ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۲۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان امضا شد

قراردادی مبنی برافزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های ۲ کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی گاز ایران، این قرارداد در آئینی در ایروان با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، آرام غازاریان، مدیر نیروگاه برق حرارتی ایروان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان و مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان امضا شد.

توافق اولیه درباره قرارداد جدید، در سفر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۱ به دست آمد و پس از مذاکرات فنی و کارشناسی، سند نهایی این قراداد روز پنجشنبه (۱۹ مردادماه) نهایی شد.

بنا بر این گزارش، صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قراداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود و مذاکرات هیئت‌های کارشناسی دو کشور بر موضوع دوره قرارداد، حجم صادرات و ضریب تبادل برق و گاز متمرکز بوده است.

بر اساس الحاقیه نو، حجم گاز صادراتی به ارمنستان افزایش یافته و ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد که طی دوره بهره‌برداری، فقط از حدود یک سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
طرح جامع «شهرک اعتمادیه» در استان تهران تصویب شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع شهرک اعتمادیه تهران خبر داد و گفت: به سرریز جمعیتی تهران در این شهرک پاسخ داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو با اشاره به این‌که در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری طرح جامع شهرک اعتمادیه تهران در منطقه شهریار مصوب شد، اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسید و مقرر شده تا با سقف جمعیتی ۳۰ هزار نفر هم پاسخگوی نیاز مردم به مسکن باشد و هم سرریز جمعیتی تهران در این شهر پاسخ داده شود.

وی با بیان این‌که مکان پیشنهادی شهرک اعتمادیه در شهریار با مساحت ۳۴۲ هکتار و سقف جمعیت پذیری ۳۰ هزار نفر در افق جمعیتی ۱۴۱۵ احداث خواهد شد و نظام تراکمی این شهرک نیز ۴ طبقه تعیین شده است، افزود: تلاش کرده‌ایم با تغییر الگوی ساخت به ۴ طبقه، سطح را برای تأمین زیرساخت‌ها اعم از فضای سبز، فضاهای فرهنگی و سایر موارد آزاد شود.

دانشجو در ادامه تاکید کرد: در تصویب این شهرک تاکید شده تا شبکه فاضلاب و سایر تأسیسات از جمله لوله کشی آب، و برق قبل از عملیات عمرانی واحدهای مسکونی در این شهرک تأمین و احداث شود.

این مقام مسئول گفت: الحاق ۱۵۵ هکتار اراضی پیشنهادی به شهر نیشابور برای اجرای قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفته است. مقرر شد تا این طرح یکبار دیگر به کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری برگردانده شود تا مواردی که نگرانی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و محیط زیست و سایر دستگاه‌ها است به دقت کارشناسی شود و بعد از رفع موارد ابهامی دوباره برای جلسه بعدی شورای عالی برای اخذ تصمیم نهایی ارجاع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به دلیل تراکم بالای نیشابور و تقاضای بالای مسکن و عدم توازن عرضه و تقاضا قیمت مسکن و زمین در نیشابور بالا رفته است. بنابراین در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا با اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی قیمت زمین و مسکن را برای متقاضیان مسکن در نیشابور متعادل کنیم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت از مرکز دیسپچینگ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به منظور بررسی روند توزیع سوخت مایع در کشور از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بازدید کردند.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، محمد مخبر و جواد اوجی امروز (پنجشنبه، ۲۶ مردادماه) از مرکز دیسپچسنگ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بازدید کردند.

وزیر نفت در این بازید، روند توزیع سوخت مایع به ویژه بنزین را در حالی مورد بررسی قرار داد که در روزهای اخیر شایعه تغییر در سهمیه‌بندی یا قیمت بنزین باعث ایجاد صف‌های طولانی در جلوی برخی جایگاه‌های سوخت شده بود.

با وجود این شایعات، وزیر نفت دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد که هیچ محدودیتی در توزیع و تأمین بنزین وجود ندارد.

اوجی همچنین تأکید کرد که قیمت بنزین نیز تغییر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در تأمین بنزین جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: پالایشگاه‌های کشور تولید حداکثری برای بنزین را انجام می‌دهند و لجستیک قوی برای توزیع بنزین در ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت کشور وجود دارد.

وزیر نفت از مردم خواست به شایعه افزایش قیمت بنزین توجه نکنند و یادآور شد: حتی نسبت به پارسال، ۱۵۰ میلیون لیتر افزایش ذخیره بنزین وجود دارد.

