یکی از سیستم­ هایی که برای تهویه مطبوع هوای ساختمان ­ها استفاده می­ گردد فن کویل (FCU) می­ باشد. این وسیله که برای سرمایش و گرمایش ساختمان­ ها کاربرد دارد بر اساس شکل ساختاری و محل نصب دارای انواع مختلفی است. فن کویل سقفی، زمینی، دیواری، کانالی و کاستی از جمله مدل های مختلف این دستگاست. سیستم فن کویل، هوا را بوسیله فن به داخل فضایی به درون دستگاه کشیده و روی کویل می ­دمد و هوا را سردتر یا گرمتر خارج می ­گرداند. فن کویل­ ها از یک کویل آب گرم برای گرم کردن که در یک دیگ بخار تشکیل می­ گردد و از یک کویل آب سرد برای سرد کردن که از یک چیلر تأمین می ­گردد برخوردار هستند. همچنین این دستگاه ها توانایی استفاده از هوای بیرون را برای خنک کردن محیط داخلی ندارند و اگر بدرستی راه­ اندازی و نگهداری شوند سطح کارایی خوبی خواهند داشت و منجر به کاهش هزینه­ های جاری مربوط به تعمیر می ­شوند. باید گفت نحوه نگهداری فن کویل ­سقفی و دیگر انواع فن کویل آسان می ­باشد اما برخی از اجزای تشکیل­ دهنده آنها مانند شیرها و کنترل ­کننده ­های دما معمولاٌ به تعمیر نیاز پیدا می ­کنند.

فن کویل سقفی به دو صورت روکار و توکار روی سقف نصب می ­شود و بدلیل اینکه فضای ساختمان را اشغال نمی­ کنند از جمله مدل های پرکاربرد در ساختمان­ های تجاری، اداری و... هستند. فن کویل سقفی توکار زیر سقف کاذب یا بالای در ورودی هر فضا نصب می ­گردد که اجزای آن از جمله سیستم تهویه، داخل سقف قرار گرفته می ­شود و قسمت توری مانند آن در قسمت بیرونی، که از طریق همین توری، هوای تهویه به داخل کشیده شده و بعد از تغییر دما در محیط، توزیع می ­گردد همچنین صدایی که از فن کویل سقفی شنیده می­ شود خفیف می ­باشد به همین دلیل در ساختمان­ های مسکونی بسیار پرکاربردند.

فن کویل کاستی از دیگر مدل های موجود در بازار است که در مدل های یک، دو یا چهار طرفه تولید می گردد و درون سقف کاذب نصب می گردد بطوری که تنها دریچه های آن دیده می شود و اجزای آن شامل فن های سانتریفیوژ کم صدا، اینورتر، کویل های مسی با پره های آلومینیومی، بدنه، دریچه خروجی، لوله های ورود آب گرم و سرد، سیستم کنترل دستی و اتوماتیک، مجرای هوا، سینی استیل با عایق و فیلتر دائمی قابل که شستشو می باشد، است.

 از دیگر انواع فن کویل، که در تمامی فصل ها به منظور سرمایشی و گرمایشی می توان از آنها استفاده کرد مدل زمینی است که بصورت ایستاده در درون ساختمان تعبیه می گردد و معمولاً در مکان هایی از این دستگاه استفاده می کنند که فضای کافی برای نصب باشد مانند بیمارستان ها، مراکز آموزشی و... همین طور در برخی از مکان ها امکان شکافتن سقف و نصب فن کویل سقفی وجود ندارد بنابراین می ­توانند با در نظر گرفتن فضای موجود این مدل از فن کویل را انتخاب کنند. ایرادی که می ­توان بر این فن کویل گرفت جاگیر بودن آن است اما مزیتی که این نوع دستگاه تهویه در مقایسه با فن کویل سقفی دارد آن است که تعمیر یا سرویس آن راحت است. این دستگاه بصورت روکار و توکار وجود دارد که از یک طرف به دیوار و از طرف دیگر به زمین بسیار ساده و راحت نصب می شوند. از نظر ظاهری حالت توکار جلوه زیباتری ایجاد می کند زیرا لوله ها در داخل دیوار قرار می گیرند و فقط دستگاه فن قابل مشاهده است.

