ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۱۲۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
جزئیات تامین ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع تکمیل مسکن مهر اعلام شد

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام نیاز اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر، گفت: از محل«مولد سازی»، «تهاتر زمین‌های شرکت عمران» و «صندوق تامین مسکن»، منابع لازم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل مسکن مهر تامین شد.

«علیرضا جعفری» روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر با تعدیل قراردادهای پیمانکاری، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، برای ۴۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره و حدود ۲۰ هزار واحدی که پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و فقط نیاز به تکمیل آسانسور و انشعابات و محوطه‌سازی دارد، به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع نیازمندیم.

وی خاطرنشان‌کرد: با تصمیم دولت از محل «مولدسازی»، «صندوق ملی مسکن» و «تهاتر» مجوز تامین منابع برای تعدیل قراردادهای پیمانکاری داده شد.

تعیین‌تکلیف هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق بسته تهاتر حجم بدهی پیمانکارانی که بین ۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارند پرداخت می‌شود که تاکنون یک‌هزار میلیارد تعیین تکلیف شده است و مجوز پرداختی‌ها به شرکت‌ها داده شده است.

به گفته وی، رویکرد دولت این است که فقط نباید مسکن را تحویل دهیم و باید همه خدمات محل سکونت از قبیل محوطه سازی و تاسیسات شهری همزمان با تحویل واحدها تکمیل شده باشد.

عمده مشکلات مسکن مهر در پرند، پردیس و هشتگرد است

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: گزارشی از وضعیت مسکن مهر به رییس جمهور در فروردین امسال اعلام کردیم که عمده مشکلات مسکن مهر در سه شهر جدید پرند، پردیس و هشتگرد است و به دستور رییس جمهور از فروردین امسال کمیته‌ای به ریاست «سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رییس جمهور تشکیل شد تا تدابیر لازم برای تامین منابع اتخاذ شود.

به گفته جعفری، در نتیجه مجوزهایی صادر شد که از طریق «مولدسازی» و «استفاده از زمین‌های در اختیار» بتوانیم منابع مورد نیاز را تامین کنیم.

وی گفت: اکنون با طی تشریفات قانونی برای مولدسازی و تهاتر، نقد شوندگی منابع  انجام و همه پیمانکاران را جمع کردیم و در خصوص اینکه مطالبات آنان چگونه پرداخت خواهد شد به نتیجه رسیدیم. همچنین با توجه به تزریق منابع داخلی به پروژه‌ها، موضوع الحاقیه قرارداد پیمانکاران تعیین تکلیف شد و شاهد فعالیت ۱۰۰ درصدی کارگاه‌های مسکن مهر خواهیم بود.

تکمیل واحدهای مسکن مهر که در مرحله فنداسیون باقی ماندند 

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: تعدادی بلوک داریم که هنوز در مرحله فنداسیون هستند، برای این واحدها نیز برنامه ریزی شده تا با جبران عقب ماندگی این واحدها که بعد از سال‌ها در مرحله فنداسیون و اسکلت هستند، در سال آینده تحویل داده شوند.

وی گفت: به این ترتیب به‌محض آماده شدن واحدها منتظر تجمیع و افتتاح کلی نخواهیم ماند و واحدها را به مردم تحویل می‌دهیم؛ هر بلوک ساختمانی که همراه با زیرساخت آماده می‌شود برای بهره برداری هم‌وطنان تحویل داده خواهد شد.

جعفری با اشاره به گلایه مردم از افزایش قیمت‌های اجاره و تمایل برای سکونت در واحدهای مسکن مهر گفت: پیمانکاران نیر از وضعیت اجاره با خبر هستند و انگیزه کافی برای آماده سازی پروژه‌ها را بعد از تعدیل قیمت ها با ضرایب جدید دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از مذاکره با پیمانکار خرید آسانسور خبر داد و گفت: باید منابع خرید آسانسور نیز ذیل تامین اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی انجام شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
تحول در صنعت ساختمان نیاز به فناوری‌های نوین دارد

بجنورد- ایرنا- سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: تحول با استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان از ضروریات است و باید این رویکرد توسط تمامی دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمزه شکیب روز سه شنبه در همایش ملی زلزله در بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار داشت: با تحول علم و تکنولوژی اینک زمان نگاه تنوع گرایانه به نظام مهندسی با استفاده از فناوری‌های نوین فرا رسیده است و تمامی نهادها باید در این زمینه فعال باشند.

