ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۵۸ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
تامین تسهیلات ویژه برای ایجاد هزار مگاوات انرژی خورشیدی

یک مقام مسئول گفت:با کمک بانک‌ها در نحوه ارائه تسهیلات و حمایت سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ احتمال بهره برداری هزار مگاوات انرژی خورشیدی تا سال آینده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو از چند بند حمایتی لایحه بودجه ۱۴۰۱ سخن به میان آورد و گفته بود تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی طی ۴ سال در کشورمان هدف‌گذاری شد. اما این هدف گذاری به کجا رسید؟ عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران‌ محمود کریمی در رابطه با ان موضوع به مهر می‌گوید: از مقدار ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر ۴ هزار مگاوات خورشیدی، سه هزار مگاوات بادی و سه هزار مگاوات از محل بهینه سازی و صرفه جویی تأمین می‌شود تا از این طریق ۱۰ هزار مگاوات در سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری ایران محقق شود.

وی ادامه داد: در مورد تحقق آن با توجه به اینکه این بخش به سرمایه گذاران بخش خصوصی نیاز دارد ابتدا باید در رویه صدور مجوز سهولت‌های در نظر گرفته شود، زیرا فردی که عزم احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی صدور اخذ مجوز ۲۴ گانه چقدر زمان بر است؛ مدت زمان کوتاهی نیاز دارد یا پروسه چندین ماهه پیش رو دارد.

کریمی افزود: در صورتی که همه این موارد به صورت متمرکز در سازمان انرژی‌های تجدید پذیر باشد، با برنامه ریزی صحیح در کوتاه‌ترین تولید اتفاق می‌افتد به همین دلیل تحقق این موضوع در چنین شرایطی کمی دور از ذهن است.

وی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال چه میزان از این برنامه اجرایی می‌شود در این زمینه توضیح داد: ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی برنامه ۴ ساله دارد که در صورت برنامه ریزی دقیق، کمک بانک‌ها در نحوه ارائه تسهیلات و حمایت سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ احتمال بره برداری هزار مگاوات تا سال آینده وجود دارد. در چنین شرایطی تا پایان سال هم ۵۰۰ الی ۶۰۰ مگاوات قابل برنامه ریزی است. اما در صورتی که چنین رویه‌ای وجود نداشته باشد نهایتاً ۵۰ مگاوات تحقق پیدا می‌کند.

تسهیلات ویژه صنایع را ترغیب به سرمایه گذاری می‌کند

وی با اشاره به اینکه در جای جای جهان تسهیلات ویژه‌ای در اختیار افراد و صنایعی قرار می‌گیرد تا به آسانی اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی کنند، در این زمینه توضیح داد: در بسیاری از کشورها اقداماتی انجام شده که مردم به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روی آوردند. حمایت‌هایی نظیر حمایت‌های گمرکی، مالیاتی و زیست بومی. به عبارتی مشوق‌هایی وجود دارد که افراد و صنایع را را علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه می‌کند، همچنین ارائه تسهیلات بانکی ارزان، عدم قطعی برق در پیک و… همه امتیاز و مشوقاتی است که صنایع را می‌تواند علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه کند.

کریمی خاطر نشان کرد: در صورتی که چنین رویه وجود داشته باشد، فعالین صنایع از این ظرفیت بهره‌مند می‌شوند. در این حالت یک پتانسیل با ارائه مشوق‌ها سرمایه گذاران فراوانی را به خود جذب کند، چرا که مالیات و گمرک اعداد و ارقام سنگینی دارند که در سبد هزینه شرکت‌ها قرار می‌گیرد. اگر این موارد مشمول سرمایه گذاران این حوزه نشود همه علاقمند می‌شوند به عنوان مثال هم اکنون صنایعی که بیش از یک مگاوات برق مصرف کنند باید یک درصد از برق خود به صورت خورشیدی تأمین کنند در صورت سرپیچی از آن جریمه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است؛ مثلاً مشمول قیمت گاز صادراتی می‌شوند.

معافیت‌های مالیاتی به کمک تجدید پذیر ها بیاید

وی ادامه داد: در چنین شرایطی این افرد عزم احداث نیروگاه خورشیدی هستند، زیرا هم برایشان ارزان تمام می‌شود و می‌توانند بر آن سرمایه گذاری کنند. در غیر این صورت تمایلی برای احداث نیروگاه از خود نشان نمی‌دهند ولی وقتی این فرمول را پیشنهاد شود برایشان اهمیت پیدا می‌کند که در حوزه تجدید پذیر سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال شرکتی یک میلیارد هزینه مالیاتی سالیانه اش می‌شود، با اعلام اینکه یک نیروگاه ۲۰ کیلو واتی بر روی سقف کارخانه احداث و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است، در چنین شرایطی باید این هزینه را از مالیات آن کسر کرد و ما به تفاوت آن پرداخت شود این همان مکانیزمی است که باعث توسعه صنعت می‌شود یعنی سازمان‌ها هم راستا با یکدیگر جهت توسعه صنعت تجدید پذیر گام بردارند.

