ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

ساختمان صنعت

اخبار و مطالب آموزنده در زمینه صنعت ساختمان

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
بیمارستان جدید کودکان بندرعباس اوایل تابستان ۱۴۰۲ افتتاح می شود

بندرعباس - رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اعلام پیشرفت بالای ۹۰ درصدی بیمارستان کودکان گفت: این بیمارستان عید قربان سال جاری بهره برداری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی جاودان در بازدید از پروژه بیمارستان جدید کودکان بندرعباس در حال ساخت است، دستور تکمیل این مرکز درمانی و بهره برداری از آن تا عید قربان امسال صادر کرد.

وی در این بازدید که با حضور معاونین درمان و توسعه، مدیر دفتر فنی دانشگاه و پیمانکار پروژه انجام شد از پیمانکار پروژه خواست تکمیل و راه اندازی بیمارستان زودتر از موعود و در ایام عید قربان به عنوان عیدی تقدیم مردم هرمزگان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی بیمارستان بالای ۹۰ درصد است و تأسیسات و موتورخانه در حال راه اندازی و تست نهایی است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
با کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی، صادر کننده می شویم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر تنها ۳۰ و ۴۰ درصد مصرف انرژی کاهش پیدا کند می‌توانیم تبدیل به صادر کننده شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، مالک شریعتی نیاسر در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه در نشست خبری گفت: شعار محوری نمایشگاه تولید فناورانه و مصرف بهینه است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اکنون تلاش شده و به سمت دانش بنیان پیش رفتیم و برخی از شرکت‌ها توانسته اند در این صنعت پیشروی داشته باشند.

شریعتی اضافه کرد: مصرف بهینه انرژی وضعیت کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد که در برنامه ششم و هفتم قرار بود به نیمی از میانگین مصرف جهانی برسانیم و مقصر اصلی حاکمیت است، زیرا مردم بیشترین همراهی را داشتند.

به گفته این نماینده مجلس متأسفانه ما آنچه در حوزه انرژی باید در اختیار صنعت قرار می‌دادیم در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: اگر تنها ۳۰ و ۴۰ درصد مصرف کاهش پیدا کند می‌توانیم صادر کننده باشیم و حتی در صنایع که در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور مدیریت می‌شوند حتی در حوزه کشاورزی چنین رویه‌ای وجود دارد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: صنایع در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور اداره می‌شوند به طوری که در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل بهره وری وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول در حوزه تولید انرژی، متولی داریم اما متولی واحد و متمرکز در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم، به همین دلیل وزارتخانه‌های نفت و نیرو نمی‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند زیرا با شرح وظایف آنها در تناقض است.

وی توضیح داد: پیشنهاد مشخص ما در مجلس برای حل مشکل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران این است که بخش‌های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شده و در یک مرکز زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد می‌توان معاونت راهبردی انرژی تشکیل داد و یک بازوی مالی تحت عنوان صندوق بهره وری نیز ایجاد کرد تا بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اولیه برای اجرای طرح‌های بهره وری انرژی داشته باشد.

شریعتی اضافه کرد: اگر دولت لایحه‌ای در این خصوص ارایه کند، کار سریع‌تر انجام می‌شود و بار مالی ناشی از ایجاد این معاونت را نیز منتفی می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در صورتی که دولت در این زمینه اقدام نکند، مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد.

شریعتی با بیان اینکه دو نگاه افراط و تفریط در حوزه مصرف بنزین و قیمت گذاری آن در کشور وجود دارد، گفت: برخی عقیده دارند قیمت بنزین در کشور بالاست و باید کاهش یابد و در مقابل عده‌ای بر این اعتقاد هستند که قیمت‌ها باید به نرخ پایه در خلیج فارس برساد.

وی ادامه داد: هر دو نگاه به مقوله قیمت بنزین نادرست است زیرا نگاه درستی که باید مبنا قرار بگیرد، این است که هر کسب و کاری یک قیمت تمام شده دارد و بر اساس این قیمت تمام شده با فرآیند معقول تعیین قیمت می‌شود.