فن کویل دیواری بصورت روکار نصب می شود و بدلیل اینکه مانند اسپیلت روی دیوار قرار می ­گیرد فضایی را اشغال نمی کند، نصب و سرویس یا تعمیر آن در مقایسه با فن کویل سقفی راحت تر است اما ظرفیت آن کمتر می­ باشد. این مدل فن کویل را بیشتر در مکان هایی مانند بانک ها، ساختمان های تجاری و... استفاده می کنند و در ساختمان های مسکونی کمتر دیده می شود. دارای نمایشگر LCD و مجهز به ترموستات بر روی فن کویل به همراه کنترل از راه دور می باشد.

همچنین از جمله ویژگی های مشترک فن کویل دیواری با فن کویل سقفی، قابلیت زمانبندی 24 ساعته جهت روشن و خاموش کردن و مجهز بودن به دریچه خودکار توزیع هوا است.

چه عواملی که بر قیمت فن کویل اثر می گذارند؟

دستگاه های تهویه مطبوع که در محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده می شوند همگی دارای یک هدف مشترک هستند اما از لحاظ نوع، جنس، اندازه و نحوه نصب با یکدیگر متفاوتند. علی رغم اینکه دارای یکسری اجزای مشترک می باشند بنابراین نمی توانند قیمت های یکسانی را داشته باشند. علاوه بر آن عوامل مختلف دیگری در تعیین قیمت دخالت دارند.

از جمله عواملی که تعیین کننده قیمت فن کویل می باشد می توان به ابعاد و ظرفیت هوادهی دستگاه فن اشاره کرد. مدل دستگاه نیز دارای اهمیت است؛ مثلاً فن کویل سقفی بدلیل دارا بودن ساختار مختلف و نحوه نصب می تواند گران تر یا ارزان تراز نوع دیواری فن باشد و نوع زمینی دستگاه در مقایسه با انواع دیگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. همچنین  برند دستگاه، کشور سازنده، قدرت موتور، ضخامت و سایز لوله مسی، جنس فیلتر، مرکز و نحوه خرید، دارا بودن یا نبودن گارانتی و... همگی می­ توانند بر قیمت خرید انواع فن کویل تأثیر بگذارنند.

از کجا می توانیم انواع فن کویل را با کیفیت مناسب بخریم؟

دستگاه های تهویه مطبوع مانند فن کویل سقفی، دیواری، زمینی و کاستی برای بهتر کردن شرایط هوایی محیط استفاده می شوند از این رو باید دستگاهی را خریداری کنید که از لحاظ ظرفیت، اندازه و نحوه نصب با فضای ساختمان سازگاری لازم را داشته باشد و قادر به کنترل سرعت جریان هوا، رطوبت و دمای محیط باشد. همچنین باید بتواند از انتقال آلودگی در بین اتاق ها جلوگیری نماید. کیفیت دستگاه و جنس بدنه دستگاه نیز بسیار اهمیت دارد. اگر قصد خرید این نوع دستگاه ها را در بهترین برند و قیمت را دارید می­ توانید به سایت آسا تهویه سپند به آدرس https://asatahvieh.com مراجعه کنید. این شرکت دارای 13 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید و تأمین سیستم های تهویه مطبوع می باشد. آسا تهویه سپند با شرکت های مختلف اروپایی همکاری داشته و با استفاده از کادر نیروی انسانی متخصص بهترین خدمات را در زمینه مشاوره و فروش محصولات، بهترین خدمات را به متقاضیان ارائه می دهد.

ساختمان صنعت