ساختمان صنعت

    • ۰
    • ۰
    آبرسانی به کاروانسرای ایوانکی/ بازار تاریخی سمنان ساماندهی شد

    سمنان- مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از آبرسانی به کاروانسرای ایوانکی در راستای جذب سرمایه گذار خبر داد و گفت: ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، امیر کرم زاده صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی میراث فرهنگی سمنان از اجرای دو طرح ارتقا بخشی به زیرساخت‌های گردشگری و ابنیه تاریخی در استان سمنان خبر داد و ابراز کرد: ارتقای کاروانسرای ایوان کی و مرمت بازار سمنان در زمره این طرح‌ها هستند.

    وی از آبرسانی به کاروانسرای تاریخی ایوان کی خبر داد و افزود: به‌منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر ایوانکی، لوله‌گذاری شبکه آب‌رسانی به کاروانسرای شاه‌عباسی ایوانکی آغازشده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه این طرح به ایجاد سرمایه گذاری جدید نیز کمک می‌کند، گفت: آبرسانی به کاروانسرای ایوانکی با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

    کرم زاده با بیان اینکه مسیر لوله گذاری مذکور یک هزار و ۲۰۰ متر خواهد بود، ابراز داشت: کاروانسرای شاه‌عباسی ایوانکی مربوط به دوره صفوی است و در یک کیلومتری جنوب شهر ایوانکی واقع‌شده و این اثر به شماره ۱۷۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

    وی از مرمت بازار سمنان نیز خبر داد و گفت: پس از طراحی المان‌ها توسط مشاور طرح، ساماندهی کمپرسورهای تأسیسات سرمایشی متناسب با معماری بازار تاریخی سمنان آغازشده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه برای حفظ اصالت بنا، ایجاد زیبایی بصری و جلوگیری از انجام اقدامات سلیقه‌ای، طی تفاهم‌نامه‌ای با کسبه بازار، المان‌های سنتی توسط کسبه در حال اجرا است، بیان کرد: در این طرح تأمین مصالح و نظارت بر روند اجرای آن با اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمنان است و این اداره برای اجرای این طرح در دیگر واحدهای تجاری بازار به‌صورت مشارکتی اعلام آمادگی می‌کند.

    کرم زاده افزود: بازار سمنان مربوط به دوره قاجار است که متناسب با اقلیم خاص منطقه کویری ساخته‌شده است.

     

    ساختمان صنعت

    • ۰
    • ۰
    سومین واحد بخار نیروگاه سبلان به شبکه برق کشور متصل شد/ افزایش پایداری شبکه برق شمال‌غرب

    تهران- ایرنا- معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: سومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی سبلان با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون یورو به شبکه سراسری برق کشور متصل و وارد چرخه تولید انرژی شد.

    به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، محمد رمضانی با اشاره‌ به اینکه ساخت واحدهای بخار نیروگاه سبلان اردبیل در قالب قرارداد بیع‌متقابل با شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در دستور کار گرفته است، افزود: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی و سه واحد بخار است که با تکمیل بخش بخار نیروگاه، مجموع ظرفیت آن به یک هزار و ۴۴۰ مگاوات رسید.

    وی با تاکید بر اینکه ساخت سه واحد بخار این نیروگاه مجموعا موجب افزایش ۴۸۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه سبلان شده است، ادامه داد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌غرب کشور، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به میزان ۵۰ درصد، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و دستیابی به صرفه‌جویی حداقل ۷۹۹ میلیون مترمکعب در سال و کاهش آلایندگی محیط‌زیست از جمله اهداف راه‌اندازی واحدهای بخار این نیروگاه است.

    رمضانی با تاکید بر اینکه سومین واحد بخار نیروگاه با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۳۰ میلیون یورو وارد مدار شده و ساخت آن سالانه صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت گاز را به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: در مدت زمان ساخت واحد بخار این نیروگاه حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند.

    ساختمان صنعت

      • ۰
      • ۰
      بیش از ۵۰ درصد توزیع سوخت کشور از طریق کارت های سوخت شخصی

      نژادعلی گفت:هم‌اکنون بیش از۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام می شود.

      به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در تشریح اقدام‌های شاخص در این شرکت در دو سال گذشته، توضیح داد: در حوزه سیاست‌های غیر قیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدام‌های مؤثری در دو سال گذشته انجام شده که ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران از آن جمله است.