شریعتی در خاتمه اضافه کرد: اعلام این قیمت تمام شده نشان می‌دهد که بهره وری چقدر است و دلالی را حذف می‌کند. همچنین با اعلام قیمت تمام شده یارانه واقعی مشخص می‌شود به طوری که یارانه پرداختی را می‌توان از محل مالیات مضاعف بر مصرف جبران کرد و افزایش قیمت پلکانی است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
حجم انتقال گاز در سال جاری به ۲۸۰میلیارد متر مکعب میرسد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حجم انتقال گاز به ۲۸۰ میلیارد مترمکعب برسد.

گزارش خبرنگار مهر، غلامعباس حسینی مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در نشست خبری در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این نمایشگاه امسال از نظر کیفی و کمّی نسبت به سال‌های گذشته وضع مناسب‌تری دارد و شاهد افزایش حضور ۳۵ درصدی شرکت‌های داخلی و ۱۰۰ درصدی شرکت‌های خارجی هستیم و این موضوع با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اقدامی مؤثر است.

وی ادامه داد: شرکت انتقال گاز ایران، گاز طبیعی را به ۲۲۰۰ ایستگاه تقلیل فشار، شهرها و صنایع بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها تحویل می‌دهد، در سه نقطه تزریق گاز به چاه‌های نفت همچنین تحویل گاز به مخازن ذخیره‌سازی شوریجه و سراجه انجام می‌شود، همچنین ۹۰ ایستگاه تقویت فشار گاز هم برای مبادی تحویل گاز در این شرکت استقرار دارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اضافه کرد: این شرکت بزرگ‌ترین دارایی فیزیکی شرکت ملی گاز ایران را داراست و در مجموع ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز فشار قوی، ۹۰ ایستگاه تقلیل فشار، ۶۱ یارد عملیاتی و ۳۳ کمپرسور در کشور وجود دارد.

حسینی خاطر نشان کرد: در سال گذشته با ۲۷۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به‌وسیله خطوط انتقال به مبادی مشخص‌شده تحویل داده شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ و پیش از آغاز فصل سرد سال ۱۰۷ مورد تعمیرات اساسی، ۳ هزار کیلومتر پیگرانی هوشمند، ۱۱۰۰ مورد تعمیرات و ۴۸ هزار کیلومتر نشت‌یابی در مجموعه تأسیسات و خطوط شرکت انتقال گاز انجام شد.

وی اضافه کرد: با این تفاسیر مقدار انتقال گاز در سال ۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۲.۲ درصد افزایش یافت، همچنین شاهد افزایش ۶.۴ درصدی ساعت کارکرد توربین‌ها و قابلیت اطمینان ۹۸.۹ درصد در مجموعه تأسیسات و خطوط انتقال گاز کشور بودیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حجم انتقال گاز به ۲۸۰ میلیارد مترمکعب برسد.

حسینی همچنین از افزایش ۱۷ درصدی صادرات گاز از مبادی خطوط انتقال خبر داد و افزود: این مقدار از ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی اضافه کرد: تاکنون هفت ایستگاه از ایستگاه‌های انتقال گاز همچنین همه خدمات، حراست، پشتیبانی، تعمیرات کمپرسورها و بهره‌برداری، با توجه به قرارداد جدید که بر مبنای شاخص‌محوری است، به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه از ۶۰ درصد صرفه‌جویی مالی به‌دلیل بهره‌مندی از قطعات و تجهیزات تولید داخل خبر داد و گفت: اکنون همه اقدام‌های مربوط به تعمیرات اساسی در داخل کشور انجام می‌شود و شرکت‌هایی مانند اوتی‌سی و مپنا بخش عمده‌ای از توربین‌های انتقال گاز را تعمیر و تجهیز می‌کنند.