وی با اشاره به بند ۲ ماده ۹ قانون مقررات ساختمان افزود: باید دقت شود که موارد مهم این قانون از جمله ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح استاندارد و با کیفیت مناسب رعایت و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

شکیب عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها و دهیاریها، وزارت علوم، مهندسان و سازندگان به عنوان بهره برداران حوزه ساختمان باید نقش تحولی خود را اجرا کنند.
 وی ادامه داد: تخریب ساختمان متروپل، پلاسکو  و مسکن مهر سرپل ذهاب ایرادات نظام مهندسی را به خوبی نمایان کرد و باید سعی کرد تا چرخه صنعت ساخت و ساز با رفع این ایرادات به خوبی تکمیل شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: متاسفانه ارتباطات و هشدارهای درون سازمانی در بسیاری از طرح های بی کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد و ریزش متروپل نمونه بود که هشدارهای برخی از نهادهای ذیربط در آن رعایت نشده بود.

وی اضافه کرد: هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران وجود دارد که بهتر است تا نقشه و مکانیزم های ریزش این بناها شبیه سازی و سناریوی آن به دست آتش نشانان و مدیریت بحران داده شود.

شکیب خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم به نقطه ای از کیفیت در صنعت ساخت و ساز برسیم و دیگر شاهد حوادث ناگواری مثل ریزش متروپل نباشیم؛ با نگاه تحول گرایانه از حیثیت نظام مهندسی کشورمان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح های تفصیلی باید تغییراتی ایجاد شود، بیان کرد: طرح های هادی، تفصیلی و جامع شهرها باید تغییر کنند و با تکنولوژی جدید در این حوزه تحول ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی  مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر"خیلی زیاد "و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند. 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
کاهش 19 درصدی ذخایر آبی سدهای تهران

حجم ذخایر آبی سدهای تهران با کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با روز مشابه سال گذشته، به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران با کاهش 146 میلیون مترمکعبی در مقایسه با روز مشابه سال گذشته مواجه بوده و به حدود 640 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی افزود: حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج گانه استان تهران تا کنون با کاهش 146 میلیون مترمکعبی در مقایسه با حجم 786 میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال گذشته، به حدود 640 میلیون مترمکعب رسید.

شهریاری با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون 180.1 میلیمتر بوده است‌، عنوان کرد: این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 266 میلیمتر بوده که با کاهش 32 درصدی مواجه است.

وی ادامه داد: حجم آب ورودی به دریاچه سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 934 میلیون مترمکعب بوده که با کاهش 19 درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته همراه است.

شهریاری در خصوص آمار آب ذخیره موجود در سدهای تامین کننده آب شرب استان، اظهار داشت: حجم آب سد امیرکبیر در حال حاضر حدود 135 میلیون مترمکعب است، این در حالی است که این میزان در روز مشابه سال گذشته 180 میلیون مترمکعب بوده است. حجم ذخیره سد طالقان از 291 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 262  میلیون مترمکعب و حجم آب سد ماملو از 103 میلیون مترمکعب به 62 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: حجم فعلی ذخیره آب سد لار 122 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با موجودی 151 میلیون مترمکعبی پارسال، 29 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و در سد لتیان نیز حجم ذخیره فعلی 60 میلیون متر مکعب بوده که تقریبا برابر با ذخیره روز مشابه سال گذشته است.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان با بیان اینکه فصل آبگیری سدها عملاً به پایان رسیده است و براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در ماه‌های پیش رو بارندگی قابل توجهی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دما و استمرار آن در فصل تابستان، از شهروندان درخواست می‌شود، همچنان در زمینه مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب همکاری نمایند تا با راعایت الگوی مصرف بهینه، در تامین آب شرب پایدار به‌ویژه در روزهای اوج مصرف، بهترین خدمت را به مردم عزیز ارائه دهیم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
سود وام ودیعه مسکن 5 درصد کاهش یافت/ بررسی بسته جدید حمایت از مستأجران در دولت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی اتحادیه مشاوران املاک برای اجرای مصوبه سران قوا،‌ گفت: مالکان به مستأجران کمک کنند تا این شرایط سخت پشت سر گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "از مالکان خواست به مستأجران کمک کنند تا این شرایط سخت پشت سر گذاشته شود" اظهار کرد:‌ با مصوبه ستاد سران قوا، قرارداد یک‌ساله مستأجران تمدید می‌شود که به موجب آن میزان افزایش نرخ اجاره‌بها در تهران و شهر‌های بزرگ 25درصد و در شهر‌های دیگر 20 درصد خواهد بود.

وی در خصوص تفاوت مصوبه ستاد کرونا طی 2 سال اخیر با مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا، افزود: این مصوبات تفاوت زیادی ندارد، ولی ضمانت اجرایی آن دستگاه قضائی است البته بسته جدیدی هم هست که این هفته در دولت مطرح می‌شود که قطعاً می‌تواند به مستأجران کمک کند.

وی ادامه داد: کد رهگیری و سامانه رهگیری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده و از این پس همه معاملات باید با کد رهگیری ثبت شود تا قابل پیگیری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که ثبت نشدن اجاره‌نامه برای تمدید بین مؤجر و مستأجر تخلف است، تصریح کرد: اگر کد رهگیری در سامانه اسکان و املاک ثبت نشود خانه خالی محسوب می‌شود و بر اساس قانون مشمول مالیات خواهد شد.

