انزلی- وزیر آموزش و پرورش سیاست سند تحول بنیادین را حرکت به سمت رشتههای فنی و حرفهای عنوان کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش باید شرایط و ظرفیتهای محلی را فعال و فراهم کند.
به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی عصر دوشنبه در نشست اعضای شورای معاونان و روسای مراکز و مناطق آموزش و پرورش گیلان در دهکده ساحلی انزلی با اشاره به اینکه مشاغل متفاوت و متمایز از هم هستند و در میان مشاغل موجود هیچ شغلی به اندازه تعلیم و تربیت و کار در آموزش و پرورش متمایز نیست، اظهار کرد: البته مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد که نمی توان منکر آن شد.
انجام درست مأموریتها دغدغه امروز در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دغدغه اصلی ما انجام درست ماموریتهای محوله است، افزود: در صورت انجام درست مأموریتها شاهد کاهش مشکلات در حوزه آموزش و پرورش خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه ساماندهی نیروی انسانی به دلیل نگرشهای موجود دچار مشکلاتی هستیم، گفت: همه ما در حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسئول هستیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه رویکردی که جایگاه سازمانی افراد را تنزل می دهد باید جای خود را به راهکار مناسب حل مشکلات دهد، تصریح کرد: باید با برنامهریزی مناسب در شرایط سخت، راهکار مفیدی برای کاهش مشکلات و توسعه یافتگی بیشتر ارائه شود.
وی با تأکید بر لزوم بهرهگیری از افراد خلاق برای ارائه راهکارهای مناسب توسعه یافتگی، بیان کرد: اختیار و انتخاب از قابلیتهای فردی هر کسی است، اختیار را نمی توان به هیچ قیمتی واگذار کرد لذا باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در سایه همدلی و همفکری همگانی و با تدبیر درست و بهرهگیری از قابلیت و ظرفیتهای موجود در راستای حل مشکلات این حوزه گام برداریم، افزود: یکی از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی با ویژگیهای خاص در تراز جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای بیمه فرهنگیان هستیم، گفت: افزایش بودجه آموزش و پرورش، مولدسازی داراییهای این حوزه در سطح کشور، ایجاد فضای مناسب و امکانات رفاهی از دیگر برنامهها وزارت آموزش و پرورش است که در دستور کار قرار داردافزایش بودجه آموزش و پرورش، مولدسازی داراییهای این حوزه در سطح کشور، ایجاد فضای مناسب و امکانات رفاهی از دیگر برنامهها وزارت آموزش و پرورش است که در دستور کار قرار دارد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه سیاست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت به سمت رشتههای فنی و حرفهای است، اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش باید شرایط و ظرفیتهای محلی را برای استان فعال و فراهم کند.
وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی نخواهد شد مگر در سایه پیوند همه بخشها اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، افزود: باید مأموریتهای سازمانی را در یک راستا و برای رسیدن به هدف اصلی هماهنگ کرد.
نقش مهم آموزش و پرورش در کاهش آسیبهای اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قابلیتها و ظرفیتهای فراوان طرح نماد، گفت: جامعه امروز با آسیبهای فراوانی دست به گریبان است و هیچ ارگانی اهلیت بهتری از آموزش و پرورش در راستای کمک به کاهش این آسیبها را ندارد.
وی با بیان اینکه باید نظام آموزش محور ما در ساعتهای شش گانه عبادی، اخلاقی، دینی، اقتصادی و علمی بوده و همه با هم در یک راستا گام بردارند، ادامه داد: هماهنگی در این حوزهها سبب می شود تا دانش آموزان با نیازهای جامعه خود ارتباط برقرار کرده و در کنار تحصیل علم در سایر موارد نیز مستقل و درست عمل کنند.
حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه نبود مدیریت صحیح مهمترین چالش آموزش و پرورش در همه سطح است نبود مدیریت صحیح مهمترین چالش آموزش و پرورش در همه سطح است، تصریح کرد: براساس ارزیابیهای صورت گرفته کیفیت آموزشی امروز به صورت جدی می تواند مورد نقد قرار گیرد و باید به سنجش و ارزشیابی به صورت جدی توجه شود.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان هفت دهم متر مربع سرمایه محل آموزشی آن از کشور کمتر است لذا نیازمند بهرهگیری از ظرفیت خیرین است، افزود: باید به جای استفاده از چند خیر بزرگ از چندین هزار خیر کوچک استفاده کرده و در راستای گسترش فرهنگ مشارکت گام برداریم و با استفاده از ظرفیتهای محلی و منطقهای کاستیها را جبران کنیم.
وزیر آموزش و پرورش مدرسه را کانون اصلی تعلیم و تربیت عنوان و تصریح کرد: ارتباط میان مدرسه، خانواده و محله باید شکل گیرد تا بتواند در فرآیند تربیت نقش آفرین باشد.
وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزش محور از دیگر اولویتهای وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: بهرهگیری از آموزش باکیفیت حق همه مردم است لذا باید برای تأمین و توزیع عادلانه کیفیت فکری کرد.
حاجی میرزایی با اشاره به تشکیل کمیتهها و تعیین مأموریتهای اقتصادی برای آنها، گفت: معتقدم آموزش و پرورش تراز سند چشم انداز با همه دستگاههای اجرایی دارای پیوند است و نیازمند گسترش این پیوندها و ارتباطات هستیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش موفق باید مشکلاتش را حل کند، ادامه داد: باید با شرایط موجود کار متفاوت انجام دهیم و این امر با اندیشه و ذهن خلاق امکان پذیر است.
- ۹۸/۰۷/۱۵