ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۷۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
۶ دکل جدید به ناوگان شرکت ملی حفاری اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تصویب خریداری ۶ دکل جدید در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت خبر داد و گفت: بر این اساس سه دکل دریایی و سه دکل خشکی به ناوگان عملیاتی شرکت ملی حفاری اضافه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر در حاشیه بازدید از شرکت ملی حفاری گفت: وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نگاه حمایتی به شرکت ملی حفاری دارند و این شرکت نقش حیاتی و مهم در زنجیره ارزش تولید ایفا می‌کند.

وی با اشاره به توافقنامه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری به ارزش یک میلیارد دلار، تصریح کرد: با توجه به ضرورت بازسازی و تعمیرات، ۲۰۰ میلیون دلار برای بازسازی ناوگان حفاری این شرکت اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تصویب خریداری ۶ دکل جدید در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت خبر داد و گفت: بر این اساس سه دکل دریایی و سه دکل خشکی به ناوگان عملیاتی شرکت ملی حفاری اضافه می‌شود که امکان حضور دوباره و قدرتمند ملی حفاری در خلیج فارس را ایجاد می‌کند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
احتمال کاهش شدید بارندگی در پاییز امسال؛ در مصر آب صرفه جویی کنید

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه ای با اشاره به پیش بینی کاهش شدید بارندگی در پاییز امسال از مردم خواست تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش چشم‌گیر بارش‌ها در پاییز امسال از شهروندان تهرانی درخواست کرد با رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف، این شرکت را در تداوم تأمین پایدار آب شرب یاری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: بنا بر گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد و باتوجه به این‌که بخش اعظم نیاز آبی تهران از منابع سدها تأمین می‌شود، این کمبود بارش می‌تواند تهران را با کمبود جدی آب مواجه کند و این در حالی است که حجم سدهای پنج‌گانه تأمین‌کننده آب تهران به علت بروز خشک‌سالی‌های پیاپی با کسری بیش از ۵۰ درصد نسبت به بلندمدت روبروست.

این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران افتخار دارد که علی‌رغم دو سال خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها در بهار امسال و افزایش میانگین دما با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان و همراهی مشترکان، تابستان امسال هم بدون قطع آب در تهران سپری شد و در آستانه پاییز نیز این شرکت بنا بر رسالت و مأموریت خود، تمامی توان فنی و مهندسی خود را برای تأمین پایدار آب شرب پایتخت به کار می‌بندد تا هم‌چون گذشته هیچ خللی در روند تأمین آب شرب شهروندان ایجاد نشود؛ چراکه به رغم به‌کارگیری تمامی امکانات و انجام اقدامات لازم، منبع جدید دیگری برای افزایش ظرفیت آب‌رسانی به تهران وجود ندارد و طبعاً در این راه همراهی و مسئولیت‌پذیری یکایک ساکنان محترم پایتخت ضروری است.

پیشتر محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفته بود: از مجموع ظرفیت ۱۸۸۹ میلیون متر مکعبی پنج سد تأمین کننده آب شرب استان تهران، ۴۲۷ میلیون متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده که این بیانگر این است که فقط حدود ۲۳ درصد از ظرفیت کلی سدهای پنجگانه تأمین کننده آب استان تهران پر است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر را حدود ۸۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد، این در حالی است که حجم آب موجود در مخزن سد امیر کبیر در روز مشابه سال گذشته حدود ۱۱۶ میلیون متر مکعب بوده است، که نشاندهنده ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش است.

محمد شهریاری، گفت: همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۲۲۰ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۲۰۳ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، افزود: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با موجودی ۵۳ میلیون مترمکعبی فعلی، ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۸۴ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است و حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۶ میلیون متر مکعب کاهش به ۲۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

شهریاری اظهار داشت: میزان بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا کنون حدود ۲۰۸ میلی متر بوده که این میزان بارش د رمقایسه با متوسط بلند مدت که ۲۸۰ میلی متر بوده کاهش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، ادامه داد: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در ماه‌های باقیمانده از سال آبی جاری، حجم ریزش‌های جوی کمتر از متوسط بلند مدت بوده و بارش‌های فصل پاییز نیز با تأخیر زمانی همراه خواهد شد که بر همین اساس روند کاهشی ورودی آب به دریاچه سدها در ماه‌های آتی بخصوص در فصل پاییز نیز ادامه خواهد داشت.