 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
سهمیه ۶۰ لیتری بنزین در کارت های سوخت واریز می شود

طبق روال ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آبان‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر طبق روال ماه‌های گذشته ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آبان‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
صنایع بیشترین مصرف کننده برق

بررسی‌ها بیانگر آن است که طی ۶ ماهه اول امسال در مجموع ۳۴ درصد از برق کشور در بخش صنعت به مصرف رسیده است که از این لحاظ این گروه از مشترکان در رده نخست مصرف قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پاون، در حال حاضر بخش صنعتی ۳۴ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن بخش خانگی ۳۳.۷ درصد در رده دوم بیشترین و بزرگترین مصرف کنندگان برق قرار دارند.

گزارش توانیر در این زمینه حاکی از آن است که مشترکان بخش کشاورزی نیز ۱۵.۴ درصد، عمومی ۸.۳ درصد، سایر مصارف ۷.۴ درصد و روشنایی معابر ۱.۲ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، مصرف برق کشور به جز بخش صنعتی که با رشد ۷.۶ درصدی و سایر مصارف که با رشد ۳.۲ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود، در بقیه بخش‌ها کاهش یافته است.

همچنین مصرف بخش خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد جرم است

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: اگر مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری بدون رعایت معیارهای استاندارد تولید شوند، عمل جرم رخ داده و مجازات قابل رسیدگی برای آن در نظر گرفته شده است.

احسان ساده در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت استانداردسازی مصالح ساختمانی به ویژه بتن، اظهار کرد: بررسی وضعیت استانداردسازی مصالح ساختمانی از جمله بتن مبتنی بر آنالیزهای آزمایشگاهی انجام می‌شود؛ یعنی ادارات استاندارد در سراسر کشور نمونه برداری می‌کنند و در آزمایشگاه تخصصی دارای تجهیزات لازم، آنالیز آزمایشگاهی انجام می‌شود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: گاهاً اخباری مبنی بر غیراستاندارد بودن مصالح از جمله بتن منتشر می‌شود که قابل رسیدگی است اما نکته این است که بتن مشمول استاندارد اجباری است و مشخصات فنی برای این کالا تعریف شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری از جمله بتن بدون رعایت استاندارد تولید و عرضه شود مجازات قابل رسیدگی برای آن در نظر گرفته شده است؛ در واقع برای این عمل جرم انگاری صورت گرفته است و با حضور مقامات قضائی استان به این مساله رسیدگی می‌شود حتی سازمان ملی استاندارد می‌تواند علیه این اقدام به دستگاه قضائی اعلام جرم کند.

ساده با بیان اینکه استاندارد و نمونه برداری یک علم است و باید منشأ تولید را بررسی کرد، تصریح کرد: نظارت بر بازار فقط از سوی سازمان استاندارد انجام نمی‌شود بلکه نهادهای دیگر از جمله سازمان حمایت، تعزیرات و… نیز در این حوزه ورود می‌کنند ولی درست این است که بررسی استاندارد محصولات در منشأ انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر هر کارخانه و تولیدکننده‌ای که پروانه تولید داشته باشد و محصولی تولید کند که مشمول استاندارد اجباری باشد از سوی مأموران استاندارد مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: اگر تخلف احصا شود واحد هم پلمپ می‌شود و هم اگر جزو مواردی باشد که مشمول رسیدگی قضائی باشد، پرونده قضائی تشکیل و به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.

ساده گفت: همچنین اگر مردم با موارد تخلف مواجه شدند می‌توانند از طریق سامانه نظارت بر اجرای استاندارد به راحتی شکایت کرده و گزارش دهند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
ناترازی، چالش و مانع جدی ما در حوزه گاز است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ناترازی، چالش و مانع جدی ما در حوزه گاز است و متأسفانه هدررفت انرژی در کشور ما بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۶ مهر) مجلس شورای اسلامی و پس از ارائه گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: در جلسه امروز وزیر نفت و نمایندگان نکاتی را مطرح کردند که جان کلام یک حرف بود مبنی بر اینکه ناترازی چالش و مانع جدی ما در حوزه گاز است. البته ما ناترازی را در بانک‌ها، بودجه و نقدینگی هم داریم اما الان به آنها کاری ندارم.