قاسمی با یادآوری این‌که 600 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی شده است، اضافه کرد: به صاحبان این خانه‌ها پیامک ارسال شد. از آنجا که ممکن است در سامانه اشتباهاتی صورت گرفته باشد مالکان می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

وی از اعتراض 60 هزار مالک به خالی بودن واحدها خبر داد و با بیان این‌که امیدواریم همکاری مؤجرین بر اجاره مسکن تأثیرگذار باشد، افزود: 40 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن پیش‌بینی شده که متقاضیان برای دریافت آن باید در سامانه نام‌نویسی کنند.

وزیر راه و شهرسازی مبلغ کمک ودیعه در تهران را 100 میلیون، در سایر کلانشهر‌ها 70 میلیون و در شهر‌های دیگر را 40 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کمک‌ودیعه 18 درصد است که 5 درصد آن شامل یارانه می‌شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

گرگان- ایرنا- جمعی از تولیدکنندگان و فعالان شرکت‌کننده در نمایشگاه صنعت ساختمان در گرگان گفتند با توجه به اراده جدی دولت سیزدهم در اجرای قانون جهش تولید مسکن روزهای روشن تری در انتظار این صنعت است که با ارایه تسهیلات خوب و تقویت بخش تقاضا و نقش‌آفرینی تولید کنندگان شکاف بازار مسکن برطرف می‌شود.

به گزارش ایرنا، برپایی نمایشگاه کشوری صنعت ساختمان فرصتی مناسب برای فعالان این بخش بود تا با واکاوی چالش ها و معرفی فناوری های نوین زمینه پویایی بیشتر این صنعت اقتصادی را هموارتر کرده و زمینه اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن را مهیا کنند.                                  

شرکت های فعال در حوزه ساختمان از استان های گلستان ، تهران ، مازندران، خراسان رضوی ، البرز ، آذربایجان شرقی و یزد در اواخر هفته گذشته در محل نمایشگاه بین المللی گرگان گرد هم آمدند و بیستمین نمایشگاه عرضه محصولات صنعت ساختمان را به مدت چهار روز برگزار کردند.

نمایشگاهی که در آن انواع محصولات ساختمانی از قبیل زیرگروه‌های صنعت ساختمان شامل تاسیسات، پمپ‌های موتورخانه، در و پنجره، دکوراسیون، آب ‌شیرین‌کن، تصفیه آب، ساخت و ساز، اسکلت‌های بتنی، فلزی و بلوک، مصالح ساختمان، سرامیک، کاشی، سنگ، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، پوشش‌ها، نماسازی، دکوراتیو در معرض نمایش بازدیدکنندگان بود.

تولیدکنندگان، نمایندگان فروش و جمعی از سازمان های مردم نهاد بخش ساختمان تلاش کردند تا علاوه بر فروش و بازاریابی محصولات صنعت ساختمان در خصوص دغدغه ها و تنگناهای بخش با هم تشریک مساعی و هم اندیشی کنند ارائه محصولات مبتنی بر فناوری های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، در معرض نمایش و فروش قراردادن واحدهای پیش ساخته، عرضه تولیدات داخلی سبک، مقاوم و هم سو با طبیعت از جمله موارد عرضه شده در این نمایشگاه بود.

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

آغاز رونق صنعت ساختمان در دولت سیزدهم

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور در حاشیه این نمایشگاه اظهارداشت: با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم تکاپو و رونق در صنعت ساختمان برای تامین مسکن مورد نیاز مردم شتاب محسوسی گرفت.

سید محمد مرتضوی افزود: پس از هشت سال انفعال در دولت های قبلی در حوزه تولید مسکن، اقدامات خوبی در دولت جهادی و وزارت راه و شهرسازی برای تامین نیاز مسکن در کشور انجام شده است که باید این راهبرد را قدر دانست.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود به ۶ میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز است و قوه مجریه با همکاری سایر قوا مصمم است با بسیج همه منابع و امکانات کاستی های بازار مسکن در کشور را جبران کند و به نتیجه مطلوب برساند.

رفع شکاف بازار مسکن با نقش آفرینی تولیدکنندگان بخش

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور ادامه داد: با تقویت بخش تقاضا و نقش آفرینی تولیدکنندگان می توان شکاف موجود در بازار مسکن را برطرف کرد و در این مسیر دولت تسهیلات خوبی برای امر سازندگی در بازار مسکن پیش بینی کرده است.