شهریاری، گفت: از همه شهروندان درخواست می‌شود که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای پیش رو و در ماه‌های آتی با توجه به منابع آبی محدود در اختیار، مشکلی به جهت تأمین مطمئن و پایدار آب نداشته باشیم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
ظرفیت تبدیل روزانه ۱ میلیون بشکه نفت خام به مواد ارزشمند پتروشیمی

معاون وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی در حال حاضر یک میلیون بشکه نفت خام در روز از منابع هیدروکربوری را به مواد پتروشیمی تبدیل می کند و ظرفیت اسمی تولید به ۹۰ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آئین افتتاحیه نمایشگاه ایران پلاست، با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در حال حاضر معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند و ظرفیت اسمی تولید در ۶۸ مجتمع به مرز ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است، گفت: پلیمرها ارزشمندترین تولیدات صنعت پتروشیمی هستند و در حال حاضر حدود ۹ میلیون تن پلیمر در پتروشیمی تولید می ‌گردد و تا پایان برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون تن خواهد رسید. تعداد ۵ محصول پلیمری به سبد محصولات اضافه خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر وجود تعداد قابل توجهی محصول نیمه خام و خصوصاً متانول بهترین فرصت جهت توسعه زنجیره ارزش هستند و لازم است همه شرکت‌ها و هلدینگ های پتروشیمی یا راساً نسبت به استفاده از آن در زنجیره ارزش اقدام نمایند و یا در اختیار متقاضیان قرار دهند و در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نقش هماهنگ کننده و تسهیل گر را دارد.

شاهمیرزایی تصریح کرد: توسعه عمودی زنجیره ارزش و تکمیل خلأهای موجود در آن مطابق نیازهای بازار و توانمندی‌های داخلی و گسترش صنایع تکمیلی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در راستای بازارسازی و اشتغالزایی است. برای توسعه زنجیره ارزش باید علاوه بر سرمایه‌گذاران و صنایع بزرگ از سرمایه‌گذاران و صنایع کوچک نیز حمایت کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در راستای پوشش خلأهای زنجیره تأمین و افزایش تاب‌آوری صنایع تکمیلی و خرد، بسته‌های سرمایه‌گذاری کوچکی برای صنعت پتروشیمی طراحی و به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌ها معرفی شده‌اند، ادامه داد: اجرای این بسته‌ها منجر به خودکفایی در ۷۰% مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: مجموع تأمین مالی ارزی صنعت پتروشیمی ایران جهت احداث طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان سال ۱۳۹۹ از منابع داخلی و خارجی معادل ۸۲ میلیارد دلار بوده است.

شاهمیرزایی عنوان کرد: به منظور حفظ پایداری اقتصادی و افزایش تاب‌آوری بنگاهی در تلاطم‌های قیمت‌های جهانی و بروز و ظهور فناوری‌های نوین، ضروی است تا هلدینگ‌ها و مجتمع‌ها رویکردی در پیش گیرند تا با تکمیل زنجیره ارزش محصولات خود به سمت تنوع محصولی و تقویت صنایع پایین‌دستی بپردازند و حدود ۸۰ % سود شأن را در این مسیر به کار گیرند.

وی افزود: رویکرد توسعه کیفی همزمان با توسعه کمی، می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای صنعت، طیف متنوعی از محصولات مورد نیاز صنایع مختلف کشور را تولید نماید. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز با تأکید بر ماده (۱۰) «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» سعی بر تشویق مجتمع‌ها و طرح‌های پتروشیمی در راستای استفاده از محصولات دانش بنیان ساخت بار اول را دارد تا ضمن اجرایی نمودن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پایداری توسعه را به همراه داشته باشد.

فرصت بازار ۵ میلیارد دلاری خدمات و تجهیزات صنعت پتروشیمی برای شرکت‌های خارجی

این مقام مسئول تصریح کرد: شرکت‌های خارجی نیز با توجه به توانمندی‌های داخلی و مزیت خوراک‌های بالادستی و میان‌دستی ایران می‌توانند از فرصت کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران بهره‌مند شوند. بازار تأمین کالا، خدمات و تجهیزات صنعت پتروشیمی سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار است و این صنعت طی ۱۰ سال آینده به ۷۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وی افزود: اقدامات متعددی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در راستای شناسایی و انعقاد قرارداد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است که از آن جمله می‌توان به احصاء نیازمندی‌های مجتمع‌ها و طرح‌های صنعت پتروشیمی و شناسایی توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان و به همرسانی عرضه و تقاضای تعداد ۱۰۷ شرکت دانش بنیان شناسایی شده در سال ۱۴۰۰ و ۲۳۴ شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ در حوزه اجرا و ساخت تجهیزات داخل اشاره نمود.