حسینی در پایان بر آمادگی شرکت انتقال گاز ایران برای ورود به فصل زمستان و انتقال پایدار گاز تأکید کرد.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
کاهش ۱.۸ میلیارد متر مکعب گازسوزی در پارس جنوبی

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز از کاهش ۱.۸ میلیارد متر مکعب گازسوزی در پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران در نشست فرصت‌های سرمایه گذاری در شرکت ملی گاز ایران در زنجیره ارزش با تمرکز بر هوشمندسازی، بهینه سازی و ذخیره سازی به همت خانه گاز، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در سال گذشته شرکت ملی گاز توانست رتبه سوم تولید گاز جهان را کسب کند و عدد تولید گاز خام ایران در سال گذشته ۲۹۱ میلیارد مترمکعب بوده است که ۲۷۰ میلیارد متر مکعب گاز شیرین به شبکه ۴۰ هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی در صنعت گاز تزریق شده است.

وی ادامه‌داد: از این میزان، ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده که ۷۲ میلیارد متر مکعب در نیروگاه‌ها، ۱۰۴ میلیارد متر مکعب در بخش خانگی و تجاری، ۲۵ میلیارد متر مکعب در صنایع عمده، ۲۳ میلیارد متر مکعب به عنوان خوراک و سوخت پتروشیمی و هشت میلیارد متر مکعب در بخش حمل و نقل به مصرف رسیده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز اضافه کرد: سال گذشته بیش از یک‌هزار کیلومتر خط لوله جدید به بهره برداری رسید و ۲.۷ میلیارد متر مکعب ذخیره سازی در شوریجه و سراجه بوده نیز در سال گذشته انجام شده است.

محمد حسینی ادامه داد: تأمین ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها بر عهده شرکت ملی گاز ایران است که سال گذشته چهار میلیارد متر مکعب افزایش تولید گاز ترش در کشور انجام شده است.

وی ادامه‌داد: در زمستان سال گذشته و در ایام اوج مصرف، روزانه ۸۶۵ میلیون متر مکعب گاز سبک تحویل خطوط شد.

محمدحسینی با بیان اینکه سال گذشته گازهای فلر در مجموعه پارس جنوبی تعیین تکلیف شد، اضافه کرد: میزان گازسوزی در پارس جنوبی ۳.۲ میلیارد متر مکعب بود که با اقدامات انجام شده به ۱.۸ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرد و گاز سوزی در پارس جنوبی کاهش داشته است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت (که حاصل از فروش اتان و ال پی جی بود)، صرف سرمایه گذاری در بخش‌های خدمت رسانی و زیرساخت‌ها شد. مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: در سال جاری ۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه خواهد شد، البته محدودیت منابع مالی و در دسترس بودن برای شرکت حائز اهمیت است و در برنامه هفتم توسعه صنعت گاز نیاز به ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.

محمدحسینی تاکید کرد: از این میزان حدود ۲۰ میلیارد دلار فرصت‌هایی است که با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران قابل تحقق است.

وی ادامه داد: اصلاحیه‌های مصوبه‌های قبلی شورای اقتصاد و شیوه نامه‌ای که به‌تازگی وزیر نفت ابلاغ کرد با هدف پیک سایی و رفع محدودیت در صنایع عمده انجام شده است و رونمایی از شیوه نامه ذخیره‌سازی روزمینی گاز و واردات ال ان جی را در این جلسه خواهیم داشت و در این راستا فراخوان گسترده‌ای انجام شده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز اضافه کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری به‌طور عمده مشتمل بر بحث‌هایی در راستای شبکه خطوط انتقال است که شروع آن را امسال خواهیم داشت و سرمایه گذاران می‌توانند در آنها حضور پیدا کنند.

محمد حسینی افزود: مهمترین این طرح‌ها خط ۱۱ سراسری است که به‌طول تقریبی یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری آغاز می‌شود.

وی خاتمه اضافه کرد: طرح ذخیره سازی در «یورتشا» تا ۲۳۰ میلیون متر مکعب و در گنبد نمکی «نصرآباد» کاشان ۵۰۰ میلیون متر مکعب به برداشت در اوج مصرف کمک می‌کند.