مرتضوی گفت: در حوزه صنعتی‌ سازی فاصله بسیاری با کشورهای پیشرو در صنعت ساختمان داریم؛ در حالی که نقش آفرینی صنعتی سازان ساختمان در برخی از کشورها به حدود ۵۰ درصد می رسد این رقم در کشور ما  بسیار اندک است.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد: با صنعتی سازی ساختمان مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، افزایش سرعت ساخت و ساز و پیشی گرفتن از تورم و تلاطم بازار می تواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

شرکت های داخلی به دستاوردهای خوبی رسیدند

محسن علاالدین یکی از مدیران شرکت های سازنده ساختمان های پیش ساخته معتقد است : صنعت ساختمان در روش سنتی به عنوان یک صنعت آب بر محسوب می شود و با توجه به گرمایش روز افزون زمین و کمبود شدید آب ، فعالان صنعت ساختمان مجبور هستند به سراغ روش هایی با مصرف آب حداقل برود.

وی اضافه کرد : سبک تر بودن سازهای پیش ساخته نسبت به مسکن های معمول آسیب پذیری آنها را در برابر زلزله و دیگر سوانح طبیعی کاهش می دهد و تاکید بر کیفی سازی واحدهای پیش ساخته موجب افزایش طول عمر آنها نسبت به واحدهای ساخته شده با روش های سنتی می شود.

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

 علاالدین ادامه داد: این واحدها کمترین مشکلات را برای طبیعت داشته و از نظر عایق گرما و سرما و همچنین صدا به مراتب مطلوب تر از واحدهای بتنی و سیمانی معمول است.

وی بیان کرد :‌ خوشبختانه شرکت های ایرانی در زمینه ساخت واحدهای پیش ساخته به دستاوردهای خوبی رسیده اند و می توانند واحدهایی در ابعاد ۵۰ متر را در کمتر از ۲ هفته تحویل مشتری دهند.

قانون جهش تولید مسکن باعث ثبات بخش مسکن می شود 

مهران فدوی یکی دیگر از فعالان حوزه ساخت و ساز و عضو عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان گلستان به موضوع افزایش قیمت نهاده های موثر در قیمت نهایی مسکن اشاره کرد و گفت : افزایش هزینه حمل و نقل ، رشد ۶۷ درصدی دستمزد کارگر، جهش چند برابری کرایه حمل مصالح و تورم بازارهای جانبی به افزایش قیمت تمام شده هر متر مسکن منجر شده است.

وی ادامه داد: با این وجود ، راهکارها و اعمال برخی سیاست های دولت مانند اجرای قانون جهش تولید مسکن می تواند باعث ثبات و مدیریت قیمت تولید مسکن در کشور شود.

لزوم استفاده از فناوری های نوین 

فدوی تصریح کرد : از سوی دیگر برخی راهکارها مانند صنعتی سازی یا استفاده از فناوری های نوظهور  هم می توانند در دراز مدت قیمت نهایی مسکن را برای مشتری اقتصادی تر کرده و البته کیفی سازی بناها و افزایش عمر ساختمان ها را افزایش دهد.

وی ادامه داد: شاید در وهله نخست فناوری های نوظهور صنعت ساختمان گران به نظر برسند اما با بومی سازی این تکنولوژی ها و البته رقابتی تر کردن فضای این مبحث و مشارکت بیشتر مجریان و شرکت ها می توان قیمت های این بخش را تعدیل کرد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گلستان در خصوص گرایش مردم به استفاده از این تکنولوژی ها، گفت: استفاده از این فناوری باید به تدریج فرهنگ سازی شده و جا بیفتد مانند پنجره های upvc که هم اکنون به عنوان ملزومات ساختمان مدنظر قرار گرفته است.

به گفته وی اگر تکنولوژی ها در مسیر بهبود کیفیت زندگی مردم و آسایش آنها باشد جای خود را باز می کند.

این فعال صنعت ساختمان اضافه کرد: هم اکنون به دلیل این که مجری این سیستم ها در شهرهای مختلف کم است، تعرفه‌های آنها بالا بوده و از آن ها کمتر استفاده می شود ولی اگر این امکانات بیشتر شود عمومیت بیشتری خواهد یافت.

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

ضرورت فرهنگ سازی برای همراه سازی بیشتر فعالان بخش های تولیدی

هادی حسینی یکی از فعالان فناوری های نوظهور در بخش ساختمان هم گفت: برای توسعه تکنولوژی های جدید به ویژه در تکنولوژی های وابسته به بستر اینترنت پتانسیل بسیار مطلوبی در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های شبکه در کشور از جایگاه مطلوبی برخوردار است، با سرمایه‌گذاری گسترده دولت شاهد آن هستیم جایگاه ایران از برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بالاتر است.

حسینی اضافه کرد: در حالی که بخش عمده ای از مساحت کشور زیر پوشش فیبر نوری قرار دارد اما بهره گیری مناسبی از این ظرفیت ارزشمند انجام نمی شود، با وجود همه‌ زیرساخت‌های مناسب شاهد آن هستیم که سازندگان مسکن در کشور توجه ای به این پتانسیل مهم ندارند و ظرفیت های مناسب شبکه های فیبر نوری در داخل ابنیه به کابل های آنالوگ و با ظرفیت اندک اطلاعاتی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: برای همراه سازی بیشتر فعالان بخش های صنعتی و تولیدی در کشور باید در حوزه فرهنگ سازی اقدامات گسترده تری در دستور کار قرار بگیرد.