وی متذکر شد: سوابق نشان می‌دهد بارها این موضوعات از تریبون مجلس مطرح شده است و توقع مردم از مجلس و دولت آن است که این مشکل حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال ۹۳ مجلس به این موضوع پرداخت. همچنین در بندهای الف و ب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نیز به صورت مفصل درباره بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بحث شده و راهکار ارائه شده است. این قوانین فقط برای آن مجلس و آن دولت نبوده است، بلکه برای همه ما است.

قالیباف خطاب به وزیر نفت، گفت: اگر جنابعالی و من به عنوان خدمتکاران مردم در قانون‌گذاری و اجرا حرف‌مان این باشد که ۱۰ درصد از صندوق توسعه به ما دهید یا اینکه ۸۰ میلیارد دلار از جایی پول دهید تا این ناترازی را درست کنیم، آیا شما فکر می‌کنید که این ۸۰ میلیارد دلار پول وجود دارد که می‌گوئید بدهید تا این کار را انجام دهیم؟

سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های مان را هدر می‌دهیم

وی ادامه داد: من، شما، همه کارگران و مهندسان زحمتکش نفت و همه دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند که ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های مان را هدر می‌دهیم، باید این رویه متوقف شود. آیا نمی‌خواهیم در این زمینه در کشور تصمیم بگیریم؟ چطور حاضریم دست گدایی به همه جا دراز کنیم و پول بگیریم، اما حاضر نیستیم اصلاح کنیم؟ بدون شک معلوم است که یا روش‌های اجرایی یا برنامه ریزی یا قانون‌گذاری ما اشکال دارد که قادر نیستیم این کار را انجام دهیم.

قالیباف بیان کرد: بنده، نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس همه در اینجا مسئول هستیم و خطاب من اینجا وزیر یا دولت نیست بلکه خطاب اول به خودم و مجموعه مجلس و دولت با هم است. بخاری را که مردم در خانه‌های خود استفاده می‌کنند، ما در صنعت تولید کردیم و به دست مردم دادیم تا استفاده کنند. ما نتوانستیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم که بخاری‌های خود را بهینه و منابع موتورخانه‌ها را درست کنند. این موارد مشکلات ماست نه مشکلات مردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چرا به گونه‌ای تدبیر نمی‌کنیم که مردم به عنوان مصرف‌کننده اصلی، از بهینه‌سازی سوخت بهره‌مند شوند؟ ما قانون نوشتیم اما نتوانستیم تصمیم بگیریم و راهکاری ایجاد کنیم که کسانی که سوخت مصرف می‌کنند در صورت کاهش مصرف، منفعتی نصیبشان شود. اولین کسی که باید از این کاهش مصرف انرژی منفعت ببرد، خود آن فرد است چرا که اگر منفعت این فرد دیده نشود، مصرف سوخت کاهش نمی‌یابد.

وی افزود: امروز کسی که در حال اسراف کردن است، آن طور که باید هزینه سوخت مصرفی خود را پرداخت نمی‌کند و در طرف مقابل نیز کسی هم که کم مصرف می‌کند، منفعت اقتصادی از این موضوع عایدش نمی‌شود. باید این ناترازی و ناعدالتی را برطرف کنیم. امروز گفته می‌شود که قیمت سوخت به صورت پلکانی متناسب با مصرف افزایش یافته، این در حالی است که این شیوه در جاهایی با مشکلاتی مواجه شده است. تا زمانی که هوشمندی در تولید، انتقال، توزیع و ذخیره سازی انجام نشود، کاری از پیش نمی‌رود.

قالیباف بیان کرد: ۹۰ دقیقه در مجلس وقت گذاشتیم و درباره موضوعاتی صحبت کردیم و همه حرف‌های انجام نشده گذشته را مجدداً تکرار کردیم. آیا بناست ۸۰ میلیارد دلار به نفت دهیم که برود مشکل ناترازی را حل کند؛؟ این درحالی است که ۸۰ میلیارد دلار هدر رفت انرژی اتفاق می‌افتد و ضایع می‌شود و ما نباید اجازه این موضوع را دهیم.

گازی را که بزرگترین منابع درآمدی ماست، هدر می‌دهیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام حکمرانی در کشور سالانه ده‌ها میلیارد دلار سرمایه را از بین می‌برد. گازی را که می‌توان در پتروپالایشگاه ها و صادرات استفاده کنیم و بزرگترین منابع درآمدی ما است، هدر می‌دهیم و در کنار آن آلودگی‌های شهری و آب و هوا ایجاد می‌کنیم و به محیط زیست خسارت می‌زنیم.

وی با اشاره به به یکی از مطالعات مشکلات انجام شده در تهران توسط شهرداری و وزارت نفت درباره عوائد ناشی از استفاده شهروندان از مترو، گفت: در تهران با وزارت نفت بررسی کردیم که در حوزه حمل و نقل هر مسافر اگر با مترو تردد کند، نسبت به سایر وسایل نقلیه از جهت اقتصادی ۲۳ سنت صرفه جویی می‌شود که ما این رقم را ۱۳ سنت تعیین کردیم.