 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
استاندار هرمزگان: مدیران با تلاش مضاعف روند احداث طرح ملی مسکن را سرعت دهند

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان با ابراز نارضایتی از پیشرفت کار احداث طرح ملی مسکن در برخی شهرستان‌های استان گفت: همه مدیران اجرایی مرتبط به این طرح باید با تلاش مضاعف روند اجرای آن را سرعت ببخشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دوستی روز پنجشنبه در شورای مسکن استان هرمزگان پس از ارائه گزارش روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن از سوی مدیران مربوطه، با ابراز نگرانی از روند اجرای این طرح بسیار مهم اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه دولت سیزدهم ساخت مسکن برای مردم است و در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است تا بتوان با جبران ضعف گذشته در حوزه مسکن، مردم را خانه‌دار کرد.

وی با اشاره به امید مردم به اجرای سریع این طرح گفت: مردم در حال حاضر به خانه‌دار شدن امیدوار شده‌اند و با توجه به اینکه کارهای خوبی در حوزه تخصیص زمین در استان صورت گرفته باید کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با بیان اینکه از آخرین جلسه شورای مسکن تاکنون ۲ هفته گذشته است، گفت: پیشرفت کار در برخی شهرستان‌ها مطلوب نیست و برخی شهرستان‌ها در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند.

 

 

دوستی ادامه داد:با توجه به وعده دولت در اجرای این طرح بسیار مهم، همه مدیران ادارات مرتبط با این طرح و فرمانداران موظف هستند عملکرد خود را ارتقا ببخشند و با تلاش مضاعف روند اجرای طرح را تسریع کنند.

مطابق دستور استاندار هرمزگان برای رسانه‌ای شدن عملکرد فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان در حوزه مسکن، مطابق آخرین ارزیابی صورت گرفته و در حال حاضر شهرستان بندرعباس با کسب امتیاز ۵۰ در رده نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد.

شهرستان‌های میناب با امتیاز ۴۶، حاجی‌آباد با امتیاز ۴۳، بندرلنگه با امتیاز ۴۳، رودان با امتیاز ۲۶، بستک با امتیاز ۲۵، بندرخمیر با امتیاز ۲۴، سیریک با امتیاز ۲۲، جاسک با امتیاز ۲۰، پارسیان با امتیاز ۱۳ و بشاگرد با امتیاز ۶ در رده‌های بعدی اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارند.

همچنین این هفته با توجه به اعلام عملکرد شهرستان‌ها، ۴ معاون فرماندار و ۴ مدیر مسکن و شهرسازی شهرستان به دلیل عملکرد کمتر از انتظار تذکر قانونی دریافت کردند.

به گزارش ایرنا، استاندار هرمزگان ۱۴ اردیبشت ماه در حاشیه چهارمین نشست شورای مسکن هرمزگان با اشاره به اینکه طبق ارزیابی های انجام شده هرمزگان رتبه نخست طرح نهضت ملی مسکن کشور را دارد، گفت: تاکنون آمار پروانه‌های جدید صادره ساخت مسکن در استان به ۲۸ هزار مورد رسیده که بیش از ۵۰ درصد از تعهد حوزه شهری استان در این محقق شده است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
صنعتی‌سازی راهکاری برای مقابله با کمبود مسکن

تهران- ایرنا- رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، با بیان اینکه انبوه‌سازی بدون صنعتی‌سازی، امکان‌پذیر نیست، گفت: صنعتی‌سازی تنها راهبرد و راهکار برای مقابله با معضل کمبود مسکن در کشور است.

جعفر قرائتی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: خوشبختانه تمام دستگاه‌های دولتی و مجلس نیز به این موضوع واقف هستند و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در بخش تأمین برخی ملزومات و مصالح، با تشکیل گروه‌های تأمین اقدامات مناسبی را آغاز کرده و این امر نشان می‌دهد، اقدامات خوبی در دست اجرا است.