امیر ضیایی یکی دیگر از فعالان صنعت ساختمان در استان گلستان هم گفت : نهادهایی همچون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان باید تلاش کنند تا با رایزنی هایی که انجام می دهند، بتوانند ملاقات های تجاری را با دیگر شرکت ها در استان ها و کشورهای مختلف حاضر در نمایشگاه فراهم کنند.

وی افزود : در برخی نمایشگاه ها به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع رسانی نادرست مسوولان استانی فقط شاهد بازخورد های محلی بودیم در حالی اگر در این حوزه شرکت ها بخصوص شرکت ما به خوبی معرفی می شد، شاید می توانستیم در نمایشگاه های مختلف شاهد دستاوردهای بهتری برای استان و بخصوص شرکت خودمان داشته باشیم.

تاثیر صنعت ساختمان بر تولید ناخالص ملی و پایداری اشتغال

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: صنعت ساختمان تاثیر زیادی در تولید ناخالص ملی و پایداری اشتغال در جامعه دارد و سعی مدیران دولتی بر آن است تا با استفاده از همه ظرفیت ها و فناوری های نوظهور امکان دستیابی اقشار مختلف جامعه به مسکن با کیفیت را فراهم کنند.

ملک حضور در نمایشگاه ها و ارائه توانمندی ها را عامل موثری در بازاریابی محصولات قلمداد کرد و گفت: باید فعالیت های همچون سبک سازی، هوشمندسازی، کیفی سازی و مدیریت مصرف انرژی در ابنیه و کاهش آلایندگی در فرآیند ساخت در صنعت ساختمان کشور تعمیم داده تا بتوانیم بناهای با کیفیت در اختیار هموطنان قرار دهیم.

دولت زمینه پویایی صنعت ساختمان را فراهم کرد

وی افزود: دولت در نظر دارد با ارتقا حمایت های مالی و قانونی زمینه پویایی صنعت ساختمان را فراهم کرده و به بازار متلاطم مسکن آرامش تزریق کند.

مهدی ملک افزود: براساس برآوردها سهم صنعتی سازی ساختمان در کشور حدود پنج درصد اعلام شده در حالی که نقش آفرینی صنعتی سازان در بخش ساختمان در کشورهای پیشرو حداقل ۴۰ درصد است.

وی گفت: با بهره گیری از تکنولوژی های نوظهور و تولیدات شرکت های دانش بنیان می توانیم هزینه تولید و قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم که این موضوع در جبران شکاف موجود بین نیاز جامعه و آمار تولید بسیار موثر است.

ملک ادامه داد: توجه به صنعتی سازی ساختمان می تواند علاوه بر افزایش عمر بناها و مستحدثات تولید شده، موجب ارتقای آسایش شهروندان و مصرف کنندگان شود.

به گزارش ایرنا، براساس برنامه ریزی دولت مقرر است که در چهار سال آینده در هر سال یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که سهم گلستان حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی است، دو سوم از این واحدها در حوزه شهرها و یک سوم در بخش روستایی ساخته خواهد شد.

در گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند که از این تعداد ۲۳۰ هزار خانوار معادل ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری استان روستایی هستند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

۶۰ لیتر سهمیه بنزین تیرماه امشب شارژ می‌شود

۶۰ لیتر سهمیه بنزین تیرماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد چهارشنبه‌ (یکم تیرماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

به گزارش ایسنا، در چهارمین ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائط نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

طی یک تا دو سال گذشته به‌دلیل محدودیت کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، مقدار مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

افزایش خرید نفت روسیه توسط پالایشگاه‌های اروپا

پالایشگاه‌های اروپایی هفته گذشته میزان زیادی نفت روسیه را خریداری کردند.

به گزارش ایسنا، آمارهای رصد شده توسط بلومبرگ نشان داد پالایشگاه‌های اروپا هفته گذشته ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را خریداری کردند که سومین افزایش میزان خرید نفت روسیه از سوی این پالایشگاه‌ها در چند هفته گذشته بوده است.

جریان نفت از روسیه به اروپا شامل ترکیه، اکنون به بالاترین میزان در حدود دو ماه گذشته رسیده است.

این افزایش خرید مربوط به شرکت لیتاسکو (بازوی بازرگانی لوک اویل) و ترکیه بوده است. لوک اویل سه پالایشگاه در اروپا (ایتالیا، رومانی و بلغارستان) دارد و این پالایشگاه‌ها همچنان خرید نفت روسیه را افزایش می‌دهند. تحلیل بلومبرگ نشان داد اگر چه سایر نقاط اروپا ممکن است واردات نفت از روسیه را افزایش نداده باشند اما کاهش خرید، قطعا آهسته شده است.