فرصت ایجاد ۱۷۰ هزار شغل به ازای هر یک میلیون تن پایین دست پتروشیمی

معاون وزیر نفت ادامه داد: یکی از شاخص‌های اصلی سنجش اثربخشی صنایع، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حاصل از توسعه آنها است. صنعت پتروشیمی در کنار ایجاد ۱۲۴ هزار اشتغال مستقیم در چشم انداز توسعه موجبات شکل‌گیری صدها بنگاه کوچک و متوسط شده است. مطابق بررسی‌ها، به ازای هریک میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شده به صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی، پتانسیل ایجاد ۱۷۰ هزار شغل وجود دارد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران حداکثر تلاش خود را برای تاب‌آوری زنجیره تأمین مواد اولیه از طریق ابزارهای مختلف به ویژه ابزارهای مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: با باور به این که مهم‌ترین سرمایۀ صنعت، نیروی انسانی خبره و ماهر است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از تمامی توان، ظرفیت و ابزارهای حاکمیتی خود برای تسهیل روابط بین شرکت‌های دولتی و خصوصی بهره می‌گیرد تا حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی در بالاترین سطح ممکن قرار گیرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
طی ۴ سال آینده در تولید انواع کاتالیست خودکفا می شویم

وزیر نفت در خصوص صادرات سوخت به لبنان و شایعات مربوط به آن، گفت: روند صادرات سوخت به لبنان سال گذشته نیز انجام شده و پول صادرات سوخت به لبنان دریافت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر جواد اوجی امروز در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران با اشاره به توانمندی ایران در تکمیل زنجیره پتروشیمی اظهار کرد: بیش از ۴۶۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کردند و در تولید مواد اولیه عمدتاً شرکت‌های دانش‌بنیان حضور دارند.

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در بخش‌های صنایع تکمیلی، هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و شرکت‌هایی که تولیدکننده خوراک صنایع پایین دستی هستند، حاضر شده‌اند، افزود: موضوعاتی برای چالش‌ها مطرح کردند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی ارزآور و باارزش افزوده بالا است، ادامه داد: سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار ارزحاصل صادرات پتروشیمی در سامانه نیما تزریق شد. در ۶ ماه اول امسال نیز از نظر وزنی و ریالی و دلاری صادرات رشد داشته است.

به گفته اوجی، وزارت نفت حمایت از زنجیره صنایع تکمیلی را ادامه خواهد داد و توصیه شد تا زنجیره صنایع تکمیلی در مناطق کم‌برخوردار فعال شود.

وی با اشاره به اینکه عمده واحدی‌های پتروشیمی صنایع مادر هستند، ادامه داد: دهه قبل برای تکمیل زنجیره ارزش اقدام نشد؛ اما در دولت سیزدهم عمده برنامه‌ها برای توسعه صنایع تکمیلی است.

وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی، صنعتی با ارزش آوری است و با توجه به فاکتورهای اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود و بازگشت سرمایه بالایی دارد.

اوجی تأکید کرد: در تأمین خوراک وزارت نفت کمک شایانی مدنظر دارد.

وی با بیان اینکه از شرکت‌های خارجی توانمندی ورود کردند، گفت: به لطف توان شرکت‌های فعال پتروشیمی و سازندگان کاتالیست صادرات کاتالیست به روسیه آغاز شده است.

وزیر نفت افزود: در محصولات پتروشیمی و صادرات کاتالیست طی این ۴ سال خودکفا خواهیم شد.