وی تامین مصالح را یکی از اجزا و ارکان اصلی در صنعتی‌سازی ساختمان دانست و گفت: تأمین مصالح و ملزومات ساخت، با ترکیب سایر بخش‌ها، نهایت باید موجب ساخت‌وساز انبوه و باکیفیت شود تا پروژه‌ها به‌موقع در اختیار متقاضیان و مردم قرار گیرد.

قرائتی ستوده با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای کمک به ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های دولتی، تصریح کرد: با وجود اینکه در نشست‌های مختلف آمادگی کامل خود را برای تعامل و کمک در بخش ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های دولتی اعلام کرده‌ایم، اما هنوز برنامه مدونی دراین‌رابطه وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: برای اجرای پروژه‌ها، راهکارهای علمی و اجرایی ارائه شده و در بخش تأمین منابع مالی نیز مشکلی وجود ندارد، اما متأسفانه هنوز درخواستی نداشته‌ایم.

قرائتی ستوده به رشد قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در کشور اشاره و اظهار کرد: ازیک‌طرف شاهد رشد بی‌رویه قیمت مسکن هستیم و از سوی دیگر، مشاهده می‌شود که تقاضا نیز افزایش یافته است.

دلایل اصلی رشد قیمت مسکن، کاهش عرضه است

وی یکی از دلایل اصلی رشد قیمت مسکن را کاهش عرضه دانست و افزود: فاصله قیمت خرید و اجاره‌خانه روزبه‌روز در حال افزایش است و چاره‌ای جز افزایش عرضه و کاهش هزینه‌های ساخت که با صنعتی‌سازی امکان‌پذیر است وجود ندارد، بنابراین، باید به سمت ریل‌گذاری و بسترسازی برای اجرای بهتر باشیم تا صنعتی‌سازی به‌صورت کامل در بخش انبوه‌سازی محقق شود.

وی با اشاره به رشد صنعتی‌سازی در کشور در سال‌های اخیر گفت: ساخت اسکلت فلزی، تنها فرایندی است که شامل استاندارد و ایزو می‌شود و این اجزا در حال تکمیل‌شدن هستند.

نایب‌رئیس انجمن بهینه‌سازی انرژی ایران با بیان اینکه در کنار تثبیت قیمت‌ها، کاهش نرخ مسکن نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است، بیان داشت: افزایش ساخت‌وساز، موتور محرک اقتصاد کشور هم محسوب می‌شود و با اجرای آن، به شعار رشد تولید و مهار تورم در سال جدید، جامه عمل می‌پوشاند.

قرائتی ستوده راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنعت ساخت‌وساز را از جمله راهکارها برای معرفی فناوری‌های جدید در این بخش عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین رویدادهای تخصصی یکی از ابزارها برای برقراری ارتباط قوی و مؤثر بخش ساخت‌وساز با مسئولان و مردم است، به‌شرط این‌که مسئولان و متولیان دولتی نیز در این رویدادها حضور یابند و گوش شنوا داشته باشند.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
 یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی هرمزگان اضافه خواهد شد

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت: یک میلیون بشکه نفت با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیارد دلار به ظرفیت پالایشی این استان اضافه می‌شود.

مهدی دوستی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عدد قابل توجهی است و تصمیماتی است که در دولت سیزدهم گرفته شده و نشان دهنده این است که رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به استان هرمزگان دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت احداث چند پترو پالایشگاه بزرگ را به زودی در هرمزگان آغاز خواهد کرد، گفت: پترو پالایشگاه شهید سلیمانی و نگین مکران هر کدام با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه مکران و یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از جمله این واحدها هستند.

در سفر رییس جمهور به استان هرمزگان، وزارت نفت حدود هشت هزار میلیارد تومان مصوبه داشت که تاکنون حدود پنج هزار میلیارد تومان در طرح‌های مختلف در حوزه گازرسانی به مناطق مختلف استان هزینه شده است.

پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های خاورمیانه با ظرفیت پالایشی بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار مطالعه و طراحی ساخت این پالایشگاه با کوشش متخصصان داخلی در سال ۱۳۷۱ ساخته و شروع کار نصب تجهیزات نیز در سال ۷۳ اجرایی شد و در نهایت با تلاش متخصصان ایرانی مرداد سال ۷۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور است که در حال حاضر ۱۸ درصد فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور را مطابق با استانداردهای روز دنیا تامین می‌کند.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس است، به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، پالایش گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، پالایش نفتا، ایزومریزاسیون، پالایش نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌است.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین شده‌است.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
تقاضای سخنگوی صنعت برق از مشترکان خانگی / عدم قطع برق به یک شرط

ناترازی برق تمام نشده و مجبور هستیم برنامه‌های مدیریت مصرف را همچون گذشته ادامه داده و اجرا کنیم؛ اما اگر مشترکان خانگی همراهی کنند از این فشار کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف خانگی برق می‌تواند به سایر بخش‌ها کمک کند، گفت: در صورتی که در مصرف خانگی صرفه جویی نشود، ناترازی برق به بخش‌های صنعت و کشاورزی وارد می‌شود ولی وقتی این بخش‌ها خیلی خوب فعالیت کند می‌توان انرژی بیشتری به سایر بخش‌ها منتقل کرد.

وی ادامه داد: ناترازی ما هنوز تمام نشده و مجبور هستیم برنامه‌های مدیریت مصرف را به قوت خود ادامه دهیم و مانند سال گذشته آنها را اجرا کنیم. اما وقتی مشترکان خانگی همراهی کنند از این فشار کاسته می‌شود.

سخنگوی صنعت در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه‌ها با راندمان پایین وارد مدار می‌شوند، گفت: برای دوره اوج بار که ساعت محدودی هم که نهایتاً ۵ تا ۲۰۰ ساعت است مجبوریم از نیروگاه‌هایی که راندمان پایین‌تر هم دارند استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در تمامی سال از نیروگاه‌های پر بازده استفاده می‌کنیم و راندمان متوسط کشور ۳۹.۱ درصد است که عدد بسیار بزرگی است، که در کشورهای منطقه رتبه خوبی است و در دنیا هم همینطور.

سخنگوی صنعت برق توضیح داد: برنامه ما این است که این عدد را طی ۲ تا ۳ سال آینده این عدد را به بالای ۴۰ درصد برسانیم.

به گفته این مقام مسؤول در حال حاضر میزان واردات ما بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات است.

رجبی مشهدی با اشاره اینکه افزایش واردات و صادرات در این برهه از زمان نیازمند زیر ساخت است در این زمینه توضیح داد: چنین اقداماتی به سادگی نیست و باید شبکه برق وجود داشته باشد و در زمانی که نیازمند واردات هستیم کشور مبدا هم از ظرفیت کافی برخوردار باشد که معمولاً اینگونه نیست.

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
گزارش صنعتی رنگ های نانویی در سیستم های تهویه مطبوع منتشر شد

گزارش صنعتی با موضوع «مزایای اقتصادی استفاده از فناوری نانو: رنگ‌های نانوساختار هادی حرارت در سیستم‌های تهویه مطبوع» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، گزارش صنعتی با موضوع «مزایای اقتصادی استفاده از فناوری نانو: رنگ‌های نانوساختار هادی حرارت در سیستم‌های تهویه مطبوع» منتشر شده است. در این گزارش به بررسی جنبه‌های اقتصادی استفاده از رنگ‌های نانوساختار هادی حرارت در سیستم‌های تهویه مطبوع اختصاص داده شده است.