اتحادیه اروپا موافقت کرده است ۹۰ درصد واردات نفت از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کند اما جدی‌ترین ضربه این بلوک به روسیه از طریق هدف گرفتن درآمدهای نفتی، در قالب ممنوعیت بیمه بوده است. تحت این ممنوعیت که انگلیس هم از آن حمایت کرده است، شرکتهای اتحادیه اروپا اجازه نخواهند داشت حمل دریایی نفت خام روسیه به کشورهای دیگر خارج از این بلوک را بیمه یا فاینانس کنند. به گفته تحلیلگران، این اقدام، توانایی روسیه برای صادرات نفت به سراسر جهان را فلج خواهد کرد.

با این حال روسیه اعلام کرده است بیمه دولتی تحت توافقنامه تجاری با کشورهای دیگر فراهم و خود را از هر گونه ممنوعیتی که اتحادیه اروپا و انگلیس اعمال می‌کند، منفک خواهد کرد.

با این حال اکثر بنادر جهان به نفتکش‌ها اجازه ورود نمی‌دهند مگر این که پوشش بیمه کامل داشته باشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه همچنان میزان زیادی نفت به چین و هند صادر می‌کند و درآمد روسیه از عوارض صادرات، هفته گذشته شش درصد رشد کرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
هوشمندسازی پاسخی به چالش مدیریت منابع انرژی

 

سالانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز گمشده در شبکه گاز کشور داریم که عمدتا به دلیل دستکاری کنتور توسط مصرف کننده و یا خطای انسانی در خوانش کنتورها اتفاق می‌افتد. از مزیت‌های هوشمندسازی کنتورهای گاز، کاهش مصرف گازهای بدون درآمد است که با ارسال هشدار از چنین دستکاری‌هایی جلوگیری می‌کند و با حذف عامل انسانی در خوانش کنتور، ضریب خطای محاسباتی را کاهش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، رشد فزاینده مصرف گاز طبیعی در کشور، فرسودگی شبکه زیرساختی، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها، در کنار بی‌توجهی به مدیریت منابع انرژی، بحران امروزی کشور در حوزه انرژی را پدید آورده‌اند، از همین رو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، شرکت ملی گاز ایران موظف شده است که برای اصلاح الگوی مصرف، در راستای هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف اقدام کند، در همین راستا به تازگی از «پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» رونمایی شده و قرار است دوشنبه ششم تیرماه نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی برگزار شود. در همین راستا مهدی عرب‌زاده یکتا از نقش‌آفرینان پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز در گفتگو با ایسنا، توضیحاتی در این باره ارایه کرد.

همه را در سود مشارکت بدهیم

او اظهار کرد: در شرایط کنونی که کمبود منابع انرژی به حالت بحرانی رسیده و از مرزهای توجیهات عملکردی و تجاری‌سازی هم گذشته تنها یک گزینه روی میز است و آن هم «کنترل مصرف» است، ما اکنون نیازمند خط مشی مناسبی هستیم که در اوج بحران کنونی به فروکش کردن مصرف بی‌رویه و خارج از کنترل منابع انرژی در کشور بیانجامد.

وی افزود: امروز آنچه که بیش از هر چیزی، اهمیت دارد، محاسبات پویای قیمت گاز بهای مصرفی است. تجربه ما در هوشمندسازی نشان می‌دهد نه تنها می‌توانیم کنترل مصرف گاز را هوشمند کنیم بلکه همزمان می‌توانیم، مدل پیش پرداخت را اجرایی کنیم، بگونه‌ای که پس از این، بتوان قبوض صادره و یا تعرفه‌گذاری گاز بها را برپایه قیمت‌گذاری‌های پویا به جامعه مصرف کننده، ارائه کنیم. امروز این ظرفیت در کشور هست و حتی به فراخور نیازها و رویکردهای آتی به کنتورهای گاز می‌توانیم قابلیت‌های بیشتری از هوشمندسازی را توسعه و پیاده‌سازی کنیم.

این کنشگر صنعت هوشمند تاکید کرد: یکی از رویکردهای مهمی که تا به امروز از آن غفلت شده رویکرد حل مسئله از منظر و نگاه اکوسیستمی است که ارزش را برای همه ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و ذی‌حقان این حوزه ایجاد ‌کند. این امر در دنیای امروز قابل دستیابی است. امروزه دنیا با معرفی مدل‌های متفاوتی از اقتصاد پلتفرمی، به این خاستگاه مهم پاسخ داده و جا دارد شرکت ملی گاز ایران، در نقشه راه توسعه‌ای خود به این بخش، نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