      وی با اشاره به اینکه سیاست غیر قیمتی با ابزار غیر قیمتی متفاوت است، گفت: ما تلاش کردیم با به‌کارگیری سیاست‌های متفاوت، افزون بر مدیریت صحیح مصرف سوخت، توزیع یکنواخت سوخت در حوزه فرآورده نفتی در مجاری عرضه را نیز داشته باشیم.

      مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کشور باید به سمت و سوی ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و یکپارچه‌سازی در بانک‌های اطلاعاتی و داده‌کاوی آنها در این مرکز پیش رود و سیاست‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف اجرایی شود.

      نژاد علی درباره نتایج طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت‌های سوخت شخصی و با نرخ اول انجام می‌شود، بیش از ۲۵ درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰ درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران انجام می‌شود. استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاه‌ها به واسطه تک نرخ بودن بنزین، به صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفاف‌سازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

      فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: در بخش صدور خدمات فنی - مهندسی این افتخار را داشتیم که واحد FCC پالایشگاه ال‌پالیتو را با راهنمایی‌های فنی - مهندسی متخصصان ایرانی راه‌اندازی کنیم.

      وی با بیان اینکه توان و تخصص ما حاصل سال‌ها زحمات در حوزه صنایع پالایشی و اراده پنهان در این حوزه است، افزود: در داخل کشور نیز در شرایط تحریم، بسیاری از پروژه‌های پالایشی مهم از جمله پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و تهران را اجرا کردیم که بزرگترین آن پروژه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بود که به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرایی شد.

      مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در چند روز آینده نیز نخستین کمپرسور ایرانی که به حد استاندارد کشورهای آمریکایی رسیده است، در پالایشگاه فراسرزمینی به کار می‌گیریم؛ در بخش تأمین تجهیزات نیز رسالتی را تعریف کرده‌ایم که با تعریف پروژه‌ها و طرح‌ها، توان ساخت داخل را از نظر دانش فنی و تجهیزات توسعه دهیم و امروز بیش از ۲ میلیون قطعه و کالا را صادر کرده‌ایم که نشان از توسعه صنایع پالایشی ماست و سازندگان ایرانی به این ظرفیت دست یافتند که افزون بر تأمین نیاز داخل، به خارج کشور نیز صادرات دانش فنی و کالا و خدمات داشته باشند.

      ساختمان صنعت

       

       

      • ۰
      • ۰
      شدت ۴ برابری مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته

      مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: شدت مصرف انرژی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته ۳ تا ۴ برابر است و متوسط مصرف شدت انرژی ۲برابر جهانی است که این مسأله ضرورت بهینه سازی را تقویت می‌کند.

      به گزارش خبرنگار مهر، حسین آبنیکی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره‌وری انرژی گفت: شرایط بهینه سازی مصرف سوخت در کشور به گونه‌ای است که در کشور بیش از دو برابر جهانی مصرف انرژی داریم که به این معناست که بهره‌وری انرژی جایگاهی ندارد.

      وی ادامه داد: شدت انرژی نسبت به کشورهای پیشرفته ۳ تا ۴ برابر است و متوسط مصرف شدت انرژی دوبرابر جهانی است که این مسأله ضرورت بهینه سازی را تقویت می‌کند.

      به گفته آبنیکی در حوزه حمل‌و نقل خودروهای ما مصرف دو برابری دارند و ساختمان‌ها استاندارد کافی را ندارند و سیستم‌های سرمایشی راندمان کافی را ندارند در صنایع هم وضعیتی به همین منوال است که نشان دهنده اهمیت موضوع بهینه سازی است.

      آبنیکی خاطر نشان کرد: بهینه سازی یک موضوع فرا دستگاهی است زیرا آحاد مردم با آن سر و کار دارند.

      وی خاطر نشان کرد: علاوه بر نهادهای دولتی بخش عمومی، خصوصی و حتی مردم درگیر بهینه سازی هستند که نیازمند برگزاری رویدادها است و همگی در کنار یکدیگر به برسی این موضوع بپردازند این رویداد هرساله برگزار می‌شود که تعاملات را افزایش می‌دهد.

      وی اضافه کرد: در این همایش فرصتی برای بررسی مشکلات و چالش‌های موجود ایجاد می‌شود.

      به گفته این مقام مسئول در این شرایط ما می‌توانیم برنامه و دیدگاه خبرگان را در اختیار مجلس برای نهایی شدن برنامه هفتم قرار دهیم.