انتقال حرارت پدیده‌ای است که بازدهی بسیاری از دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده در ساختمان‌ها و خودروها از جمله چیلرها، مبدل‌های حرارتی، کولرگازی، فن‌کویل‌ها، برج‌های خنک‌کننده، کندانسورها، اسپیلت‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع و… را مشخص می‌کند. هرچه میزان انتقال حرارت در این دستگاه‌ها بیشتر باشد، میزان بازدهی بیشتر بوده و هزینه تمام‌شده به حداقل می‌رسد.

عملیات انتقال حرارت در این دستگاه‌ها در قسمت لوله‌ای مارپیچی انجام می‌شود که به آن کویل گفته می‌شود. درون این کویل‌ها مایعاتی نظیر آب، محلول آب/ گلایکول، بخار و یا مایعی با خاصیت تغییر فاز دهنده از فاز بخار به مایع و بالعکس (نظیر فلئوروکربن‌ها، آمونیا، دی‌اکسید سولفور و هیدروکربن‌ها غیرهالوژنی نظیر پروپان) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که سطح پره‌های آلومینیمی و لوله‌های مسی در تماس مستقیم با هوا هستند، در صورتی که محیط مورد استفاده محیطی خورنده نظیر مناطق ساحلی جنوب و یا شمال کشور باشد، خوردگی شدیدی در کویل ایجاد شده و منجر به تخلیه گاز و ازکارافتادگی سیستم تهویه می‌شود. استفاده از پوشش‌های محافظ معمول‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش حفاظت در برابر خوردگی است.

پوشش‌های محافظ همانند یک سد در مقابل عبور جریان الکتریکی و یون‌ها مقاومت می‌کنند. در اثر تغییرات دمایی، تنش‌های مکانیکی و لرزش، احتمال ایجاد ترک‌های ریزی وجود دارد که می‌تواند محافظت از خوردگی را مختل کند. به همین منظور برای جلوگیری از خوردگی کویل از رنگ‌های مقاوم به خوردگی با استحکام بالا استفاده می‌شود.

 

ساختمان صنعت

  • ۰
  • ۰
امضای تفاهم نامه همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مخابرات

شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مخابرات ایران به‌منظور تأمین ارتباط پایدار و امن روی زیرساخت‌های شبکه سوخت‌رسانی کشور، تفاهم‌نامه‌همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آئین امضای این تفاهم‌نامه با تأکید بر استقرار شبکه و راه‌اندازی سرویس خدمات ارتباطی پایدار و امن گفت: با توجه به گستردگی شبکه سوخت‌رسانی در کل کشور در ۳۷ منطقه عملیاتی و ۲۳۲ ناحیه، نیازمند زیرساخت ارتباطی قوی با تاب‌آوری بالا و پایدار بودیم که امید است این تفاهم‌نامه مشترک منشأ خیر برای خدمات‌رسانی به مردم کشور باشد.

وی افزود: پایداری شبکه ارتباطی بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفت‌گاز سراسر کشور و توزیع نظام‌مند فرآورده‌های نفتی با کارت هوشمند سوخت در درجه اول اهمیت است و همسو با همین اهداف، تقویت ارتباطات مخابراتی در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امنیت و اقدامات پیشگیرانه در تبادل اطلاعات بین مناطق، نواحی و مجاری عرضه کشور را حائز اهمیت دانست و افزود: بحث اهمیت امنیت تبادل اطلاعات با توجه به تجربیات گذشته حملات سایبری بر کسی پوشیده نیست و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در این مراسم گفت: مخابرات ایران به‌عنوان یک اپراتور مادر که به کل اپراتورهای جز سرویس می‌دهد، بهترین و امن‌ترین انتخاب است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت زیرساخت ارتباطی با امضای این تفاهم‌نامه برعهده شرکت مخابرات است، اظهار کرد: مطالعه و امکان‌سنجی جهت استقرار شبکه و راه‌اندازی سرویس خدمات ارتباطی پایدار و امن به‌صورت مدیریت‌شده بر بستر شبکه اختصاصی و غیر اشتراکی جهت تأمین نیازمندی‌ها شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، موضوع این تفاهم‌نامه است.

 

ساختمان صنعت