قالیباف بیان کرد: در حمل و نقل تهران تمام زیرساخت‌های مرتبط با مترو آماده است و سر فاصله هر قطار از جهت فنی می‌تواند در هر ایستگاه ۲ دقیقه باشد اما امروز ۹ دقیقه است. معنای این حرف آن است که امروز ۲ میلیون مسافر جابجا می‌شوند، اما اگر واگن به زیرساخت مترو اضافه شود، این تعداد به ۹ میلیون مسافر افزایش می‌یابد. اگر همان ۱۳ سنت به ازای هر مسافر به خرید واگن تخصیص یابد، این امکان فراهم است تا هر دو روز یک واگن به مترو اضافه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز سرمایه‌گذارانی که در بخش تولید واگن در کشور هستند و با قراردادی که با کشور چین در زمینه تولید مشترک دارند، حاضرند این اعتبار و سرمایه گذاری را انجام دهند که از همین محل در طول یک دوره ۵ الی ۶ ساله به صورت یک جا ۲ هزار واگن به ظرفیت متروی تهران اضافه شود. این یک نمونه شسته و رفته است که در همه حوزه‌ها نیز یافت می‌شود، اما ما هرگز برای این‌ها وقت نمی‌گذاریم و همگی کلی‌گویی می‌کنیم و می‌گوئیم که یکی به ما پول بدهد. این چه حرفی است؟ مردم از ما این را نمی‌پذیرند.

قالیباف تاکید کرد: جلسات روز سه‌شنبه مجلس باید منجر به خروجی شود. دوستان کمیسیون بهداشت انتظار داشتند که دولت ۱ درصد مربوط به ارزش افزوده از ۸ درصد را به بهداشت و درمان دهد. طی یکی دو ماه گذشته دولت و خزانه این پول را داد، اما نگاه کنید ببینید چقدر از این پول در حساب وزارتخانه باقی مانده است و چقدر از این پول که باید به مناطق محروم می‌رفت، تخصیص یافته است. مجلس و دولت به جای عیب و ایراد گرفتن از همدیگر، باید کنار هم بنشینند، کمک کنند و مسیر کار را باز کنند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات وزیر نفت در جلسه امروز مجلس تاکید کرد: از آقای وزیر هم توقع داریم و هم پیگیری خواهیم کرد؛ معتقدیم بندهایی که در قانون رفع موانع تولید وجود دارد باید اجرا شود؛ نه از صندوق ذخیره ارزی ۱۰ درصدی به این کار تخصیص می‌یابد و نه کسی هست که ۸۰ میلیارد دلار در این باره به ما بدهد بلکه ما باید از محل صرفه جویی و سیاست‌های درست این اعتبار را تأمین کنیم و همچنین باید در افق دور نیز توجه داشته باشیم که واقعاً توجه به انرژی‌های تجدید پذیر موضوع جدی بحث ماست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان ادامه داد: ما در آستانه زمستان هستیم به همین دلیل نیز تا بخواهیم این کارها را انجام دهیم مقداری زمان‌بر است البته همه اینها می‌توانند از دو الی ۳ ماه آغاز شود و برنامه هفتم ما را به نقطه‌ای قابل قبول برساند و ناترازی را از بین ببریم.

قالیباف با بیان اینکه «تولیدکنندگان ما در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود برق و گاز دارند» تاکید کرد: رؤسای کمیسیون‌های مربوطه باید به گونه‌ای تدبیر کنند که صرفه‌جویی نوع مصرف در تنظیم توزیع گاز و برق را بگونه‌ای انجام دهند تا آسیب کمتری به بخش تولید وارد شود؛ صدای تولید دیرتر درمی‌آید ولی وقتی که درآمد، آثار و تبعاتش برای مردم بسیار سنگین است؛ ان شاءالله با یک برنامه ریزی دقیق زمستان امسال را با کمک دوستان پیش بیریم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
مذاکره با روسیه برای واردات گاز/ دیپلماسی انرژی تقویت شده است

وزیر نفت گفت: مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود. شدت مصرف انرژی در ایران بیش از میانگین جهانی است، این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کشور ما با رشد اقتصادی نیز همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم ما تأمین امنیت انرژی کشور است که وضعیت تراز گاز کشور در این مسئله تأثیر می‌گذارد. ۷۴.۵ درصد گاز کشور از میدان پارس جنوبی تأمین می‌شود، ۲۰ درصد آن از میادین مستقل و ۵ درصد آن از مناطق نفتی تأمین می‌شود. در برنامه ششم مقرر شده که روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام تولید شود، این در حالی است که عملکرد دوره مذکور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که علت این موضوع را باید در عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی جستجو کرد.