      وی افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور در شرایط موجود است، خودروهای تولید داخل در بخش حمل‌و نقل بیش از ۲ برابر نمونه‌های مشابه خود در جهان، مصرف بنزین دارند و در حوزه ساختمانی نیز، بهره‌وری انرژی در گاز و برق پایین است.

      وی ادامه داد: بخاری‌های ما بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی مصرف دارند و سیستم‌های سرمایشی نیز وضعیت مشابه‌ای دارند؛ پنجره‌ها و پوسته ساختمان‌ها نیز چنین شرایطی دارند و در صنایع بزرگ مثل نیروگاه‌ها، سیمان، فولاد، پالایش و پتروشیمی‌ها نیز با پرمصرفی صنایع در بخش انرژی و شدت بالای مصرف انرژی مواجه‌ایم که نیازمند افزایش بهره‌وری هستند.

      مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اضافه کرد: بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت و ارتقای بهره‌وری انرژی یک موضوع فرادستگاهی است و علاوه بر وزارت نفت و وزارت نیرو که رد بخش تولید و عرضه انرژی فعال هستند، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور در بخش مصرف و سایر دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی نیز در این موضوع مهم، نقش آفرین و مؤثر هستند.

      آبنیکی خاطر نشان کرد: با توجه به فراسازمانی بودن موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت، کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی در ایران را با حضور تمامی ذی‌نفعان و دستگاه‌های نقش‌آفرین در روزهای ۲۳ و ۲۴ مردادماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌کنیم که در این کنفرانس، تلاش خواهد شد با هم‌فکری تمامی نخبگان و صاحب‌نظران، نقشه راهی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و بهره‌وری انرژی تبدیل شود و بلافاصله، خروجی این کنفرانس بین‌المللی، به مجلس شورای اسلامی و دیگر سازمان‌ها، برای جهت‌دهی به تدوین برنامه هفتم توسعه، ارائه خواهد شد.

      مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اضافه کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت تلاش‌های گذشته در زمینه بهینه‌سازی، عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این عرصه بوده به همین دلیل در قالب پنل‌های تخصصی موضوع سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور بررسی می‌شود.

      وی ادامه داد: موضوع بهینه‌سازی در اذهان سیاست‌گذاران مغفول مانده و باید با بررسی چالش‌های این عرصه و ارائه راهکارهای عملی، این موضوع مهم را در اولویت در بخش اجرا قرار دهیم.

      آبنیکی در خاتمه خاطر نشان کرد: در کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی، سخنرانانی از ژاپن، بلژیک و ترکیه حضور خواهند داشت، همچنین در قالب پنل‌های تخصصی از تجارت موفق بین‌المللی در راستای بهره‌وری مصرف انرژی، استفاده خواهیم کرد.

       

      ساختمان صنعت

      • ۰
      • ۰
      حاشیه سود امن‌تر پتروشیمی‌ها با توسعه زنجیره ارزش محصول

      مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توسعه زنجیره ارزش محصولات، از تخفیف خوراک بهره‌مند شوند تا حاشیه سود امن‌تری برای خود ایجاد کنند.

      به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی در بازید از طرح پتروشیمی آرتا انرژی گفت: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توسعه زنجیره ارزش محصولات خود، از تخفیف خوراک بهره‌مند شوند تا حاشیه سود امن‌تری برای خود ایجاد کنند.

      وی با تأکید بر حمایت کامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها همسو با اجرای راهبرد کلان تکمیل زنجیره ارزش، یادآور شد: یکی از ظرفیت‌هایی که دولت در پیش‌نویس قانون پنج‌ساله هفتم توسعه به‌منظور توسعه صنعت پتروشیمی پیش‌بینی کرده، تخفیف خوراک پلکانی است.

      معاون وزیر نفت با بیان اینکه واحدهای تولیدکننده متانول به شرط تکمیل زنجیره ارزش، بدون قید و شرط تا ۳۰ درصد از تخفیف خوراک تحویلی برخوردار می‌شوند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران طرح‌های پتروشیمی نیز می‌توانند نسبت به حجم سرمایه‌گذاری در مسیر تکمیل زنجیره ارزش از مزیت تخفیف خوراک ۲۰ تا ۳۰ درصدی برخوردار شوند.