کنتورهای هوشمند گاز چه کار می‌کنند

عرب‌زاده یکتا تصریح کرد: از منظر کنترلی و مدیریت بهینه مصرف انرژی و افزایش بازدهی، لازم است که فراگرد اندازه‌گیری دقیق داده‌ها و پردازش برخط آنها را در حوزه انرژی پیاده‌سازی کنیم و در این راستا کنتور هوشمند گاز محصول کاملی که در آن، داده‌ها از کنتور بواسطه شبکه دسترسی رادیویی اینترنت اشیا بسوی سامانه اینترنت اشیاء فناپ زیرساخت (پادیوت) ارسال می‌شود و در ادامه، مطابق نیازمندهای مطرح شده از طرح پیشنهادی (RFP) شرکت ملی گاز ایران بسوی سامان‌های بالادستی گسیل می‌شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق امکانی فراهم می‌کند که رصد همزمان میزان مصرف از یک سو و اختلالات و اتفاقات در شبکه گازرسانی از سوی دیگر، همزمان برای بهره‌برداران و مشترکان خانگی و صنعتی نمایان بشود، زیرساختی که افزون بر قابلیت‌های اعلام شده؛ می‌تواند در تعیین عادلانه تعرفه و توزیع درست و مناسب منابع، بویژه در زمان اوج مصرف به مشترکان شرکت ملی گاز ایران کمک کند.

به گفته او این سازوکار علاوه بر حذف قبوض کاغذی، هزینه نگهداری شبکه را هم کاهش می‌دهد و بهره‌وری تجهیزات سمت مشتری را افزایش می‌دهد، چون در کنتورهای هوشمند می‌توانیم در لحظه و بصورت برخط، سیستم اندازه‌گیری محلی یا همان کنتورهای هوشمند را تست و محل خطا را تشخیص و میزان آن را محاسبه کنیم و برای رفع آن اشکال، از راه دور اقدام کنیم.

او تاکید کرد: یکی دیگر از مزیت‌های هوشمندسازی کنتورهای گاز، کاهش مصرف گازهای بدون درآمد است. بر پایه آمار رسمی، سالانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز گمشده در شبکه گاز کشور داریم که عمدتا به دلیل دستکاری کنتور توسط مصرف کننده و یا خطای انسانی در خوانش کنتورها اتفاق می‌افتد. کنتور هوشمند گاز با ارسال هشدار از چنین دستکاری‌هایی جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر با حذف عامل انسانی در خوانش کنتور، ضریب خطای محاسباتی را کاهش می‌دهد.

عرب‌زاده یکتا در پایان گفت: کنتورهای هوشمند گاز میزان و نحوه استفاده را در لحظه به اطلاع مصرف‌کننده رسانده و او را در فرایند مدیریت منابع انرژی سهیم می‌کند. اما یکی از ویژگی‌های مهم این تیپ از کنتورها، کنترل‌پذیر بودن آنها از راه دور است که با اتصال به حس‌گرها در زمان حوادث طبیعی امکان تشخیص در لحظه و قطع گاز از راه دور را دارد، بدین ترتیب می‌توانیم از بروز انفجار و سایر حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، قرار است نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی در چهار محور موضوعی، کنتور هوشمند، زیرساخت‌های انتقال داده، پلتفرم‌های تحلیل داده و الزامات و مقررات و تنظیم‌گری با حضور وزیر نفت، معاون علم و فناوری رییس جمهوری، مدیر عامل و معاونان شرکت ملی گاز ایران و برخی نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس برگزار شود.

این رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی شامل دو بخش نمایشگاهی و ارائه محور است، در بخش نمایشگاهی شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش هوشمندسازی و اندازه‌گیری هوشمند، توانمندی و محصولات خود را به نمایش می‌گذارند، بنابراین مهم‌ترین محصول در این بخش پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز است که قرار است وارد فاز اجرایی شود. این محصول حاصل همکاری گروه‌های مختلف است، از دانشگاه خاتم، کنتورسازی اکباتان، ایرانسل تا شرکت فناپ زیر ساخت که پلتفرم هوشمند این پروژه را مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

شرکت ملی گاز ایران بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، برای اصلاح الگوی مصرف، موظف است در راستای هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف اقدام کند. این شرکت قصد دارد در انجام این پروژه بزرگ و مهم از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استفاده کند و اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی، بستری برای ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی انرژی، شناسایی و تعامل مستقیم و بی‌واسطه آنها با شرکت ملی گاز ایران است که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و ف

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
گازرسانی حد اکثری به نیروگاه ها

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: روزانه حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: روزانه حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود.

محمدرضا جولایی در این باره اظهار کرد: وضع گازرسانی به نیروگاه‌ها مطلوب است، به‌طوری که در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۰۰ میلیون مترمکعب مصرف سوخت از سوی نیروگاه‌ها، حدود ۲۸۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی تزریق و مابقی از طریق سوخت مایع تأمین شد که البته این مقدار مصرف سوخت مایع به‌دلیل متصل نبودن بعضی نیروگاه‌ها به شبکه گاز کشور است.