اوجی ادامه داد: ۳۳ درصد از گاز کشور در حوزه نیروگاه‌ها، ۲۶ درصد در حوزه خانگی و مابقی آن هم در بخش صنعت و صنایع پایین دستی مصرف می‌شود. بیش از ۸۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز تأمین می‌شود، این در حالی است که در دنیا بیش از ۲۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از گاز است.

وی اظهار داشت: در فصل تابستان و در اوج و پیک مصرف گاز حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز داریم اما در فصل زمستان مصرف گاز به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد که به این معناست که مصرف گاز در فصل زمستان نسبت به فصل گرم سال ۴ برابر افزایش می‌یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: سالانه ۶ درصد شاهد رشد مصرف گاز در بخش خانگی، ۵ درصد در بخش صنایع و ۴ درصد در بخش نیروگاه‌ها هستیم و در همه این بخش‌ها هر سال رشد مصرف گاز را شاهد هستیم و میزان مصرف گاز در کشور ما بیشتر از میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه در فصل سرد سال حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم، افزود: در ابتدای کار دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه به ویژه در زمستان با چالش‌هایی روبه رو بود که به لطف پروردگار، همت نمایندگان و همکاری مردم سال گذشته را بدون قطعی گاز پشت سر گذاشتیم.

اوجی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب ناترازی داشتیم. به دلیل موضوعات پیش آمده واردات گاز از ترکمنستان نداشتیم. همچنین در شروع کار دولت سیزدهم حدود ۴ هزار تانکر از چرخه حمل تانکر سوخت برای نیروگاه‌ها خارج شده بود. در سال گذشته و بدو شروع فعالیت وزارت نفت توانستیم با تعمیرات و تأمین تجهیزات موردنیاز پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، تولید حداکثری گاز را رقم بزنیم به گونه‌ای که حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برای نخستین بار برداشت شد.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته و با افزایش تولید گاز حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، ادامه داد: در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه سازی را در دستورکار قرار دادیم. همچنین مبحث ۱۹ مصوب شد و موضوع تعرفه مشترکین پرمصرف در دولت تصویب و اجرا شد. از آنجا که در فصل سرد سال به دلیل تأمین نیاز بخش خانگی ناچار به کاهش تأمین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع هستیم، در ماه‌های ابتدای شروع کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی را نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

اوجی با اشاره به تقویت دیپلماسی انرژی، گفت: در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم مذاکراتی با ترکمنستان انجام گرفت و موفق شدیم سوآپ گاز را به میزان ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب انجام داده و واردات گاز را از این کشور انجام دهیم. امسال نیز برنامه‌های کوتاه مدت مناسبی برای تأمین گاز موردنیاز کشور در فصول سال داریم تا بتوانیم با کمک مردم از این فصل بدون قطعی عبور کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: برای نخستین بار فاز یک فاز ۱۱ پارس جنوبی را به میزان ۱۲ تا ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره برداری می‌رسانیم. همچنین ۴ واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله بهره برداری می‌رسد. پیشنهادهایی برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است. همچنین افزایش قیمت مربوط به مشترکین پرمصرف در دستور قرار گرفت.

اوجی با بیان اینکه در این حوزه به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود، ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی نخواهیم داشت. همچنین برای تأمین اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ های بزرگ استفاده کنیم. مذاکرات خوبی با کشورهایی مانند روسیه برای واردات گاز انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه به مردم دهیم.

وی تاکید کرد: اگر حداقل ۱۰ درصد از سقف صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود و همچنین ۱۰۰ درصد منابع ماده ۱۲ اختصاص یابد، می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک چشمگیری کرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
 ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور احداث شد

وزارت نیروی دولت سیزدهم در شرایط ناترازی سال‌جاری، ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک را احداث کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل وزارت نیرو، تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، تأمین انرژی برق با استفاده از مولدهای تولید برق با ظرفیت حداکثر ۲۵ مگاوات است که قابلیت نصب در محل‏‌های مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد دائم به منظور تأمین انرژی برق را دارد و از لحاظ مشخصه‌های زیست محیطی بهره‌برداری از آنها در مراکز مختلف میسر است.

بر اساس این تعریف، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا تأسیسات تولید برق را که اتصال آن به شبکه توزیع محلی از نظر فنی امکان‌پذیر بوده و ظرفیت عملی تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد، مولد مقیاس کوچک می‌نامند.

کاهش آلودگی بالاتر از عدد استاندارد نسبت به نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌ها با دارا بودن راندمان بالاتر از متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی شبکه و نزدیک بودن به محل مصرف علاوه برتامین برق، از مزیت‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک است که سبب افزایش استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در کشور است.