      شاهمیرزایی افزود: توسعه صنایع پایین‌دستی، افزایش ارزش افزوده و اشتغال‌زایی، تنوع سبد محصولات صادراتی و ارتقای سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه از مهم‌ترین ویژگی‌های راهبرد تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی کشور است.

      آرتا انرژی در آستانه بهره‌برداری

      وی طرح آرتا انرژی را یکی از طرح‌های موفق در زمینه تکمیل زنجیره محصولات خواند و گفت: این طرح پتروشیمی با تکمیل زنجیره تا تولید محصول نهایی MDF مشمول تخفیف خوراک پلکانی شده است.

      مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: این طرح پتروشیمی واقع در شهرستان نمین (استان اردبیل) با سرمایه‌گذاری ۱۳۱ میلیون یورویی به‌زودی به بهره‌داری می‌رسد.

       

      ساختمان صنعت

      • ۰
      • ۰
      واگذاری زمین به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن/ ۱.۵ میلیون واحد نهضت ملی در حال ساخت است

      تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی از تسهیلگری دولت برای واگذاری زمین به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن خبر داد و گفت: واحدهای مسکونی در شهرک‌ها و شهرهای جدید با مشارکت انبوه‌سازان احداث می‌شود و یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است.

      به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در نشست هم‌اندیشی اعضای کانون انبوه‌سازان ضمن تاکید بر اینکه نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه است، افزود:در بخش تولید مسکن برای تسریع و تسهیل در ساخت و ساز نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی و انبوه‌سازان هستیم که برنامه‌ریزی شده تا با روش‌هایی مناسب حضور بخش خصوصی در تولید مسکن در کنار دولت تقویت شود.

      وی با اشاره به اینکه سیاست دولت قبل در بخش مسکن مبتنی بر ساخت و تولید مسکن نبوده است، اظهار داشت: تولید مسکن قانون مجلس بوده و با شروع به کار دولت سیزدهم به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت در نظر گرفته شد و هم‌زمان برنامه ریزی برای تامین و تخصیص زمین و دیگر مواردی که مرتبط با ساخت مسکن است در این باره آغاز شد.

      عضو کابینه دولت سیزدهم یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی را در کنار اجرای قانون جهش تولید مسکن و ساخت مسکن برای متقاضیان واقعی آن، ساماندهی بازار اجاره مسکن عنوان کرد و توضیح داد: لایحه ساماندهی بازار اجاره با تلاش‌های ۵ تا ۶ ماهه مراحل تصویب خود را می‌گذراند و در صورت تصویب می‌تواند کمک قابل توجهی در بازار اجاره و ساماندهی آن داشته باشد.

      بذرپاش گفت: ساخت مسکن نیاز سالانه کشور است و چنانچه بخواهیم تقاضای مسکن را پاسخ بدهیم و رشد اقتصادی مسکن و تولید ناخالص داخلی را افزایش بدهیم نیازمند مشارکت بیشتر بخش خصوصی و مشارکت مردمی در رونق دهی به بازار تولید مسکن هستیم.

      حذف قیمت زمین برای متقاضیان مسکن نهضت ملی

      وی تصریح کرد: با نگاه توسعه اقتصادی یکی از اهرم‌های وزارت راه و شهرسازی و اولویت های این وزارتخانه تولید مسکن است.

      بذرپاش ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن تلاش کرد تا با ابزارهای قانونی و وضع مقررات لازم در همکاری با مجلس و سایر ارکان دولت تولید مسکن را رونق بدهد. استراتژی وزارتخانه در بخش مسکن تامین زمین و حذف قیمت زمین از ساخت مسکن و افزایش تسهیلات مسکن بود.

      کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد

      وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تشکیل جلسات منظم شورای عالی مسکن و حضور رییس‌جمهور و سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط امکانی را فراهم کرده است تا تولید مسکن در همراهی با سایر ارکان دولت تقویت شود.

      وی رایزنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد را بخش دیگری از این تلاش ها عنوان کرد و گفت: افزایش میزان تسهیلات ودیعه مسکن، رشد ۳۵ درصدی تسهیلات صنعتی‌سازی بخشی از تلاش‌های مجموعه دولت برای رونق بخشی به تولید مسکن بوده است.

      بذرپاش با اشاره به اینکه هم اکنون الحاق زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده شورای مسکن استان است؛ از برنامه‌ریزی برای دادن اختیارات به استان‌ها برای الحاق زمین به محدوده شهرها برای شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت خبر داد.

