حرمت اعضا خانواده باشد، خانه با مالکیت مستقل برای یک خانواده و یا چند خانواده مَحرَم، با پارکینگ و حیاط و فضای سبز مطلوب است. همچنین چند واحد همسایگی در کنار یکدیگر باید دارای یک فضای عمومی سر سبز برای بازی مشترک بچه‌ها، دیدار و گفت‌وگوی بزرگان و تعاملات همسایگی و تامین خدمات ضروری باشد.

در روستاها باید زمین کافی در اختیار روستاییان قرار گیرد تا توسعه افقی و پایدار خانه امکان‌پذیر شده و فضای مناسب و مطلوب برای تولیدات خانگی همچون میوه‌ها، حبوبات، سیفی‌جات و امکان پرورش حیوانات اهلی و آبزیان و صنایع دستی و غیره امکان‌پذیر باشد.
در خانه‌های مستقل، تفکیک فضای خصوصی افراد و اعضا خانواده از فضای مهمان ضروری است. پنجره‌ها باید به حیاط‌های داخل باز شوند و متضمن نور، آفتاب، کوران و دید مناسب باشند. حفظ حریم اتاق خواب والدین از فرزندان دختر و پسر و در مجموع حفظ حریم فضاهای خصوصی اعضا، از فضاهای عمومی و خدماتی، لازم و ضروری است.

جمع‌بندی
سیاست‌گذاری در حوزه مسکن در دولت‌های مختلف با طرح‌های متفاوتی اجرا شده است. هر یک از این طرح‌ها در کنار آثار مثبت خود، پیامدهای دیگری را در پی داشته‌اند که به موجب آن رسیدن به هدف نهایی طرح با مشکلاتی مواجه شده است.
به این منظور در این پژوهش با تبیین ایرادهای طرح‌های پیشین همچون «عدم تناسب حجم پروژه‌ها با نیاز و ظرفیت بازار سال‌های آینده»، «تفکیک طبقاتی اجتماعی در مجموعه‌های مسکونی حاصل از طرح های تامین مسکن» و «عدم برنامه‌ریزی درست مطابق شرایط منطقه» راهکارهایی برای بهبود طرح جدید مسکن ارائه شده است.
این راهکارها جنبه‌های مختلف فنی، مهندسی، اجتماعی و… را از مفهوم مسکن در بر دارد. امید است با به‌کارگیری این توصیه‌ها، ایرادهای گذشته در طرح جدید دیده نشود.

ساختمان صنعت