اوجی در خصوص صادرات سوخت به لبنان و شایعات مربوط به آن، گفت: روند صادرات سوخت به لبنان سال گذشته نیز انجام شده و پول صادرات سوخت به لبنان دریافت شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

تهران درمعرض پدیده بیابان‌زایی/  منابع انتشار آلودگی هوا بسیار بالاست

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچ کس نیست بنابراین نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت حتی اگر سوخت و خودروها در کشور استاندارد شود اما باز هم وضعیت هوا به‌طور کامل بهتر نمی‌شود چراکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور در موتورخانه‌های منازل، کارخانه‌ها و ... برپایه سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش ایسنا داریوش گل‌علیزاده در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با هدف انتقال تجربیات، هماهنگی و مشارکت در مسائل محیط زیستی امروز در شهرداری تهران برگزار شد، درباره معضل آلودگی هوا اظهار کرد: باتوجه به بارگذاری زیاد جمعیت و فعالیت آن‌ها در کلانشهرها، میزان سرویس‌دهی به این افراد باعث از دست رفتن منابع می شود.

وی ادامه داد: بایدها و نبایدهایی درحوزه محیط زیست وجود دارد. در زمینه بایدها می توان به تکالیف در قوانین مدیریت پسماند، هوای پاک و حفاظت از خاک اشاره کرد. در زمینه نبایدها - نیز که بیش از بایدها دارای اهمیت است - می‌توان به طرح، پروژه و مصوبه‌های مغایر با سیاست‌های کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. خودر محور بودن کشور باعث می‌شود که وضعیت همیشه همین گونه باقی بماند.

گل علیزاده تاکید کرد: مسئله و راهکار مشخص اما اجرا کردن آن دچار مشکل است. شعارها در این زمینه باید به تغییر رفتار مسئولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیده‌تر از این نشود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست آموزش را بسیار دارای اهمیت دانست و توضیح داد: آموزش بسیار موضوع مهمی است و نباید انتهای خط باشد بلکه باید ابتدا آموزش صورت بگیرد. محیط زیست تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه به همه شهروندان ارتباط دارد.

وی با اشاره به موضوع نوسازی کلانشهرها افزود: در صورت نوسازی کلانشهرها دیگر نباید خودروهای دیزلی در شهرها وجود داشته باشند. خودروهای فرسوده باید جمع‌آوری شوند. به عنوان مثال از ۱۰۰۰ اتوبوس موجود باید تنها ۵۰۰ اتوبوس باقی بماند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه تولید موتورهای کابراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آن‌ها آلودگی بسیاری تولید می‌شود، گفت: در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی موجب تشدید آلودگی می‌شود این در حالیست که هدف ما به حداقل رساندن آلودگی هوا است.

گل علیزاده با اشاره به تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک اظهارکرد: بر اساس این تبصره آلودگی صنعتی و جلوگیری از ورود به مرحله بحران باید صورت بگیرد و محدودیت‌هایی اعمال شود.

به گفته وی ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار در مواقع بحران و اضطرار ناشی از مواجه شدن با گرد و غبار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

گل‌علیزاده همچنین تهران را در معرض پدیده بیابان‌زایی دانست.

وی به راهکاری کلیدی اشاره کرد و گفت: بهترین راهکار مدیریت یکپارچه شهری است.

گل علیزاده به توضیحی درباره قانون هوای پاک پرداخت و گفت: این قانون ۳۳ ماده دارد. برای ۱۷۶ تکلیف دستگاه احصا شده است. در ۱۰ سازمان اصلی و همچنین  با ۲۳ دستگاه همکاری دارد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مصرف مازوت در کلانشهرها بود که سعی در مدیریت آن داشتیم، توضیح داد: وزارت نیرو در بحث نیروگاه‌های بخاری، تامین حق‌ئابه تالاب و توسعه نیروگاه تجدید پذیر اقداماتی انجام داده است. برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر برویم.

وی با اشاره به موضوع مدیریت پسماند گفت: سلیقه مردم به سمت افزایش زباله رفته است در حالی که باید ابزار قانونی و تشویقی برای کاهش تولید پسماند وجود داشته باشد. در غیر این صورت منابع‌مان را از دست می‌دهیم.