بر اساس اعلام شرکت توانیر، پیرو ابلاغ دستورالعمل توسعه مولد مقیاس کوچک در سال ۱۳۸۷ توسعه مولدهای مقیاس کوچک در دستورکار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت و در حال حاضر تعداد ۲۷۵ نیروگاه در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است.

در سال گذشته انرژی تولیدی نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک، بیش از ۲ درصد برق کشور را تأمین کرد و کمک خوبی به گذر از پیک تابستان و شرایط دشوار زمستان در سال ۱۴۰۰ بود، اما با بهره‌برداری از ۷۶ مگاوات ظرفیت جدید از ابتدای سال‌جاری تاکنون، حداکثر تولید غیر همزمان نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در تابستان به بیش از ۱۲۰۰ مگاوات رسید.

بر این اساس، توسعه مولدهای مقیاس کوچک حرارتی دارای توجیه فنی و اقتصادی با سازوکارهای حمایتی این کسب و کار با خرید تضمینی و امکان ترانزیت برق تولیدی از طریق قراردادهای دوجانبه این نیروگاه‌ها با صنایع در شرکت توانیر دنبال می‌شود که درحال حاضر قرارداد خرید تضمینی برق ۸۰۰ مگاوات با نیروگاه‌ها در مرحله پیشبرد و احداث است.

علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه و در جهت توسعه هدفمند این مولدها، اعلام عمومی نقاط حائز اولویت به همراه ظرفیت مورد نظر در مناطق مختلف کشور مجموعاً با ظرفیت ۲۷۰۰ مگاوات در کشور انجام شده و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این نقاط توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در دست اقدام است.

همچنین شرکت‌های برق آماده همکاری و حمایت از احداث نیروگاه‌های خودتامین به‌ویژه توسط صنایع هستند تا با افزایش ظرفیت‌های تولید در نقاط مصرف، بیش از پیش از مزایای اینگونه مولدها استفاده شود.

این گزارش حاکی است، دولت سیزدهم در شرایط ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی کار خود را آغاز کرد که وزارت نیرو با تدوین و تبیین برنامه ۱۰۰ اقدامی توانست ظرفیت‌های فراموش شده صنعت برق را به میدان بیاورد و بر همین اساس پروژه‌های برقی از جمله تولید مقیاس کوچک یا تولید پراکنده سرعت گرفت.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
انشعاب آب مشترکین پرمصرف قطع می شود

وزیر نیرو از قطع انشعاب آب مشترکین پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور گفت: کشور در سال آبی ۹۹ - ۱۴۰۰ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که شهریور ماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را سپری کرده است.

وی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم بارش امسال گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان افزود: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمان خواهد بود البته وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش بینی‌ها تقریباً درست بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم، ما بر روی سدها و آب‌های زیر زمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولین حوزه‌های وزارت نیرو برنامه ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی برنامه ریزی در این حوزه استخراج کرده اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت شود.

وی ادامه داد: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها همه جانبه اتفاق بیفتد، ما باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

محرابیان افزود: گرمایی که داریم تجربه می‌کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال یک و هشت دهم درجه افزایش گرما داریم این یعنی مصرف آب بیشتر، لذا ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق و همکاری همه مردم عزیز بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و بدون دغدغه از این شرایط عبور کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در فصل‌های آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و خشکسالی‌های مستمری که داشتیم جبران شود.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم است و همانطور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش بینی شده بود تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط موجود ما از مردم عزیز درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، آب پشت سدها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند. حتی کسانی که زیر الگو هستند، تا می‌توانند صرفه جویی کنند.

محرابیان گفت: آب هر چقدر پایدار باشد برای خود مردم است و ما مشابه الگوی صنعت برق را پیش بینی کردیم و عزیزانی که اقدام به صرفه جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه جویی می‌دهیم.

وزیری نیرو افزود: تقریباً هر متر مکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان قیمت تعیین شده است و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود. یعنی هر کدام از مشترکین یک متر مکعب آب صرفه جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد؛ و با اندک صرفه جویی قبوض مشترکین رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه جویی کنند بستانکار می‌شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا به حال مشترکین قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای اولین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکین رایگان می‌شود.

وی درباره مطالبه مردم در خصوص بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال ما کسانی را داریم که اقدام به شستشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخر و یا فضای سبز بسیار وسیع که دارند را با آب تصفیه شده که کیفیت این آب‌ها تقریباً در حد آب معدنی است اقدام می‌کنند. یک بطری آب معدنی قیمتش چند هزار تومان است و این آب را برای شستشوی حیاط، فضای سبز وسیع و یا پر کردم استخر صرف می‌کنند و مردم معترض هستند که ما صرفه جویی می‌کنیم چرا اجازه می‌دهید تعدادی اسراف را کنند.