وی افزود: اگر اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای نیفتد و تولید گاز طبیعی در کشور طبق برنامه باشد، گازرسانی حداکثری به نیروگاه‌ها تداوم دارد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون همه مقدار گاز تولیدشده در کشور (حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز) مصرف می‌شود که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

آماده‌سازی صحن حضرت زینب(س) برای بیتوته ۲۰ هزار زائر اربعین

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا از آماده‌سازی محل اجرای طرح توسعه حرم مطهر حسینی برای بیتوته موقت ۲۰ هزار زائر در ایام اربعین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، محمدرضا بنی‌اسدی راد رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا گفت: با توجه به اینکه فرصت کمی تا ایام اربعین حسینی باقیمانده است، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، در حال آماده‌سازی محل اجرای طرح توسعه حرم مطهر سید الشهدا (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) برای تردد و بیتوته موقت زائران هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال حدود ۲۰ هزار زائر در موکب‌های مستقر در صحن حضرت زینب (س) اسکان داده شوند گفت: برنامه‌ریزی شده تا کارگاه عمرانی این طرح توسعه، از ۱۵ روز مانده به اربعین تا ۳روز پس از آن، میزبان زائران حسینی باشد.

وی مباحث مربوط به ایمنی زائران و ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی را مهمترین سرفصل کاری این روزهای عوامل اجرایی صحن حضرت زینب(س) اعلام کرد و گفت: فعالیت مختلف در چند جبهه کاری زیر نظر متخصصان «HSE» آغاز شده است.

بنی اسدی راد گفت: آماده سازی پله‌ها جهت تردد ایمن زائران بین طبقات، برقراری دسترسی به شبستان‌های زیرزمینی، تسهیل دسترسی‌ها از خیابان‌های اطراف به صحن حضرت زینب (س)، راه‌اندازی سیستم هواساز موقت و تهویه مطبوع و ساخت چندین سرویس بهداشتی، ازجمله مهترین فعالیت‌ها جهت آماده‌سازی محل طرح توسعه حرم حسینی برای ایام اربعین است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا گفت: برای مجموعه صحن حضرت زینب (س)، بیش از ۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است که از این تعداد حدود ۲۵۰ چشمه برای استفاده زائران در ایام اربعین در حال آماده سازی است.

وی درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه حرم مطهر حسینی گفت: کار نما و سنگ‌کاری صحن حضرت زینب (س) آغاز شده است. در ساختمان مقام حضرت زینب (س)، عملیات ساخت و نصب تأسیسات در طبقه همکف و مثبت یک انجام شده و در حال انجام تأسیسات در طبقه منفی یک و دو هستیم.

وی اظهار داشت: در ساختمان شبستان رو سطحی مزین بنام شبستان حضرت علی اکبر (ع) نیز فعالیت‌های مربوط به اجرای اسکلت تمام شده و در انتظار نهایی شدن طرح تزئینات و نازک کاری از سوی عتبه هستیم.

وی گفت: در شبستان‌های زیر زمینی، نمونه‌ای از تزئینات و نما اجرا و به مسئولان حرم عرضه شده است تا پس از دریافت تاییدیه و پایان راهپیمایی اربعین، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی یادآور شد، فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر حسینی مزین بنام صحن حضرت زینب (س) در محدوده بین خیابان باب قبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شده که براساس شواهد تاریخی، همان مکان واقعه عاشوراست.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا افزود: فضاهای زیارتی صحن حضرت زینب (س) شامل شبستان‌های رو سطحی و زیر سطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی است که حدود ۴۵ هزار متر مربع را شامل می‌شود.

وی گفت: فضاهای غیر زیارتی نیز با مساحتی حدود ۱۱۸ هزار مترمربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل است.

وی درباره فاز دوم طرح توسعه مزین بنام صحن امام حسن (ع) که در مرحله اجرای دیوار آب‌بند است گفت: این طرح با زیربنای ۵۰ هزارمترمربع در دوطبقه در زیر زمین احداث می‌شود که شامل فضای زیارتی، خدماتی و اداری است.

به گفته وی، پیش‌بینی و احداث ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، مسیر ویژه تردد دسته‌های عزاداری بویژه دسته عزاداری طویریج، بخش ویژه گمشدگان و ارتباط و اتصال صحن امام حسن با صحن حضرت زینب (س) از دیگر ویژگی‌های فاز دوم طرح توسعه حرم حسینی است.

وی مشارکت در اجرای این طرح را یک فرصت معنوی ارزشمند پیش روی خیران و محبان اهل بیت علیهم السلام برشمرد و گفت: علاقه‌مندان به مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر حسینی می‌توانند با مراجعه به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form یا شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۷۲ مربع کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهدا کنند.

ساختمان صنعت