گل‌علیزاده ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ شهر آلوده کشور با ۳۵ میلیون جمعیت ، حدود ۲۱ هزار مرگ‌ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون در بزرگسالان گزارش شد که ۱۱.۳ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است. همچنین در تهران ۶۰۰۰ نفر جان خود را به این علت از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: زندگی در کلانشهرها پنج سال از عمر هر فرد را با توجه به چنین آلودگی هایی کم می کند باید ضمن توجه به امروز، برای آینده نیز راهکاری بیندیشیم که منجر به تشدید آلودگی نشود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به مسائل محیط زیستی مانند فرونشست زمین و بحران آب اشاره و اظهار کرد: این مسائل بسیار جدی هستند حتی در سال ۹۸ جلسه ای برای چاره اندیشی نسبت به بحران آب برگزار شد اما با بارندگی هایی که اتفاق افتاد کمی نگرانی‌ها برطرف شد. به‌طور کلی ما با هر تغییر اقلیم و بارش برف و باران مشکلات زیادی داریم همچنین در فرایند یخ زدایی در فصل زمستان که با استفاده از محلول شن و نمک صورت می گیرد، باعث آسیب به محیط زیست می‌شویم.

به گفته گل‌علیزاده  شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

هزینه واردات انرژی چین از روسیه افزایش یافت

هزینه چین برای خرید کالاهای انرژی روسیه شامل نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز و زغال سنگ، ماه میلادی گذشته به رکورد ۸.۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، میزان واردات اوت ۶۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و طبق آمار گمرکی، شامل رکورد بالای واردات زغال سنگ بود. میزان واردات چین از روسیه در مدت شش ماه از زمان آغاز در اوکراین، به حدود ۴۴ میلیارد دلار رسید که ۷۴ درصد افزایش نشان داد.

اگرچه افزایش جهانی قیمتهای انرژی، در افزایش ارزش واردات نقش داشت اما چین با توجه به نرخهای تخفیفی، حجم بالاتری از کالاهای انرژی را از متحد استراتژیک خود خریداری می‌کند. روسیه هم به نوبه خود به بازارهای جدیدی برای صادرات نیاز دارد تا از دست رفتن بازارهای اروپایی را جبران کند.

چین در حالی هزینه واردات از روسیه را افزایش داده که میزان واردات انرژی این کشور امسال به دلیل کندی رشد اقتصادی و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه که تقاضا برای سوخت را ضعیف کرده، کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت روسیه به چین ماه میلادی گذشته به ۸.۳۴ میلیون تن در مقایسه با ۷.۱۵ میلیون تن در ژوییه و ۶.۵۳ میلیون تن در اوت سال ۲۰۲۱، افزایش یافت. در ماه‌های آینده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین تشدید می‌شود، روسیه احتمالا نفت و فرآورده‌های نفتی بیشتری به چین ارسال خواهد کرد.

واردات زغال سنگ از روسیه به چین در اوت بر مبنای سالانه، ۵۷ درصد رشد کرد و به ۸.۵ میلیون تن رسید که شامل ۱.۹ میلیون تن زغال سنگ کک‌شو برای صنعت فولادسازی بود. خرید گاز طبیعی مایع به ۶۷۱ هزار تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ بود و ۳۷ درصد در مقایسه با اوت سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. این حجم شامل واردات از طریق خط لوله نیست.

در این بین، شرکت گازپروم روسیه روز سه شنبه اعلام کرد عرضه گاز به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری را در فاصله ۲۲ تا ۲۹ سپتامبر برای کارهای تعمیراتی متوقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه چین برای انرژی در اوت ۸۳ درصد از کل واردات این کشور از روسیه بود. کالاهای دیگری که چین از روسیه وارد کرد، شامل مس پالایش شده، نیکل پالایش شده، آلومینیوم پالایش شده، پالادیم، طلا و گندم بود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

عضو سندیکای شرکت های تولید کننده برق با تأکید بر اینکه وزارت نیرو وظیفه دارد ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق را اعلام کند، گفت: در حال حاضر نرخ هایی با منطق غیرمشخص و شرایط مبهم اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته با ابلاغی از سمت وزیر نیرو سقف قیمت پیشنهادی انرژی در بازار برق ایران از ۶۴۲ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت به ۸۰۳ ریال افزایش یافت و نرخ پایه آمادگی کماکان ۱۸ تومان به ازای هر کیلووات‌ساعت ثابت ماند.

ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

به گفته سخنگوی صنعت برق این افزایش صرفاً برای خرید برق از نیروگاه‌ها بوده و به‌هیچ‌عنوان تعرفه برق مصرفی مشترکان تغییری نخواهد کرد و مصرف‌کنندگان برق، کماکان بر اساس تعرفه‌های تعیین شده نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام خواهند کرد.