محرابیان گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکین ما خیلی کم است، ولی این مصرف اضافه، هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه داد: الان شرایط فصل به گونه‌ای است که اغلب جاهای کشور کشت ندارد مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم اگر واقعاً فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند حتماً با این‌ها برخورد می‌شود و آب آن‌ها قطع می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف رعایت نشود برنامه‌ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ افزود: ما اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان امسال شاهد بودیم که چقدر همکاری‌های مردم خوب بود از طرفی اگر فردی باشد اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد ما توجیه شأن می‌کنیم و درصورت لزوم تعهد می‌گیریم و اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نشود اقدامات سطح بالاتر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یک چاه کشاورزی ساعت بهره برداری سالانه در پروانه آن درج شده است و این باید رعایت شود، چون سفره آبی که برداشت می‌شود سفره مشترک است از این دشت ۵۰۰ کشاورز دیگر برداشت دارند و اگر فردی بدون رعایت الگو و بدون رعایت پروانه، برداشت‌های غیر مجاز بکند به عبارتی سهم دیگران را برداشت می‌کنند و دیگران از ما مطالبه می‌کنند و از ما می‌خواهند که ما حقوقمان را رعایت می‌کنیم چرا تعدادی مراعات نمی‌کنید و چرا شما مدیریت نمی‌کنیدکه معدود افرادی منابع آبی کشور را به خطر می‌اندازند.

وزیر نیرو گفت: ما در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تأمین آب روبرو هستیم که با مدیریت و همکاری مردم عزیزمان با این الگوی پاداش صرفه جویی و با برنامه‌ای که قطع موقت برای مشترکان بدمصرف تنظیم کردیم امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تأمین آب مردم را به نحوه مطلوب انجام بدهیم به گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

وی افزود: آب تصفیه شده فقط مربوط به شبکه بهداشتی شهرها و مصرف در حد الگو مصرف محاسبه شده که اعداد الگوی ما هم نسبت به همه جای دنیا بالاتر است یعنی شما اگر مقایسه کنید با دیگر کشورها می‌بینیم همین الگویی که تدوین و ابلاغ شده نسبت به کشورهای مختلف یک مصرف خیلی خوبی است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
استفاده تنها پنج درصد از مردم از یارانه پنهان انرژی

یک نماینده مجلس گفت: برابر دیدن تمام مشترکان خانگی، عدالت را محقق نمی کند در حالی که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی به عدالت نزدیک تر است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوارها جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: با توجه به مصرف بی رویه گاز تعرفه خانوارهایی که بیش از حد نرمال گاز مصرف می‌کنند، باید بیشتر شود به این صورت که هزینه گاز بر اساس مصرف خانوارها به صورت پلکانی و تصاعدی بالا برود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم تعرفه گاز را برای همه مردم به طور تساوی ببینیم کار اشتباهی است. در مجلس و لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعرفه گذاری پلکانی انرژی مصوب شده تا برای کسانی که مصرف پایینی دارند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و تعرفه انرژی کسانی که بیش از حد مجاز و بالاتر از سقف تعیین شده گاز، آب، برق مصرف می‌کنند هم به صورت پلکانی محاسبه شود.

رشیدی کوچی ضمن تاکید بر اینکه برابر دیدن تمام مشترکان خانگی، عدالت را محقق نمی‌کند در حالی که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی به عدالت نزدیک تر است، افزود: درصد کمی از مردم مرفه بیشترین یارانه پنهان حوزه انرژی را به دلیل مصرف بالایی که دارند به خودشان اختصاص می‌دهند. عموم مردم یعنی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مصرف نرمال در حد استاندارد از گاز دارند. ولی متأسفانه ۵ درصد مردم حق ۹۵ درصد دیگر را در بحث یارانه پنهان انرژی استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در توضیح علت حرکت نکردن مردم به سمت بهینه مصرف نکردن گاز گفت: این مسئله را باید از چندین جنبه مورد بررسی قرار داد. اما اینکه مردم گاز را بهینه مصرف نمی‌کنند یک واقعیت انکار ناپذیر است. واقعیت این است که بیشتر از اینکه مردم انرژی را درست مصرف نمی‌کنند وسایل و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، لوله گشی گاز، ساختمان سازی و … که انرژی بر هستند و در اختیار مردم هستند، در بهینه مصرف نکردن گاز تأثیر گذار است و یا شاید بتوان گفت علت اصلی درست مصرف نکردن گاز این مسائل باشند نه شیوه مصرف مردم.