      استفاده از تجربه مسکن مهر در نهضت ملی مسکن

      وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت مکانیابی مناسب برای احداث مسکن تاکید کرد و افزود: همانگونه که تولید مسکن حائز اهمیت است اینکه کجا و با چه کیفیت بسازیم نیز برای ما در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز دارای اهمیت بوده، بنابراین تلاش خواهیم کرد تا از تجربیات مسکن مهر در تولید مسکن بهره لازم را ببریم.

      وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات کشور است که در آن مشارکت مردم دارای اهمیت است. هم اکنون تامین آورده توسط متقاضیان مسکن یکی از مشکلات پیش‌روست که تلاش خواهیم کرد تا مشارکت مردم را در این خصوص تقویت کنیم.

      بذرپاش تعدد مراکز تصمیم گیری در تولید مسکن را بخش دیگری از مشکلات عنوان کرد و از انبوه سازان خواست تا بخشی از بار تولید مسکن را برعهده بگیرند و در این میان نفع مردم را در نظر داشته باشند.

      تشکیل کارگروه تولید مسکن با انبوه سازان

      وی توضیح داد: هم اینک بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است که در مراحل مختلف قرار دارند؛ بنابراین در کنار برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، کار ساخت و نظارت بر ساخت و ساز نیز دنبال شده و دولت در این بخش تمامی اهتمام خویش را به کار بسته است.

      وزیر راه و شهرسازی از موافقت خود برای تشکیل کارگروه تولید مسکن با انبوه سازان خبر داد و افزود: در برنامه است تا زمین در اختیار انبوه سازان برای تولید مسکن قرار بگیرد و انبوه سازان بخشی از تولید مسکن را برای نهضت ملی عهده دار شوند.

      بذرپاش با اشاره به اینکه تولید یک میلیون واحد مسکونی در مشارکت بخش خصوصی و انبوه سازان انتظاری است که دولت و وزارت راه و شهرسازی از بخش خصوصی دارد، گفت: در برنامه است تا تولید مسکن در شهرک‌ها و شهرهای جدید در مشارکت با انبوه سازان باشد.

      ساختمان صنعت

      • ۰
      • ۰
      ظرفیت افزایش تولید نیروگاه های کوچک در تهران، قم و البرز تا ۵۰۰مگاوات وجود دارد

      تهران- ایرنا- مجری مولدهای تولید پراکنده برق منطقه ای تهران گفت: ظرفیت تولید نیروگاه های کوچک مقیاس در سه استان تهران، قم و البرز تا ۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

      «رزم آرا ذاکری» در گفت و گو با ایرنا افزود: ظرفیت مولدهای تولید پراکنده تحت پوشش برق منطقه‌ای تهران در استان قم، به میزان ۲۵ مگاوات افزایش یافت.

      وی گفت: با استفاده از اعتبارات بخش خصوصی (کارخانه فولاد غرب آسیا) برای توسعه و تقویت شبکه تحت پوشش، این پروژه در راستای تامین برق پایدار و مطمئن مشترکان استان قم، به انجام رسیده و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

      وی تأثیر اجرای این پروژه‌ها را برای مردم با اهمیت دانست و ادامه داد: نصب و راه‌اندازی این گونه مولدها، موجب تأمین برق پایدار، کاهش خاموشی‌های احتمالی، افزایش بازده تبدیل انرژی و حفظ بهتر ذخایر و کاهش آلودگی زیست محیطی می‌شود.

      مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه ای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاهی کوچک مقیاس در استان های تهران قم و البرز به حدود ۲۱۰ مگاوات رسیده است، گفت: برنامه‌ریزی برای افزایش این ظرفیت تا ۵۰۰ مگاوات در دستور کار است.

      ذاکری درباره نقش شایان نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در حفظ پایداری شبکه برق به‌ویژه در فصل تابستان، افزود: نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس منافع و محاسن فراوانی دارند که مهم‌ترین این منافع، کاهش تلفات و کمک به حفظ پایداری شبکه برق در فصل تابستان است.

      وی بیان داشت: اکنون تعدادی از مجتمع‌های بخش خصوصی از طریق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس نه‌تنها برق مورد نیاز خود را تولید می‌کنند، بلکه با فروش مازاد برق تولیدی به شبکه سراسری از این محل درآمد نیز کسب می‌کنند.

      ساختمان صنعت