با این حال این نرخ بسیار مهمی برای نیروگاه‌های بخش خصوصی بوده است و بر افزایش درآمد انرژی نیروگاه‌ها در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم تأثیر مستقیمی دارد. با این حال همچنان بسیاری از فعالان صنعت برق نسبت به این نرخ و ساز و کار اعلامی آن منتقد هستند.

اختیار فراقانونی به افراد خاصی برای تعیین نرخ داده شده است

در این راستا، سیدصادق نیکوسپهر، عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: طبق دستورالعمل بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم وزارت نیرو موظف بوده ضوابط تعیین نرخ سقف بازار و آمادگی را که به صورت سالانه یا حتی بازه‌های کوتاه‌تر از سالانه را اعلام کند که این اتفاق نیافتاده است. وقتی این بند دستورالعمل اجرایی نشده عملاً یک اختیار فراقانونی به یک سری افراد داده شده که نرخ‌هایی را در بازه‌های نامنظم با منطق غیر مشخص و شرایط غیر معلوم اعلام کنند و این طور می‌شود که در یک سال اعلام نکنند و یک سال اردیبهشت، یک سال خرداد و یک سال شهریور اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقادی که به جلسات هیئت تنظیم غیرعمومی بودن این جلسات است، افزود: در واقع فضا به گونه‌ای نبوده که همه کارشناسان در معرض مباحث و جزئیات تهیه نرخ‌های هیئت تنظیم باشند. نرخ برق یک بحث امنیتی نیست و یک بحث کاملاً کارشناسی است و خیلی خوب است که کارشناسان در معرض این محاسبات و منطق آن باشند که هم برای پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و هم برای صنایع خوب است.

نیکوسپهر تصریح کرد: با این پیش‌فرض، هیأت تنظیم محاسباتی انجام داده و یک جدول شش نرخی و شش جفت نرخ تهیه کرده بود و این جدول در جلسه‌ای که نماینده سندیکا حضور داشت تعیین تکلیف شد؛ یعنی شش جفت نرخ تعیین شد که جهت ابلاغ برای وزیر ارسال شود و نرخی که الان اعلام شده، هیچ کدام از آن شش تا نیست؛ یعنی یک فرایند اشتباه و غیر شفافی که هیأت تنظیم برای تعیین نرخ پیش گرفته بود، وزیر نیرو نیز در اقدامی غلط نرخ دیگری را گذاشته بود؛ یعنی نرخ ۸۰۳ و آمادگی سال ۱۸۵ در هیچ کدام از آن منطق‌ها نبود. در محاسبات شش جفت نرخ که در خرداد ماه انجام شد و هیأت تنظیم جهت تعیین تکلیف به وزیر نیرو ارسال کرد حساب و کتاب‌ها با سوخت ۱۰ تومانی انجام شده بود. در حال حاضر طبق استعلاماتی که انجام شده به نظر می‌رسد نرخ ۸۰۳ با سوخت ۲۵ تومانی است؛ یعنی باز هم یک عملکرد غیر شفاف و عملکردی با نظر شخصیِ یک سری افراد است. طبق محاسباتی که توسط ما انجام شده به نظر می‌رسد این نرخ کم است ولی تا مبانی آن ارائه نشود قابلیت نظر کارشناسی ندارد.

انتقادی بر ثابت ماندن نرخ پایه نیست

این فعال ص نعت برق در پاسخ به این که چرا نرخ پایه هشت سال است که ثابت مانده است، گفت: من انتقادی بر ثابت بودن بهای آمادگی ندارم؛ چون هیأت تنظیم بازار برق با یک مبنای اقتصادی تعیین می‌کند که چه بخشی از بهای پرداختی به نیروگاه‌ها بابت آیتم‌های مربوط به آمادگی پرداخت شود که بیشتر ناظر به بازگشت سرمایه‌گذاری است و چه بخشی با توجه به نرخ انرژی پرداخت می‌شود که ناظر به هزینه‌های متغیر است.