به گفته این مقام مسئول، مسائل فرهنگی هم در استفاده بیش از حد از گاز تأثیر گذار است.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مجلس اظهار کرد: وقتی خانه‌ای در حال ساخت است اگر با علم روز دنیا در حوزه ساخت و ساز منطبق، وسایل سرمایشی و گرمایشی آن و مصالح ساختمانی مورد استفاده استاندارد باشد تأثیر قابل ملاحظه‌ای در حوزه کاهش مصرف خواهد گذاشت.

رشیدی کوچی گفت: به عنوان مثال مصرف بنزین در کشور ما به عنوان یک حامل انرژی، به نسبت نرم جهانی بالا است و دلیل آن خودروهای غیر استاندارد تولید داخل ما است، که مصرف بالایی دارند. استاندارد نبودن خودروهای ما در لوازم خانگی هم وجود دارد که منجر به هدر رفت انرژی می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم درباره تأثیر هزینه گاز در بهینه مصرف نکردن این انرژی از سوی مردم توضیح داد: هزینه کم گاز مصرفی خانوار هم در افزایش و بهینه مصرف نکردن گاز تأثیر گذار است. وقتی قیمت کالایی از بهای اصلی خودش پایین‌تر عرضه شود، مردم به بهینه مصرف کردن آن اهمیت کمتری می‌دهند.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر قرار باشد بهای انرژی را افزایش بدهیم باید در قبال این افزایش خدمات بهتری به مردم بدهیم. تعیین هزینه پلکانی برای مصرف انرژی باید دو سویه باشد به این صورت که خدماتی که منجر به رفاه حال شهروندان می‌شود، با اجرای تعرفه گذاری پلکانی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اضافه کرد: مشکل فعلی ما در حوزه انرژی فقط و فقط محدود به حوزه گاز نیست بلکه در زمینه آب و برق هم با مشکل رو به رو هستیم. اینکه آمار مصرف برق ما با کشور چین که حدود ۲۰ میلیارد جمعیت دارد برابری می‌کند نشان می‌دهد که کار ما دارای ایراد است. مسئله بدمصرفی انرژی، تنها متوجه مردم و یا دولت نیست بلکه هر دو طرف در این مشکلات سهم دارند و باید برای حل این مشکلات هر کس سهم خودش را ادا کند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
کاهش آلایندگی موتورخانه‌ها با انجام معاینه فنی سامانه های احتراقی

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: اگر معاینه فنی موتورخانه‌ها انجام شود، مصرف گاز و نیز میزان آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش گلعلیزاده گفت: به استناد ماده ۱۷ قانون هوای پاک که بر معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی و ایجاد سامانه‌ای در این خصوص توسط سازمان ملی استاندارد تاکید دارد، این سامانه طراحی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد و هم اینک در مرحله تکمیل اطلاعات قرار دارد.

وی افزود: ما به همکارانمان در استان‌ها درباره نحوه بهره برداری از این سامانه و ورود اطلاعات به آن آموزش‌های لازم را ارائه دادیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، در ادامه گفت: در وهله اول ساختمان‌های دولتی برای معاینه فنی سامانه‌های احتراقی در اولویت قرار دارند. ضمن اینکه این سامانه در مرحله بعد مراکز تجاری و اداری بزرگ در کلانشهرها را هم در بر خواهد گرفت و نهایتاً همه ساختمان‌ها را شامل می‌شود.

گلعلیزاده تصریح کرد: اگر معاینه فنی موتورخانه‌ها انجام شود ۲ اتفاق خوب می‌افتد؛ اول اینکه مصرف گاز کاهش می‌یابد که از نظر اقتصادی به نفع بهره برداران است. دیگر اینکه میزان آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها کاهش می‌یابد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک پیش بینی شده که تسهیلات از طریق صندوق ملی محیط زیست در اختیار کسانی که معاینه فنی دوم را انجام می‌دهند، قرار گیرد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به تهیه پیش نویس استاندارد ملی سوخت نفت، گاز و بنزین مبتنی بر استاندارد یورو ۵ و به استناد ماده ۱۸ قانون هوای پاک، متذکر شد: این پیش نویس به تصویب کمیته فنی رسیده و هم اینک در دستور کار شورای عالی استاندارد است که پس از تصویب، ابلاغ خواهد شد.

گلعلیزاده با بیان اینکه از تدوین استاندارد تجهیزات آلایندگی خودرو مانند کاتالیست‌ها خبر داد و گفت: بحث پایش سوخت نفت و گاز و بنزین با همکاری سازمان ملی استاندارد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه استاندارد تجهیزات پایش کیفیت هوا تدوین شده است، تصریح کرد: هم اینک به دنبال اجباری کردن این استاندارد هستیم که چنانچه این اتفاق بیفتد، نظارت بر رعایت این استاندارد بر عهده سازمان ملی استاندارد خواهد بود.

ساختمان صنعت