وی در رابطه با این که نرخ حاضر چه میزان می‌تواند مشوق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این صنعت باشد، با بیان این که ذیل برنامه ششم هیچ سرمایه‌گذاری نسبت به احداث نیروگاه و انعقاد قرارداد با وزارت نیرو اقدام نکرده است، تصریح کرد: اگر فکر می‌کنید بازار برق ایران شرایطی داشته که سیگنال تشویق به سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران ارسال کند این فکر صددرصد غلط است و به اندازه‌ای نرخ‌ها پایین‌تر از حد انتظار و رفتار شرکت مدیریت شبکه یک‌طرفه است که اگر هم قرار است سرمایه‌گذاری برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در تولید برق اقدام کند، این در واقع قرارداد خرید تضمینی است که چنین سیگنالی را ارسال می‌کند و نه بازار برق؛ پس وقتی چنین کارکردی ندارد، بی‌معنی است. در دنیا این اتفاق می‌افتد؛ یعنی خروجی بازار یک نرخ رقابتی است و بر اساس شرایط مختلفی که به وجود می‌آید می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای مناسب بودن یا مناسب نبودن سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای آگاه کند. در کشور ما چنین کارکردی برای بازار برق نمی‌بینم. بدتر از روش برخورد با نرخ‌ها روش برخورد سلیقه‌ای است که هر مقامی هر طور و هر زمانی که دلش می‌خواهد بدون مشخص کردن مبانی اقتصادی نرخ اعلام کند و طبیعتاً ورود به چنین بازاری اصلاً قابل اعتماد نیست و ریسک ورود به این بازار خیلی بالاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با رویه و سیاستگذارهای کنونی، امکان انتقال صحیح معاملات از بازار برق به بورس انرژی، چنان که مسئولان مدعی آن هستند، فراهم خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: با این که مسئولان دولتی صنعت برق این روند را به عنوان یک فرایند طبیعی انتقال معاملات از بازار به بورس می‌دانند، ما آن را طبیعی نمی‌دانیم بلکه نامش را دستوری می‌گذاریم. چرا که برای نیل به صرفاً چنین نتیجه‌ای می‌توانستند کار را راحت‌تر و با یک اطلاعیه کل رقابت‌ها را در بازار برق کنسل کنند تا خرید را با یک نرخ دستوری انجام دهند. نهایتاً هم با «دستور» می‌توانند همه معاملات را به بورس انتقال دهند و بازار برق را هم تعطیل کنند! اگر منظور یک انتقال طبیعی است باید دو بازار یعنی بازارهای موازی در دسترس همه بازیگران بازار باشد و هر کدام بر اساس طبیعت خود انتخاب کنند که چه بخشی از معاملاتشان را در کجا انجام دهند. سرکوب قیمت‌ها در بازار با تعیین قوانین یک‌طرفه، تعیین شرایط تبعیض‌آمیز در قرارداد خرید برق از جمله عدم پردات خسارت تأخیر به فروشندگان، دستکاری در بورس و قرار دادن یک سری الزامات در آن، مانند آنچه با مصوبه ۳۴۸ هیأت تنظیم بازار برق صورت گرفت و نیروگاه‌ها را ملزم به عرضه درصدی فزاینده از برق تولیدی در بورس کرده‌اند، به طوری که در صورت عدم اقدام در این باره به عنوان تبیه بهای آمادگی به ان‌ها پرداخت نمی‌شود، در حالی که چنین برخوردی به نظر می‌رسد با «قانون تسهیل رقابت و منع انحصار» مطابقت ندارد.

نرخ‌های بورس از روی قیمت‌های بازار برق تعیین می‌شود

نیکوسپهر ادامه داد: نرخ‌های بازارها با نسبتی به همدیگر مرتبطند و نمی‌توان گفت بازار بورس و بازار برق به هم ارتباطی ندارند؛ کما این که همین الان متوجه می‌شوید نرخ‌های بورس با نسبتی از روی قیمت‌های بازار تعیین می‌شود و تا حد خوبی می‌توان این ارتباط را دید. اگر قرار باشد این ارتباط خارج از رابطه معقولش شکل بگیرد، عملاً آربیتراژ (بهره‌گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) است و امکان دارد افرادی بتوانند از این موضوع سوءاستفاده کنند. این که به صورت دستی و با اعمال نظر شخصی مناسبات یک بازار با رفتارهایی بر خلاف قواعد بازار و رقابت سرکوب شود، بعید می‌دانم به بازار دیگری کمک کند، در واقع با چنین رویه‌ای هم آن بازار و هم بازار دوم خراب می‌شود.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
آغاز فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق تابستان ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: برای تامین برق پایدار تابستان سال آینده حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی گفت: همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل نیروگاه‌های حرارتی سراسر کشور مشغول به کار هستند تا در این ایام خللی در تولید برق پایدار برای مردم ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی افزود: هر ساله از نیمه شهریورماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز می‌شود و بایستی تمامی واحدهای برق حرارتی پیش از خردادماه و شروع پیک مصرف برق تابستان با آمادگی کامل در مدار تولید قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین برق پایدار تابستان سال آینده حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: به منظور افزایش آمادگی این واحدها ۷۳۵ پروژه تعمیراتی پیش‌بینی شده تا قبل از شروع دوره اوج بار سال ۱۴۰۲ بتوانیم تمامی واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان امسال شکسته شده است، گفت: همین تلاش‌های بی‌وقفه همکاران صنعت برق حرارتی باعث شده است تا امسال برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانده و در زمینه تعمیرات نیروگاهی رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

وی اضافه کرد: انجام به موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کند و در روزهای اوج مصرف برق کشور شاهد تولید برق پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و عدم تکرار تجربه تلخ خاموشی‌های چند سال اخیر در فصل تابستان باشیم.

نمازی تاکید کرد: برای تأمین برق پایدار روزهای اوج مصرف تابستان ۱۴۰۲ نیز برنامه‌های مدونی در بخش افزایش ظرفیت، تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در دستور کار گرفته است تا بتوانیم تجربه موفق پیک تابستان امسال را دوباره تکرار کنیم.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
افزایش اندک قیمت نفت در آغاز اولین روز معاملات

بهای آتی نفت برنت پس از افزایش ۰.۵ درصدی در پایان روز جمعه، ۶۰ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۹۵.۹۱ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر قیمت نفت در معاملات اولیه در آسیا در روز دوشنبه پس از کاهش ارزش دلار و افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه نفت روسیه در دسامبر افزایش یافت. براین اساس بهای آتی نفت برنت پس از افزایش ۰.۵ درصدی در پایان روز جمعه، ۶۰ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۹۵.۹۱ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۵.۵۰ دلار در هر بشکه بود که ۳۹ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش داشت. قراردادهای نفت خام برنت و ایالات متحده در هفته گذشته بیش از ۱ درصد کاهش یافت، زیرا این نگرانی وجود

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰

 

بهره برداری از ۳ استخر در خراسان شمالی تا یک ماه آینده

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از بهره برداری ۳ استخر در این استان تا یک ماه آینده خبر داد.

مهدی عزیزی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: استخر کوثر در بجنورد و یک استخر در شیروان در گذشته به بهره برداری رسیده بودند که به علت مسائلی همچون استفاده خیلی زیاد باید بخش هایی از آن ها مورد بازسازی قرار می گرفت.

وی گفت: در حال حاضر استخر کوثر بجنورد به مرحله آبگیری رسیده است و باید مسائل واگذاری آن طی شود.

عزیزی افزود: در استخر شیروان نیز اقداماتی همچون اصلاح و بازسازی بخش های موتورخانه، تصفیه خانه و ... در حال انجام است و تا یک ماه آینده به پایان می رسد.

به گفته وی در آشخانه نیز یک استخر در حال ساخت است که عملیات ساخت این استخر نیز تا ماه آینده به پایان می رسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر استخرهای مذکور دو استخر دیگر از سال های گذشته در حال ساخت است که هنوز عملیات احداث آن ها به پایان نرسیده که یکی از این استخرها در گرمه و دیگری در فاروج است.

وی بیان کرد: برای تکمیل این دو استخر طی سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس گروه دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: اماکن ورزشی خراسان شمالی برای تکمیل شدن به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۲ مکان ورزشی در این استان در سطح روستاها و شهرهای این استان در حال ساخت است که برای تکمیل آن به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عزیزی افزود: البته این پروژه، به غیر از پروژه هایی هستند که شرکت ساخت و توسعه در حال ساخت دارد.

وی ادامه داد: مساحت پروژه های در دست اجرا ۱۴۴ هزار و ۵۷۶ متر مربع است که از پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد برخوردار است.

این مقام مسئول بیان کرد: با تکمیل این پروژه سرانه مکان های ورزشی روباز به ۱.۲ متر مربع و سرانه مکان های ورزشی سرپوشیده ۴۲ صدم متر مربع می رسد.

ساختمان صنعت